6 میلیون هکتارکانون بحرانی گرد وغبار درکشور

پایگاه خبری ارک – رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: 90 میلیون هکتار بیابان در کشور وجود دارد که 6 میلیون هکتار آن در شرایط بحرانی برای تبدیل شدن به منشاء گرد و غبار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، عباس رجایی روز یکشنبه در گردهمایی ستادی و استانی محیط زیست کشور در برنامه ششم توسعه افزود: اگر بخواهیم جایگاه محیط زیست را واقعی کنیم باید دولت بازنگری شود زیرا با تکه تکه شدن دستگاه ها کار به نتیجه نمی رسد.
وی به ادغام سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری اشاره کرد و گفت: این طرح حدود 8 سال در کمیسیون کشاورزی مجلس مورد مطالعه قرار گرفت اما تجربه ثابت کرده است ادغام هایی که در گذشته صورت گرفته چندان موفقیت آمیز نبوده است.
رجایی ادامه داد: چون کلیت دولت در این ادغام ها بازنگری نشده ترسیم قواعد و اصول صورت نگرفته است ، اگر دولت این اراده را داشته باشد که کلیت آن در یک کمیسیون ویژه و در سطح مجلس و دولت در راستای کوچک سازی دولت بازنگری شود قطعا به نتیجه مطلوبی خواهد رسید.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسایل محیط زیست باید در چارچوب یک برنامه نظام هماهنگ در راستای توزیع انسانی تعریف شود، به عنوان مثال اگر برای جمعیت 150 میلیون نفری در کشور هدف گذاری کرده ایم قطعا باید برای تامین غذا، مسکن، راه ، آموزش و محیط زیست آنها نیز برنامه داشته باشیم.
وی اظهار کرد: نمی توان محیط زیست را حفظ کرد اما به خواسته های مردم توجه نکرد و یا برعکس محیط زیست را فدای خواسته های مردم کنیم، باید یک نظام هماهنگ و منسجم میان این دو خواسته شکل گیرد.
رجایی گفت: حدود 64 درصد جمعیت کشور در حوزه کشاورزی کار می کنند بنابراین نمی توان در برنامه ریزی های محیط زیستی این تعداد جمعیت را در نظر نگرفت از سوی دیگر هم نمی شود محیط زیست را تخریب کرد.
وی در ادامه به آلودگی هوا در کلان شهرها اشاره کرد و افزود: شهرهای صنعتی روزهای آلوده ای را پشت سر می گذارند که خروج از این وضعیت نیازمند برنامه ریزی و همکاری دستگاه ها است.
رجایی اظهار کرد: قرار است محیط زیست رفاه و آسایش به همراه داشته باشد بنابراین زمانی که یک روستایی نمی تواند از زمین خود آنطور که می خواهد استفاده کند قطعا مشکلاتی برایش پیش خواهد آمد و روند مهاجرت به شهر را در پیش می گیرد که بر این اساس امروز روستاهای کشور به سمت پیر شدن پیش می روند.
وی درباره برنامه ششم توسعه گفت: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی معتقد است برنامه ششم توسعه باید جامع تر دیده شود بنابراین احتمال تمدید برنامه پنجم برای یکسال دیگر وجود دارد تا در این مدت اهداف جدیدتری به آن اضافه شود.
رجایی افزود: کمیسیون کشاورزی ، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در 12 سال گذشته 12 قانون محیط زیستی تصویب کرده است که کار بسیار بزرگی است و تمام آنها کارآمد هستند.
وی گفت: چند قانون دیگر مانند قانون هوای پاک ، ارزیابی محیط زیستی و حفاظت از خاک نیز منتظر تصویب در صحن علنی مجلس است.
رجایی اظهار کرد: قانون حفاظت از اراضی جمهوری اسلامی نیز مراحل پایانی را می گذراند که نتیجه عملیاتی آن به سازمان محیط زیست بر می گردد، البته موافقان و مخالفان زیادی داشته است.
در پایان این مراسم فعالان دستگاه های مختلف در تهیه برنامه های محیط زیستی در برنامه ششم توسعه معرفی و تقدیر شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا