چالش های بازار شیر در گچساران

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار ایرنا،تناسب نداشتن قیمت نهاده های مصرفی دام نسبت به قیمت فروش،کمبود صنایع تبدیلی و فساد زودرس، تولیدکنندگان شیر را ناچار به فروش این محصول به قیمت غیر واقعی کرده است.
یک تولید کننده شیر گفت: آزاد سازی قیمت شیر خواسته تولیدکنندگان این محصول از مسئولان است.
احمد محمدی افزود: پرداخت یارانه شیر به مردم و عرضه آن به قیمت واقعی راهکاری برای برون رفت از مشکلات کنونی است.
یک کارآفرین و تولید کننده شیر در گچساران با بیان این که هر گاو شیرده روزانه بیش از 10 کیلوگرم خوراک مصرف می کند تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم جو برای خوراک دام هشت هزار و 500 ریال است که تامین آن برای تولید کننده بسیار مشکل است.
رضا هادی زاده افزود:تامین هزینه کارگر، غیرواقعی بودن قیمت شیر و وجود افراد سودجو که از استان های دیگر شیر تهیه می کنند تولید شیر در این شهرستان را غیر اقتصادی کرده است.
وی که روزانه 300 کیلوگرم شیر تولید می کند از مسئولان خواست تا با ساماندهی بازار تولید و عرضه شیر و ایجاد صنایع بسته بندی تولیدکنندگان این محصول لبنی را حمایت کنند.
یک تولیدکننده شیر که محصول خود را از روستا برای فروش به بازار مرکزی شهر دوگنبدان آورده بود گفت: به دلیل فسادپذیر بودن شیر ناچار به حمل و نقل شیر به مرکز شهر و فروش به قیمت غیر واقعی هستیم.
اصغر نارکی با اشاره به این که قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر بسته بندی 40 هزارریال است افزود: هر کیلوگرم شیر به نرخ 14 هزار 440 ریال است که هزینه کرایه از روستا را هم تامین نمی کند.
وی بیان کرد: در صورت راه اندازی واحدهای صنایع تبدیلی و بسته بندی شیر در گچساران مشکلات این قشر رفع خواهد شد.
مدیرعامل تعاونی های دامداری گچساران گفت:نبودن مرکز متمرکز برای جمع آوری شیر تولیدکنندگان و صنایع فراوری و بسته بندی شیر عامل نابسامانی بازار شیر در این شهرستان است.
رحمان خیرمند با اشاره به فساد زود رس شیر در شرایط فله ای و پاستوریزه نبودن تصریح کرد: مصرف کنندگان واحدهای تولیدی مانند بستنی فروشی شیر مورد نیاز خود را از شهرستان های مجاور فراهم می کنند.
وی اظهار کرد: امسال 12 واحد تولیدی گاوشیرده در گچساران با تسهیلات دریافتی از صندوق مهر و کارآفرینی راه اندازی شد ولی به دلیل نبودن بازار فروش این واحدها تعطیل است.
خیرمند تصریح کرد: هم اکنون نیمی از واحدهای صنعتی تولید شیر در این شهرستان غیرفعال است.
وی افزود: گچساران 40 واحد صنعتی و نیمه صنعتی تولید شیر دارد.
وی اظهار کرد: غیرواقعی بودن قیمت شیر، متمرکز نبودن بازار فروش این محصول، کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، بالا بودن قیمت خوراک دام و تامین هزینه کارگر از عوامل اصلی غیرفعال بودن این واحدهای تولیدی است.
مدیرعامل تعاونی های دامداری گچساران با اشاره به وجود دلالان شیر که محصول خود را از شهرستان های مجاور تامین می کنند و روستاییانی که شیر خود را به صورت خرده فروشی و غیربهداشتی (فله ای) عرضه می کنند تصریح کرد: حمایت از تولیدکنندگان شیر در این شهرستان ضروری است.
خیرمند کاهش سود تسهیلات بانکی تولیدات کشاورزی در دولت یازدهم و روند طولانی اعطای این تسهیلات را یادآور شد و ابراز داشت: شتاب بخشی به پرداخت وام های صندوق توسعه ملی و ایجاد بازار متمرکز عرضه این محصول راهکارهای حمایت از این تولیدکنندگان است.
وی میزان تولید واحدهای صنعتی گچساران را روزانه سه هزار لیتر برآورد کرد.
200 تولیدکننده شیر در این شهرستان فعالیت می کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تولیدکنندگان شیر این استان نیازمند حمایت بیشتری هستند.
جعفر طالبیان پور افزود: تناسب نداشتن قیمت نهاده های مصرفی دام نسبت به قیمت فروش،کمبود صنایع تبدیلی و فساد زودرس این محصول، تولیدکنندگان شیر کهگیلویه و بویراحمد را ناچار به فروش شیر به قیمت غیرواقعی کرده است.
وی تصریح کرد: با وجود آن که دولت قیمت مصوب و تمام شده شیر را 14 هزار و 440 ریال اعلام کرده ولی اکنون این محصول لبنی به قیمتی کمتر از 1000 تومان از دامداران در روستاهای این استان خریداری می شود.
طالبیان پور گفت: پنج واحد فراوری و بسته بندی شیر و لبنیات در کهگیلویه و بویراحمد فعال است که از این تعداد سه واحد به دلیل مشکلات کنونی راکد است.
وی افزود: در حال حاضر 120 واحد تولیدی گاو شیرده در این استان وجود دارد که 70 واحد آن راکد است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد تعامل بین بین تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی فراوری و بسته بندی این استان یکی از راهکارهای ساماندهی بازار شیر است.
جعفر گوهرگانی افزود: تولیدکنندگان باید به جای فروش شیر به دلالان به این واحدها عرضه کنند.
وی تصریح کرد: با هدف جلوگیری از نوسانات قیمت فرآورده‌های لبنی به تولیدکنندگان شیر یارانه پرداخت می شود که محصولات خود را با قیمت پایین به واحد های تولیدی عرضه کنند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: ۳۴ درصد فرآورده‌های لبنی این استان از سایر استان‌های کشور وارد می شود که افزایش زیرساخت های صنایع تبدیلی و فعال شدن واحدهای فراوری و بسته بندی راکد می تواند گرهگشای مشکلات تولیدکنندگان این محصول باشد.
وی اظهار کرد: بدنبال افزایش واحدهای تولیدی شیر در استان هستیم تا بتوانیم نیاز مردم استان را تأمین و دام سبک را از مراتع کاهش دهیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دو طرح بزرگ صنعتی یکهزار رأسی و یکهزارو 700 راسی با همکاری سازمان اقتصادی کوثر در این استان ایجاد و راه اندازی خواهد شد.
گوهرگانی عنوان کرد: سالانه ۸۰ هزار تن شیر بصورت سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی در این استان تولید می شود.
وی تصریح کرد: سرانه مصرف شیر در این استان بطور میانگین به ازای هر نفر سالانه ۱۰۵ کیلوگرم است.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک 200 تا 300 واحد تولیدی راکد در این استان وجود دارد که تلاش برای تعیین تکلیف آنها از برنامه های دولت برای رونق تولید است.
مجید محنایی افزود: افزایش دوره پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و مالیات و تزریق به طور میانگین 10 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات بانکی از برنامه های دولت برای حمایت از واحدهای تولیدی راکد کهگیلویه و بویراحمد است.
وی با اشاره به حمایت جدی دولت برای بازگرداندن واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید ابرازامیدواری کرد: با رفع موانع تولید واحدهای تولیدی از جمله کارخانه های فراوری و بسته بندی شیر بتوان شاهد کاهش مشکلات این قشر بود.
هم اینک میانگین مصرف شیر و فرآورده های لبنی در جهان بین 350 تا 500کیلوگرم و در ایران یک چهارم این استاندارد است که این امر حمایت از تولیدکنندگان شیر را ضروری تر کرده است.
به گفته متخصصان مصرف شیر عامل مهم پیشگیری از بیماری های پوکی استخوان، قلبی عروقی و دیابت تیپ دو است.
کارشناسان مصرف شیر را تضمین کننده سلامتی می دانند.
متخصصان مصرف روزانه شیر را برای تامین ویتامین ها و کلسیم ضروری می دانند.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی ایران کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
فرزانه شریفی
8143/6162/1662

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا