کاهش ۸.۵ درصدی جان باختگان تصادفات

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: طبق آمار چهار ماه اخیر، میزان جان باختگان تصادفات ۸.۵ درصد کاهش یافت و این کاهش عمدتاً به دلیل افزایش نرخ جرایم رانندگی است که از تیر امسال اعمال شد

به گزارش ارک خبر،سردار سید تیمور حسینی درباره اقدامات پلیس برای کاهش ترافیک و تخلفات رانندگی در شهرهای بزرگ، به‌ویژه تهران از هوشمندسازی سامانه‌های ثبت تخلف، ساماندهی تردد وسایل نقلیه سنگین و افزایش جریمه‌های رانندگی خبر داد.

سردار حسینی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که هر زمان نرخ جریمه‌ها یا قیمت سوخت افزایش یافته، تصادفات و تخلفات نیز کمتر شده است؛ بنابراین افزایش جریمه‌ها به‌عنوان یک عامل بازدارنده مؤثر بوده و باعث کاهش تخلفات و تلفات جاده‌ای می‌شود.

وی تأکید کرد: در ۶ ماه گذشته، شاهد کاهش ۲ درصدی تخلفات رانندگی بوده‌ایم که این کاهش نشان می‌دهد رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر توجه کرده‌ و اعمال مجازات‌های قطعی و حتمی در این روند مؤثر بوده است.

رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین عامل ترافیک سنگین در شهرهای بزرگ بی‌نظمی و تخلفات رانندگی است، اظهار داشت: اگر بتوانیم نظم و انضباط را در تهران و سایر کلانشهرها برقرار کنیم، به‌طور قطع شاهد کاهش ۳۰ درصدی ترافیک خواهیم بود. تخلفات رانندگی و بی‌نظمی‌های موجود در معابر از عمده‌ترین دلایل سنگینی ترافیک هستند. برای رفع این مشکل، تمرکز ما بر مدیریت صحیح تردد و اعمال قوانین با شدت بیشتر است.

 

مشکل کامیونت‌ها و وانت‌بارها در معابر شهری

سردار حسینی به یکی از مشکلات اصلی در ترافیک شهری، یعنی تردد کامیونت‌ها و وانت‌بارها اشاره کرد و افزود: حضور کامیونت‌ها و وانت‌بارها در ساعات پرتردد، عارضه‌ای جدی برای شهرها محسوب می‌شود. این وسایل نقلیه در طول روز در خیابان‌ها بار تخلیه می‌کنند یا به حمل‌ونقل سوخت و اقلام ضروری مشغول هستند. برای کاهش اثرات ترافیکی آنها باید تردد این وسایل در ساعات مشخصی تنظیم شود. با این حال، موانع زیادی برای تعیین این ساعات وجود دارد و ما باید هزینه آن را بپردازیم.

 

ضرورت به‌روزرسانی سامانه‌های ثبت تخلف

وی با اشاره به نقش سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف در کنترل ترافیک و کاهش تخلفات، گفت: سامانه‌های ثبت تخلف که برای کنترل تردد خودروها و اعمال قوانین در شهر نصب شده‌اند، نیاز به نوسازی دارند. این سامانه‌ها که عمدتاً الکترونیکی هستند به مرور زمان کارایی خود را از دست داده‌اند و دوربین‌های نظارتی نیز به دلیل مشکلات فنی و از دست دادن کالیبراسیون نمی‌توانند اطلاعات دقیق ثبت کنند. شهرداری‌ها و سازمان راهداری مسئول نصب و به‌روزرسانی این سامانه‌ها هستند اما سرعت این فرایند باید افزایش یابد و نیازمند تأمین اعتبار و تخصیص بودجه کافی است.

 

شناور شدن ساعات کاری و تأثیر آن بر ترافیک

رئیس پلیس راهور فراجا درباره شناور شدن ساعات کاری ادارات و تأثیر آن بر کاهش ترافیک نیز توضیح داد: شناور شدن ساعات کاری در کاهش ترافیک مؤثر بوده است اما فقط ۲۰ درصد کاهش در حجم ترافیک را به دنبال داشته است و این رقم قابل توجه نیست. به نظر می‌رسد این روش به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات ترافیکی شهرهای بزرگ را حل کند و نیاز به روش‌های مؤثرتری داریم.

 

پایان زمان طرح ترافیک و تاثیر آن بر کاهش ترافیک

سردار حسینی درباره پایان ساعات طرح ترافیک گفت: یکی از برنامه‌های هر ساله پلیس راهور، کاهش زمان اجرای طرح ترافیک در نیمه دوم سال است. به‌ویژه در زمان بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی، کاهش دو ساعته زمان پایان طرح ترافیک به شهروندان کمک می‌کند تا با آرامش بیشتری به امور زندگی خود بپردازند و از ازدحام ورودی‌های محدوده طرح ترافیک کاسته شود.

 

اهمیت ساماندهی ترافیک مقابل مدارس

وی با تأکید بر امنیت دانش‌آموزان، گفت: یکی از اولویت‌های پلیس راهور در نیمه دوم سال، پوشش ترافیکی مناسب مقابل مدارس است. تا پایان مهر، پلیس راهور تلاش می‌کند تا امنیت تردد دانش‌آموزان و سرویس‌های مدارس به‌خوبی مدیریت شود همچنین موضوع ساماندهی سرویس مدارس که هر سال با مشکلاتی مواجه بوده، باید با همکاری مدیران مدارس بهتر مدیریت شود. اینکه این مسئولیت به شهرداری یا تاکسیرانی واگذار شود، اشتباهی است و باید مدیریت اصلی آن در دست مدارس باشد.

سردار حسینی اظهار داشت: با اجرای دقیق‌تر قوانین و ارتقای سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف، انتظار می‌رود ترافیک و تخلفات رانندگی در شهرهای بزرگ کاهش یابد و ایمنی جاده‌ها بهبود پیدا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا