راهکارهای ساده برای پیشگیری از ابتلا به سرطان

پایگاه خبری ارک – کارشناسان تغذیه معتقدند، با رعایت راهکارهایی ساده اعم از خوردن یا نخوردن برخی موادغذایی تا روش های صحیح پخت مانند بخارپز و آب پز می توان خطر ابتلا به سرطان را از خود دور کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، زهره حاتمی با اشاره به راهکارهای بسیار ساده برای تهیه، نگهداری و مصرف غذاها گفت: غذاها را به شکل سالم تهیه، نگهداری و مصرف کنید.
وی با بیان اینکه تغذیه مناسب و سالم می تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند، ادامه داد:ازنگهداری غذاهای فاسد شدنی در یخچال، غذاهای نیم سوخته و سوخته (کباب، جوجه کباب سوخته، نان سوخته، ته دیگ سوخته، پیازداغ سوخته، سیب زمینی سرخ کرده سوخته و …) پرهیز کنید.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر اضافه کرد:همچنین از مصرف غذای پخته شده که مدت زیاد مانده است خودداری کنید و برای نگهداری میوه ها و سبزی ها در یخچال برای حفظ خواص ویتامین های موجود در آن ها و انواع گوشت ها را به طور کامل بپزید.
حاتمی بابیان اینکه روش های صحیح پخت مانند بخارپز، آب پز و پخت ملایم را جایگزین سرخ کردن عمیق، سوزاندن و پخت طولانی مدت کنید، افزود: استفاده از غذاهای کم چرب، کم شیرین و کم نمک و همچنین از انواع لبنیات کم چرب و کم نمک (شیر، ماست و پنیر کم چرب و دوغ کم نمک) استفاده کنید.
وی با بیان اینکه مصرف غذاهای چرب به ویژه با منشأ حیوانی را محدود کنید، تاکید کرد:از روغن های گیاهی در حد کم و به مقدار نیاز روزانه استفاده کنید و از سوزاندن روغن ها به دلیل ایجاد ترکیبات سرطان زا مانند آکرولئین ها جلوگیری کنید.
حاتمی تصریح کرد:مقدار نمک را در تهیه غذا کاهش و در مقابل از انواع ادویه ها و چاشنی های گیاهی برای طعم دار کردن غذاها استفاده کنید. مصرف قند و شکر تصفیه شده به دلیل استفاده از مواد سفیدکننده سرطان زا و مصرف غذاهای آماده و کنسرو شده را به دلیل وجود مواد نگه دارنده کاهش دهید.
کارشناس تغذیه ادامه داد: انواع غذاهای گیاهی را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید، مصرف غلات و دانه های کامل (سبوس دار) را به دلیل وجود فیبر و نقش آن در کاهش سرطان ها خصوصاً سرطان روده بزرگ، از مغزها و حبوبات که حاوی فیبر بالایی هستند بیشتر استفاده کنید. وزن خود را ثابت نگه دارید و فعالیت بدنی منظم داشته باشید و یک ساعت پیاده روی سبک در روز می تواند در پیشگیری از بسیاری از سرطان ها مؤثر باشد.
وی در پایان گفت: با مصرف کافی میوه و سبزی و همچنین کاهش مصرف چربی های مضر و گوشت قرمز و حفظ مناسب وزن در محدوده طبیعی و انجام فعالیت های ورزشی روزانه می توانیم از بروز انواع سرطان ها پیشگیری کنیم. بنابراین غذاهای گیاهی را بیشتر انتخاب کنید، مصرف گوشت قرمز را محدود و از مصرف گوشت های فرآوری شده خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا