۲۷ تالاب در آذربایجان‌شرقی شناسایی شده‌است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی هم با تاکید بر لزوم مدیریت جامع و مدون تالاب های کشور، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور و بروز انواع خشکسالی ها طی سال های اخیر، مدیریت تالاب ها هم اکنون به یکی از مطالبات جدی و مهم تشکل های زیست محیطی، رسانه ها و افکار عمومی تبدیل شده است.

به گزارش ارک خبر،شهنام اشتری در کارگاه برنامه ریزی و آموزشی دبیرخانه های مدیریت زیست بومی تالاب های کشور، احیا و تثبیت شرایط مطلوب تالاب ها را یکی از سیاست های اصلی و مهم سازمان خفاظت محیط زیست کشور بیان کرد و افزود: چنانچه در این راستا دچار تزلزل شویم، آینده محیط زیست طبیعی کشور با چالش های جدی مواجه خواهد شد.

وی تعداد تالاب های موجود و شناسایی شده آذربایجان شرقی را ۲۷ مورد اعلام و اضافه کرد: بزرگترین آنها تالاب قره قشلاغ در شهرستان بناب با ۳۰ هزار هکتار مساحت است که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد.

اشتری تالاب بین المللی قوری گل را تنها تالاب جهانی آذربایجان شرقی در نزدیکی شهر تبریز اعلام کرد و با اشاره به اینکه این تالاب در سال های اخیر با چالش مهم بی آبی روبرو بوده است، ادامه داد: یکی از مهمترین آثار و فواید فعالیت دبیرخانه های مدیریت زیست بومی تالاب های کشور تلاش برای تامین حق آبه این تالاب است.

به گفته وی در حال حاضر با وجود اینکه تلاش های وافری برای تامین آب تالاب قوری گل با مساعدت استانداری آذربایجان شرقی صورت گرفته، اما این پدیده زیبای طبیعی با کم آبی مواجه شده است.

اشتری ماه های مرداد و شهریور را زمان هایی بیان کرد که همواره تالاب قوری گل با کم آبی و بی آبی مواجه می شود که با سپری شدن این ماه ها، آب بستر تالاب تامین و ثبات به آن بر می گردد.

وی نقش مدیریت تالاب ها را حیاتی دانست و ادامه داد: فعال تر شدن دبیرخانه های مدیریت زیست بومی تالاب ها باعث پویایی و سرزندگی تالاب شده است که در این راستا ارتباط با مجامع محلی و دستگاه های ملی و استانی باید جزو اهداف اصلی قرار بگیرد.

اشتری رشد کمی و کیفی تالاب های کشور را یکی از نتایج مهم و موثر فعالیت دبیرخانه های مدیریت زیست بومی تالاب ها دانست و بر برگزاری کارگاه ها و همایش های مختلف آموزشی در این زمینه تاکید کرد.

گزارش ارزیابی دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب های کشور حاکی است، استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و گرگان عملکردی خوب در این زمینه داشته و استان های اصفهان، خراسان شمالی، لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان رضوی دارای علکردی ضعیف بوده و استان های مازندران و خوزستان نیز تاکنون عملکردی از خود ارایه نکرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا