شهردار تبریز: «رایزن شهرداری» در سفارتخانه ها فعال شود

شهردار تبریز با بیان اینکه شهرداری‌ها بهترین نهاد برای رفع ناترازی های موجود در جامعه هستند، گفت: ایجاد ساختار برای تعریف "رایزن شهرداری" در سفارت‌خانه‌ها می‌تواند نقش موثری در فعال‌سازی دیپلماسی شهری داشته باشد.

به گزارش ارک خبر،یعقوب هوشیار روز چهارشنبه در دیدار با نصرت الله آقامحمدی رئیس دفتر هماهنگی و پیگیری امور نمایندگی های داخل کشور وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: ایجاد چنین ساختاری نقش موثری در رفع موانع و توسعه دیپلماسی شهری خواهد داشت و برهمین اساس می‌توان این طرح را به صورت پایلوت( آزمونه ) در سفارت خانه کشورمان در جمهوری ترکیه اجرا کرد.

 

وی با بیان اینکه قرار گرفتن تبریز در مسیر جاده ابریشم از لحاظ اقتصادی، علمی و آموزشی در منطقه حائز شرایط ویژه است، اظهار کرد: تبریز از حیث دسترسی‌ به کشورهای قفقاز و اروپا، مزیت و ظرفیت‌های اقتصادی ویژه‌ای برای کشورمان دارد.

 

وی همچنین با بیان اینکه شهر تبریز می‌تواند کلید گشایش اقتصاد ایران باشد، افزود: با استفاده از ظرفیت های تبریز می‌توان به اقتصاد کشور رونق بخشید و امیدواریم بخش اعظمی از مسائل و مشکلات تاریخی استان آذربایجان شرقی در دولت دکتر پزشکیان حل شود.

 

شهردار تبریز با اشاره به اینکه دیپلماسی شهری در دولت‌ها جایگاه اصلی خود را پیدا کرده است، اظهار کرد: شهرداری‌ها به عنوان بازوی توانمند دولت برای احصای ظرفیت‌ها هستند و باورپذیری توان شهرداری‌ها می‌تواند نقش موثری در پیشبرد اهداف دولت در زمینه های مختلف مانند رفع تحریم‌ها داشته باشد.

 

هوشیار همدلی و همراهی دولت با شهرداری‌ها را عامل مهمی در خصوص جذب سرمایه گذار دانست .

 

وی با بیان اینکه وزارت امورخارجه برای فعال‌سازی دیپلماسی شهری نیازمند استفاده از متخصصین امور شهری است، پیشنهاد کرد ساختاری تعریف شود تا بتوان از ظرفیت علمی و تجربی شهرداران به عنوان کارگزار وزارت امور خارجه بهره مند شد.

 

تبریز سابقه دیرینه ای در ارتباط با کشورهای همجوار دارد

 

رئیس دفتر هماهنگی و پیگیری امور نمایندگی های داخل کشور وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم با تاکید بر قدمت طولانی تبریز در دموکراسی، ارتباط تبریز با کشورهای همجوار را دارای سابقه ای طولانی دانست.

 

نصرت الله آقامحمدی با اشاره به سابقه تشکیل دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شهرها گفت: نخستین دفتر نمایندگی در سال ۱۳۶۰ در شیراز تشکیل شد و به امور جنگ زدگانی که به کویت و بحرین و کشورهای دیگر می رفتند، رسیدگی می کرد.

 

وی با بیان اینکه دومین دفتر در مشهد تشکیل یافت؛ افزود: تاسیس این نمایندگی در تبریز به سال ۱۳۷۲ برمی گردد که به درخواست استاندار و نمایندگان مجلس صورت گرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: سابقه تبریز در دموکراسی و همچنین برقراری ارتباط با کشورهای همجوار همچون روسیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و به ویژه ترکیه دارای سابقه ای طولانی است و به همین دلیل یکی از شاخص ترین دفاتر ما در تبریز قرار دارد.

 

رئیس دفتر هماهنگی و پیگیری امور نمایندگی های داخل کشور وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اهداف تشکیل این دفاتر اظهار داشت: هدف از تشکیل این دفاتر، ارائه خدمات کنسولی بود که شامل صدور ویزا، امور مربوط به زندانیان خارج از کشور و اتباع ایرانی در سایر کشورها و امور مشابه می شد؛ ولی اکنون به دلیل تغییر شرایط وظایف این دفاتر نیز تفاوت یافته است.

 

آقامحمدی با اشاره به تاکید شهید امیرعبداللهیان مبنی بر اینکه این دفاتر نماینده دولت در استان ها باشد، گفت: بر این اساس، دفاتر نمایندگی ما می تواند در استان های مرزی علاوه برخدمات کنسولی نگاه اجتماعی و سیاسی نیز داشته باشد.

 

وی با اشاره به ظرفیت های تبریز ، گفت: بخش خارجی دانشگاه تبریز هم راه اندازی شده که می تواند تبادل دانشجوی بورسیه با کشورهای مختلف داشته باشد.

 

آقا محمدی به موضوع خواهرخواندگی تبریز با چند شهر جهان اشاره و خاطرنشان کرد: بحث خواهرخواندگی را نیز پیگیری می کنیم و خواهرخواندگی های دایر را نیز باید بررسی کنیم تا ببینیم کدامیک از بندهای مندرج در آن امکان اجرایی شدن دارد.

 

وی همچنین گفت: می توان برای خواهرخواندگی با شهرهای ژاپن و چین اقدام کرد؛ زیرا ارتباط خوبی با این کشور ها داریم و می توانیم از علوم به روزآنها در حوزه شهرسازی و شهرهوشمند بهره ببریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا