ایجاد دو کریدور ترانزیتی جدید به اروپا

پایگاه خبری ارک – ایران در حال رایزنی برای ایجاد دو کریدور ترانزیتی جدید برای اتصال به اروپا و عبور کامیون‌های ایرانی از این مسیرها است.

 مسیر ترانزیتی ترکیه به عنوان یکی از پرتردد ترین مسیرها برای اتصال ایران به اروپا مورد استفاده تاجران برای انتقال کالاها از طریق جاده است و روزانه چندین کامیون از مرز ایران به سمت کشور ترکیه و اروپا تردد می‌کنند و همین امر موجب شده که ارتباط اقتصادی میان ایران و ترکیه رو به افزایش باشد.

در واقع نزدیکی مسیر ترکیه به اروپا یکی از موضوعاتی است که موجب شده تا اولویت اول کامیون‌های ایرانی عبور از این منطقه باشد، زیرا به دلیل فاصله کم، کمترین هزینه حمل و نقل در مسیر ترکیه به اروپا است، ضمن آنکه تاجران ترکیه هم برای دستیابی به آبهای گرم خلیج فارس و کشورهای شرقی ایران، از مسیر ایران استفاده می‌کنند.

موقعیت خاص دو کشور موجب شده که حمل و نقل بین المللی در مرز دو کشور رونق زیادی داشته باشد اما در سال‌های اخیر، کشور ترکیه به دنبال کاهش سهم ایران در حمل و نقل بین المللی، محدودیت‌هایی را برای طرف ایرانی ایجاد کرده است که از جمله می‌توان تغییر در تعرفه‌ها، بستن مرز رازی و دیگر مشکلات در یکسال گذشته اشاره کرد.

همچنین کشور ترکیه در این سال‌ها به دنبال این بود تا کامیون‌های خود را از سوخت یارانه‌ای ایران بی بهره نگذارد، به همین دلیل بارها این موضوع را به کشمکش میان دو کشور تبدیل شد و حتی کشور ترکیه از فروش سوخت به کامیون‌های ایرانی خودداری کرد. از سوی دیگر، مشکلاتی که در مرز ترکیه از سوی افراد ناشناس برای کامیون‌ها به وجود آمد، هم از دیگر عواملی بود که رفت و آمد کامیون‌های ایرانی را در مرز ترکیه مختل کرده است.

بنابر این مسئولان ایرانی به دنبال راه اندازی مسیر جدیدی برای حمل و نقل بین الملی کامیون‌های ایرانی و ترانزیت کالا هستند تا مسیرهای دیگری را موازی با مسیر ترکیه برای عبور کامیون های ایرانی فراهم کنند، به همین دلیل کریدور جدیدی از مسیر ایران به اروپا تعریف شده که در حال حاضر تفاهم‌های اولیه هم میان ایران و این کشورها به امضا رسیده است.

براین اساس، هفته گذشته نخست وزیر یونان سفری که به ایران داشت و به نظر می‌رسد که از جمله موضوعات مهم مورد بحث در این خصوص، ترانزیت و عبور کامیون های ایرانی از یونان برای دستیابی به اتحادیه اروپا است. در واقع یونان به عنوان دروازده اتحادیه اروپا، نقش مهمی را برای توسعه ترانزیت ایران ایفا می کند.

مذاکره برای طراحی دو کریدور جدید ترانزیتی به اروپا

در این رابطه محمد جواد عطرچیان با اشاره به اینکه ما نمی خواهیم مسیر ترکیه را به یونان منتقل کنیم، گفت: ما به دنبال این هستیم تا مسیرهای موازی در کنار ترکیه داشته باشیم و کامیون‌ها علاوه بر مسیر ترکیه، مسیرهای دیگری هم داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایجاد مسیرهای موازی منجر به انجام رقابت می شود، اظهار داشت: ما به دنبال انتقال مسیر نیستیم اما می‌خواهیم تا وابستگی ما به یک کشور کمتر شده و مسیرهای ترانزیتی جدیدی را پیش روی تاجران ایرانی بگذاریم.

مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اعلام اینکه مسیر دریای سیاه، بلغارستان، یونان یکی از این مسیرها است که در حال مذاکره با مسئولان هستیم، گفت: مسیر دیگر برای روسیه سفید – لهستان است که برای این مسیر هم در حال رایزنی هستیم.

عطرچیان با تاکید بر اینکه مشکل ویزا یکی از موضوعاتی است که تاکنون حل نشده است، افزود: به همین دلیل در حال مذاکره هستیم تا با انجام برخی اقدامات، هزینه ها را در این مسیر کاهش داده و زمان بندی را مشخص کنیم.

بر این اساس، کریدور جدید ترانزیتی ایران – جمهوری آذربایجان – ارمنستان – گرجستان – دریای سیاه – بلغارستان – یونان، مسیری است که کامیون‌های ایرانی می‌توانند با عبور از این کشورها به دریای سیاه رسیده و پس از آن با کشتی های رو – رو به بلغارستان و سپس یونان بروند، همچنین کامیون‌هایی که قصد سفر به ایتالیا را داشته باشند، می‌توانند از بنادر جنوبی یونان دوباره با کشتی رو – رو به ایتالیا برسند. بنابراین این کریدور به عنوان یکی از مسیرهای موازی با ترکیه برای رسیدن به اروپا مطرح شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دکمه بازگشت به بالا