واردات خودرو و قطعات، ۴۰ برابر صادرات

آمار واردات و صادرات نیمه نخست سال جاری که توسط سازمان توسعه تجارت منتشر شده نشان می‌دهد که در مدت زمان یاد شده کل صادرات «خودرو و نیرو محرکه» ۱۱۸ میلیون دلار بوده است.

به گزارش ارک خبر،آمار واردات و صادرات نیمه نخست سال جاری که توسط سازمان توسعه تجارت منتشر شده نشان می‌دهد که در مدت زمان یاد شده، کل صادرات «خودرو و نیرو محرکه» ۱۱۸ میلیون دلار بوده؛ این در شرایطی است که در همین مدت زمان، واردات کشور در این گروه کالایی به چهار میلیارد و ۷۲۵ میلیون دلار رسیده؛ به عبارتی واردات خودرو به کشور ۴۰ برابر صادرات آن بوده است.

صادرات ۱۱۸ میلیون دلار از گروه کالایی خودرو و نیرو محرکه در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۱۶ میلیون دلار بوده است؛ بنابراین در این مدت زمان صادرات کشور در این حوزه دو میلیون دلار معادل ۱.۷ درصد بیشتر شده؛ هر چند البته اطلاعاتی در دست نیست که این رشد صادرات به کدام کشورها بوده است.

به هر شکل، با میزان صادرات یاد شده، خودرو و نیرو محرکه در رتبه نهم صادرات صنعتی کشور قرار می‌گیرد.

ثبت تنها ۱۱۸ میلیون دلار صادرات در حوزه خودرو و قطعه در حالی اتفاق می‌افتد که دو سال پیش ۱۲تفاهم‌نامه به مبلغ ۷۰۰میلیون دلار در زمینه صادرات قطعات ایرانی به روسیه و ۳۰۰میلیون دلار نیز با خودروسازان کشورمان منعقد شد. پیش از این نیز گمرک ایران خبر داده بود که در ۶ماه نخست سال جاری تنها ۵.۶میلیون دلار صادرات قطعات خودرویی به روسیه انجام شده است.

آنطور که از آمار و اطلاعات سازمان توسعه تجارت مشخص است، تنها ۶ درصد از کل صادرات ایران به روسیه مربوط به گروه کالایی «خودرو و نیرو محرکه» است.

تحریم‌‌‌های غرب علیه روسیه که بعد از شروع جنگ اوکراین کلید خورد، بخش خودروسازی این کشور را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد، در چنین شرایطی بود که زمزمه‌‌‌ها در مورد حضور ایران در بازار خودرو و قطعه روسیه قوت گرفت؛ اما حالا آمار و ارقام منتشر شده توسط سازمان توسعه تجارت و همچنین گمرک ایران نشان می‌دهد که این هدف به بن‌بست خورده است.

ابراهیم دوست‌‌‌زاده، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌‌‌سازان کشور و مدیر پروژه روسیه این انجمن پیش از این به «دنیای اقتصاد» خبر داده بود که روسیه سفارش دوهزار دستگاه خودرو را نیز داده است که‌ هزار دستگاه از آن برای ایران‌خودرو (۵۰۰ دستگاه تارا و ۵۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷) و‌ هزار دستگاه نیز برای سایپا (۵۰۰ دستگاه کوییک و ۵۰۰ دستگاه شاهین) است.

به هر شکل اما اطلاعات و آمار دقیقی از مقاصد صادراتی کشور در حوزه خودرو و قطعه موجود نیست یا دست کم مشخص نیست که به هر کشور چه میزان از این گروه کالایی صادر می‌شود. اما بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که راه رقابتی شدن صنعت خودروی ایران که مورد تاکید همه سیاستگذاران از سال‌های گذشته تاکنون بوده از تقویت صادرات در این حوزه می‌گذرد تا تولیدکنندگان بتوانند در شرایط واقعی رقابت، به ارتقای محصولات خود بپردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا