رشد محدود قیمت‌ها در بازار هفته گذشته

قیمت دلار در هفته اخیر با بازدهی مثبت و رشد محدود ۳۰۰ تومانی در کف کریدور ششم به کار خود پایان داد. قیمت طلا و سکه نیز، در هفته دوم شهریور با افزایش بازدهی محدودی به کار خود پایان داد.

به گزارش ارک خبر،یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

 

 

بازار ارز/ تلاش دلار برای تثبیت در کانال ۶۰ هزار تومانی

قیمت دلار در هفته اخیر با بازدهی مثبت و رشد محدود ۳۰۰ تومانی در کف کریدور ششم به کار خود پایان داد. اسکناس دلار در هفته نیمه تعطیل اخیر که طی آن، تنها چهار روز بازارها به صورت نیمه تعطیل فعال بودند، در روند رنج قرار داشت. در این هفته، دلار با رشد ناچیز روز یکشنبه به کریدور ششم ورود کرده بود و در همین سطح باقی ماند.

 

کارشناسان اقتصادی معتقدند این محدوده، کریدور جدید معاملاتی برای اسکناس دلار است. در هفته اخیر موضوع پیگیری مذاکرات FATF و تعامل رئیس جمهوری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امید برای تثبیت قیمت دلار در نیمه دوم سال را افزایش داد.روند عرضه و تقاضا در مدت یادشده در تعادل قرار داشت و کارشناسان اقتصادی اثر تقاضا بر بازار ارز را تا حدودی کاهشی می‌دانستند. کارشناسان اقتصادی با توجه به پایان ماه صفر و نزدیک شدن به ۶ ماهه دوم سال، در هفته سوم شهریور روزهای آرامی را برای دلار پیش‌بینی می‌کنند. آنها معتقدند دلار در کریدور ششم تثبیت شده است و با نوسان محدودی در مناطق قیمتی فعلی نوسان خواهد داشت. تحلیلگران بازار ارز در کوتاه‌مدت کف قیمت اسکناس آمریکایی را نیمه کانال هشتم از کریدور پنجم می‌دانند و سقف قیمت را کانال دوم از کریدور ششم در نظر می‌گیرند.

 

بازار سکه و طلا/ افزایش قیمت سکه و طلا

قیمت سکه امامی روز پنجشنبه ۱۵ شهریور با رشد ۲۱ هزار تومانی روی رقم ۴۳ میلیون و ۳۴۶ هزار تومانی معامله شد. سکه‌ بهار با افزایش ۳۵ هزار تومانی روی رقم ۳۸ میلیون و ۳۳۰ هزار تومانی ایستاد. طلا در آخرین روز معاملاتی هفته همانند سکه افزایش داشت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با رشد ۲۵ هزار تومانی با رقم ۱۵ میلیون و ۷۹۸ هزار تومانی معامله شد.

 

قیمت طلا و سکه در هفته دوم شهریور با افزایش بازدهی محدودی به کار خود پایان داد. در هفته اخیر بازارها چهار روز به صورت نیمه تعطیل فعال بودند و همین موضوع، روند تقاضا را کاهشی کرد و حباب سکه را در روند نزولی قرار داد. طی یک هفته اخیر طلای جهانی فراز و فرود زیادی داشت و حتی به پایین محدوده ۲۵۰۰ دلاری نیز سقوط کرد، اما در ادامه با افزایش، بالای محدوده ذکر شده معامله شد. با این وجود به نظر می‌رسد روند رنج قیمت دلار بیشترین تاثیر را بر بازار طلای داخلی گذاشت و تلرانس قیمت طلا و سکه نوسانات ۲۰ تا ۵۰ هزار تومانی داشت.

 

گفتنی است با پایان ماه صفر و شروع جشن‌ها و عروسی‌ها روند تقاضا در بازار طلا به طور سنتی افزایش خواهد داشت؛ این در حالی است که فعالان بازار طلا معتقدند روند تقاضا در قیمت طلا و سکه تاثیری ندارد و فقط می‌تواند بر روند حباب سکه اثرگذار باشد. کارشناسان اقتصادی در صورت تثبیت قیمت دلار در محدوده‌های فعلی، برای بازار طلا در هفته سوم شهریور روزهای نسبتا آرامی پیش‌بینی می‌کنند. علاوه بر این برخی سیگنال‌های مساعد سیاسی در خصوص قدم‌های اولیه برای بهبود روابط ایران با سایر کشورها و پیشبرد مذاکرات برجام، امید به تثبیت قیمت دلار را تقویت کرده و همین موضوع بر روند قیمت در بازار طلا و سکه نیز اثرگذار خواهد بود.

 

بازار سهام/ بورس در انتظار تحرکات مثبت

بورس در آخرین روز معاملاتی هفته وارد فاز‌ استراحت شد، به‌طوری‌ که در نهایت نماگر اصلی به سطح دو میلیون و ۱۰۹ هزار واحد رسید؛ اما خروج‌ پول حقیقی در این روز سرعت بیشتری گرفت. ارزش معاملات خرد نیز که به سطح ۳ هزار میلیارد تومان‌ رسیده بود مجددا با کاهش ۳۱ درصدی به کانال دو هزار میلیارد تومان سقوط کرد. به‌نظر می‌رسد بازار در حال‌ حاضر وارد فاز‌ استراحت موقت شده و احتمالا محرک‌های بورس باید تقویت شوند تا بازار را به سمت سطوح بالاتر هدایت کنند.

 

بر اساس اظهارات تحلیلگران به‌نظر نمی‌رسد؛ بورس تهران با افت شدیدی همراه شود. البته این سناریو در حالی قابلیت تحقق دارد که تنش‌های سیاسی و نظامی به حداقل برسد. اهالی بازار سهام، سود ‌یک هزار و ۲۵۰ همتی را برای سال‌ مالی جاری پیش‌بینی می‌کنند. اکنون‌ با توجه به اینکه رشد قیمت دلار نیما قطعی است و حتی بانک‌ مرکزی اعلام کرده‌ که نرخ دلار توافقی را برای برخی از صنایع جایگزین کرده‌است، بنابراین احتمالا نرخ ارز موثر بر شرکت‌ها به نرخ آزاد نزدیک خواهد شد.

 

اما بازار نسبت به نرخ بهره و به‌خصوص اوراق اخزا در حال حاضر مطمئن نیست، در صورتی‌که کاهش نرخ بهره به نفع اقتصاد و حتی به‌صورت موقتی صورت گیرد، بازار قطعا به آن واکنش مثبت نشان خواهد داد.

 

بازار مسکن/ تداوم رکود در بازار مسکن

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در پایتخت نشان می‌دهد رکود در این بازار همچنان ادامه دارد. آمار تعداد معاملات تیرماه ۱۴۰۳ حاکی از این است که اگرچه نسبت به تیرماه سال گذشته حجم معاملات افزایش قابل توجهی داشته است، اما در این ماه تنها ۳۵۵۹ واحد مسکونی معامله شده که با سطح رونق (حداقل ۵ هزار واحد) فاصله معنی‌داری دارد.

 

با وجود رکود در تعداد معاملات، قیمت مسکن با رشد ۱.۸ درصدی نسبت به ماه گذشته، به میانگین هر متر ۸۷ میلیون ۴۶۰ هزار تومان رسیده است. این رشد نزدیک به تورم ۲ درصدی در این ماه بوده است. بازار اجاره بها اما مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است و در یک ماه اخیر ۵.۲ درصد و در بازه یکساله رشد ۴۵.۹ درصدی را تجربه کرده است. یکی از نکته‌های قابل توجه افزایش استقبال از خانه‌های بالای ۲۰ سال ساخت در سال‌‌های اخیر است. به نحوی که در گزارش اخیر، میزان خرید خانه‌های خالی و فرسوده تقریبا برابر شده است.

 

بازار طلای جهانی/ عقب‌نشینی قیمت طلای جهانی

به گزارش یازاکو، به نقل از «اف‌ایکس استریت» طلا پس از ناکامی در آزمایش بالاترین سطح تاریخی یعنی ۲۵۳۱ دلار و کاهش بیش از ۰.۸۰ درصد در اواخر جلسه آمریکای شمالی، عقب‌نشینی کرد. گفتنی است فلز زرد پس از رسیدن به بالاترین سطح ۲۵۲۹ دلار، در سطح ۲۴۹۳ دلار معامله می‌شود. داده‌های اقتصادی ایالات متحده، کاهش ۵۰ یا ۲۵ واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نشست سپتامبر را مورد تردید قرار دادند. بر اساس گزارش اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) در ماه اوت گرچه نتوانست مطابق با برآوردها باشد، اما در مقایسه با رقم اصلاح‌شده‌ی جولای بهبود یافته است.

 

با بررسی عمیق این گزارش، نرخ بیکاری نسبت به ماه قبل کاهش یافت، در حالی که میانگین درآمد ساعتی با افزایش روبرو شد. بر اساس این داده‌ها، احتمال نرخ بهره فدرال رزرو با نوسان شدید همراه بوده است. مطابق با داده‌های ابزار نظارت بر نرخ گروه CME، معامله‌گران کاهش ۵۰ واحدی bps را با احتمال ٪۷۰ افزایش دادند. با این وجود، فعالان بازار برآورد کردند که کاهش ۲۵ bps بیشتر محتمل است و شانس آن تا ٪۷۳ افزایش یافت، در حالی که احتمال کاهش ۵۰ واحدی به ٪۲۷ کاهش یافت. با توجه به همه‌ی این تحولات، قیمت طلا در کنار کاهش بازدهی خزانه داری آمریکا سقوط کرد. اخیرأ، دلار پس از سقوط به زیر ۱۰۱.۰۰ بهبود یافت و بیش از ٪۱۵ افزایش را تجربه کرد، همانطور که شاخص دلار آمریکا (DXY) نشان داد، که در ۱۰۱.۲۲ رشد کرده است.

 

بازار نفت/ افت ۲ درصدی قیمت نفت

قیمت نفت ۲ درصد در روز جمعه کاهش یافت. اطلاعات اشتغال آمریکا در ماه اوت ضعیف‌تر از حد انتظار بوده و تاثیر تاخیر افزایش عرضه تولیدکنندگان اوپک پلاس را خنثی کرده است. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۶۳ سنت معادل ۲.۲۴ درصد کاهش به ۷۱ دلار و ۶ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱ دلار و ۴۸ سنت معادل ۲.۱۴ درصد کاهش ۶۷ دلار و ۶۷ سنت معامله می‌شود. نفت برنت ۱۰ درصد و نفت آمریکا حدود ۸ درصد طی یک هفته گذشته کاهش قیمت داشتند. اطلاعات دولتی آمریکا نشان داد اشتغال در این کشور کمتر از حد انتظار در ماه اوت رشد داشته و نرخ بیکاری تا ۴.۲ درصد افزایش یافته است.

 

بدین ترتیب نمی‌توان انتظار کاهش قابل‌توجه نرخ بهره را از سوی فدرال رزرو در ماه جاری میلادی داشت. نگرانی در مورد تقاضا در چین هم همچنان بر قیمت نفت فشار می‌آورد. نفت برنت در روز پنجشنبه علی رغم کاهش ذخایر نفتی آمریکا و تصمیم اوپک پلاس برای به تاخیر انداختن طرح افزایش تولید نفت، به پایین‌ترین رقم از ژوئن ۲۰۲۳ رسید. ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۶.۹ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۱۸.۳ میلیون بشکه رسید، در حالی که تحلیلگران انتظار یک کاهش ۹۹۳ هزار بشکه‌ای را داشتند. بیکر هیوز اعلام کرد تعداد چاه‌های نفت فعال آمریکا که اولین نشانه این کشور برای تولید در آینده هستند در این هفته روی ۴۸۳ حلقه ثابت مانده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا