گرانی قیمت بنزین همزمان با افزایش نرخ دلار و تورم

پایگاه خبری ارک – یک مقام مسئول بابیان اینکه همزمان با افزایش قیمت دلار و تورم باید قیمت بنزین سالانه افزایش یابد، گفت: سال آینده با هماهنگی بیمه‌ها،سهمیه گازوئیل ۱۰۰هزار خودروی فاقد بیمه شخص ثالث قطع می‌شود.

 سید ناصر سجادی امروز در نشست خبری با بیان اینکه با هماهنگی بیمه مرکزی، شناسایی خودروهای گازوئیلی فاقد بیمه شخص ثالث در حال انجام است، گفت: براساس برآوردهای اولیه، هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی گازوئیل‌سوز فاقد بیمه شخص ثالث در کشور تردد می‌کنند که قصد داریم سهمیه گازوئیل این خودروها را سال آینده قطع کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه پیش از قطع سهمیه گازوئیل خودروها، به رانندگان این دسته از خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث، اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد، تصریح کرد: براساس برآوردهای اولیه، پیش‌بینی می‌شود با قطع سهمیه این دسته از خودروها، روزانه حدود دو میلیون لیتر در مصرف گاز کشور صرفه‌جویی حاصل شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در طول پنج ماه نخست اجرای طرح عرضه گازوئیل براساس پیمایش به طور متوسط روزانه حدود ۷.۸ میلیون لیتر در مصرف این فرآورده‌ نفتی صرفه‌جویی حاصل شده است، اظهار داشت: از مهر ماه سال‌جاری تا پایان بهمن ماه در مجموع مصرف گازوئیل در حوزه حمل و نقل بیش از ۱۵ درصد کاهش یافته است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه در مدت زمان مشابه سال گذشته متوسط مصرف روزانه گازوئیل در بخش حمل و نقل حدود ۵۰ میلیون لیتر بوده است، تاکید کرد: این در حالی است که در پنج ماهه نخست اجرای طرح عرضه گازوئیل بر اساس پیمایش، مصرف سوخت در این حوزه به حدود ۱۴.۴ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

گرانی بنزین همزمان با افزایش نرخ دلار

سجادی در خصوص سیاست افزایش قیمت بنزین در سال ۹۵ توضیح داد: تاکنون هیچ مصوبه‌ای در هیات دولت به منظور افزایش قیمت بنزین و گازوئیل برای سال ۹۵ تصویب و ابلاغ نشده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه ثابت نگه داشتن قیمت بنزین منجر به جهش مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی خواهد شد، گفت: بر این اساس در سال‌هایی که افزایش قیمت بنزین در داخل کشور اعمال شده، عملاً رشد مصرف این فرآورده نفتی یا متوقف شده و یا منفی بوده است.

وی با یادآوری اینکه بر این اساس پیشنهاد می‌شود مطابق با رشد نرخ تورم و افزایش قیمت دلار، قیمت بنزین افزایش یابد، تاکید کرد: به عبارت دیگر، چنانچه قیمت دلار در کشور افزایش یابد، باید قیمت بنزین را هم گران کنیم تا از رشد افسارگسیخته مصرف این فرآورده نفتی جلوگیری شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم‌اکنون با توجه به سقوط قیمت جهانی نفت، هزینه تمام شده برای واردات یک لیتر بنزین با احتساب مالیات و هزینه‌های حمل و نقل و ذخیره‌سازی حدود ۱۲۰۰ تومان است، تاکید کرد: با توجه به قیمت‌های فعلی، دلار و بهای جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی، عملاً قاچاق بنزین از صرفه اقتصادی نبوده و متوقف شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا