جزئیات اعتبارات جدید آب در بودجه ۹۵

پایگاه خبری ارک – معاون وزیر نیرو گفت: برای اعتبارات بخش آب در لایحه بودجه سال آینده، پیشنهاد ۴ هزار میلیاردتومانی ارائه شده است.

 عليرضا دائمي گفت: لايحه بودجه سال ۹۵ روز گذشته توسط رئيس‌جمهور به مجلس ارائه شده که از نظر ميزان اعتبارات طرح‌هاي تملک دارايي تقريبا معادل ميزان بودجه سال ۹۴ است و برای بودجه بخش آب، دولت پیشنهاد ۴ هزار ميليارد تومانی ارائه کرده است.

معاون وزیر نیرو اظهارداشت: در لايحه بودجه سال ۹۵ بيش از ۴ هزار ميليارد تومان براي فصل آب، حدود يکهزار و ۱۵۰ ميليارد تومان براي فصل انرژي و حدود يکهزار و ۷۰۰ ميليارد تومان براي فصل عمران اختصاص يافته است. در فصل‌هاي آب، انرژي و عمران حدود ۷ هزار ميليارد تومان اعتبار داريم.

دائمي با بيان اين مطلب که در سال ۹۴ نيز از اين ميزان اعتبار، بيش از ۴ هزار ميليارد تومان مربوط به فصل آب به منظور طرح‌هاي آبرساني، احداث سدها، شبکه‌هاي آبياري و زهکشي و ساير تاسيسات آبي که منجر به تامين آب کشاورزي، صنعت و شرب مي‌شد قرار داشت افزود: امسال نيز بيش از ۴ هزار ميليارد تومان به فصل آب اختصاص يافته و در فصل انرژي نيز معادل سال گذشته يعني حدود يکهزار و ۱۵۰ ميليارد تومان اعتبار پيش‌بيني شده است.

وي با اشاره به اينکه در فصل انرژي، طرح‌هاي توليد انرژي در کشور به‌ جز طرح‌هاي برق‌آبي که وابسته به احداث طرح‌هاي آبي هستند توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود، گفت: منابع اصلي تامين کننده توسعه نيروگاه‌هاي حرارتي و سامانه‌هاي انتقال و توزيع برق از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و دريافت وجوه مربوط به حق اشتراک و هزينه‌هايي که بابت برق مردم بر اساس تعرفه‌هاي تکليفي تعيين مي‌کنند، تامين مي‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزير نيرو تاکيد کرد: اين مبلغ براي کل فصل انرژي است که شامل بخش‌هاي توليد، انتقال، توزيع و انرژي‌هاي تجديدپذير است. وي با اشاره به اينکه سالانه وزارت نيرو بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان در بخش برق هزينه مي‌کند و اعتبار مصوب دولت در اين باره بسيار ناچيز است افزود: بخشي از اعتبارات مورد نياز بخش برق از سوي بخش خصوصي و الباقي نيز از طريق شرکت‌هاي توليد و توزيع برق کشور از محل جمع‌آوري درآمدهاي ناشي از واگذاري حق انشعاب و پرداخت هزينه برق مصرفي از سوي مشترکان تامين مي‌شود.

دائمي با اشاره به فصل عمران شهري که مباحث توزيع آب شهري و تصفيه و جمع‌آوري فاضلاب را شامل مي‌شود، بيان داشت: براي اين فصل يکهزار و ۷۰۰ ميليارد تومان اختصاص يافته که نسبت به بودجه سال گذشته تغيير چنداني نداشته است. وي با اشاره به اينکه پيش‌بيني‌هاي بين‌المللي و بانک جهاني حاکي از آن است که در سال ۹۵ جمهوري اسلامي از يک رشد حدود ۵.۸ درصدي برخوردار خواهد بود گفت: اين بدان معناست که ميزان مصارف آب و برق در کشور بايد متناسب با اين رشد افزايش يابد؛  در کنار اين موارد، تغيير الگوي زندگي نيز در تغییراتی در مصرف آب و برق ایجاد می‌کند که باید این تغییرات هم در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: ايجاد شهرها و صنايع جديد و رشد کشاورزي و وابستگي آن به آب، باعث شده است هم پوشش مربوط به رشد اقتصادي کشور در صنعت آب و برق و هم اينکه با تغيير الگوي زندگي که صورت مي‌گيرد و منجر به مصارف بيشتر آب و برق مي‌شود تلاش کنيم تا به تامين نيازهاي جديد بپردازيم.

وي با بيان اينکه پيش‌بيني شده سالانه حدود ۵ هزار مگاوات به ظرفيت نيروگاهي برق کشور افزوده شود و در قسمت آب نيز بيش از ۶۰۰ طرح نيمه تمام در بخش آب و فاضلاب داريم که بايد به اتمام برسد افزود: اين طرح‌ها شامل جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب‌هاست که مشکلاتي را نيز در برخي از شهرها ايجاد کرده است و بايد هرچه زودتر به اتمام برسند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزير نيرو ادامه داد: راهکاري وجود ندارد به جز اينکه از اين ۷ هزار ميليارد تومان منابع به‌ صورت اهرمي استفاده کنيم تا بتوانيم حجم بيشتري از اعتبارات را از طريق فاينانس‌هاي خارجي و مشارکت‌هاي داخلي و اجراي قرار دادهاي BOT و BOO تامين کنيم.

دائمی ادامه داد: براي تامين آب و برق پايدار در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در سال ۹۵ حداقل نياز به بيش از ۳۰ هزار ميليارد تومان اعتبارات سرمايه‌گذاري داريم که بايستي بخشي از آن از طريق فاينانس، بخشي از طريق صندوق توسعه ملي، حدود ۷ هزار ميليارد تومان نيز از طريق اعتبارات دولتي و اعتبارات تملک دارايي و بخش ديگري نيز از طريق مشارکت‌هاي بخش خصوصي تامين شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا