استاندار: 17 هزار حلقه چاه غیرمجاز از عوامل اصلی کم آبی گلستان است

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار ایرنا حسن صادقلو شنبه در ششمین جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی گلستان اظهار کرد: در گذشته اراده ای برای جلوگیری از حفر و یا مسدود کردن چاه ها وجود نداشت که بی شک جلوگیری از بهره برداری آنها یکی از راه های کاهش آسیب جدی و مقابله با کم آبی استان است.
وی بیان کرد: گلستان یکی از محوری ترین استان ها در زمینه تولید محصولات کشاورزی است که با وجود اهتمام فراوان به افزایش تولید محصولات گوناگون، کاهش تولید برنج به دلیل لزوم استفاده از آب فراوان مورد تاکید مسوولان استان است.
استاندار گلستان افزود: افزایش تولید محصولات استراتژیکی مانند گندم، جو و پنبه جزو مهم ترین و راهبردی ترین سیاست های استان است که رسیدن به آن با استفاده از اجرای کامل طرح اقتصاد مقاومتی امکان پذیر است.
صادقلو ادامه داد: یکی از برنامه های استان گلستان در زمینه اقتصاد مقاومتی بهره گیری کامل از توان سپاه پاسداران و بودجه های این نهاد برای تکمیل زیرساخت های گوناگون است.
وی گفت: اگر بتوانیم از ظرفیت سپاه در راستای اجرای طرح های مرتبط با اقتصاد مقاومتی به درستی استفاده کنیم بخش زیادی از مشکلات مربوط به تکمیل و تجهیز طرح های نیمه تمام گلستان برطرف خواهد شد.
استاندار گلستان بیان کرد: یکی از طرح های مورد تاکید؛ تکمیل و بهره برداری از سایت 4 هزار هکتاری پرورش میگو گلستان است که با بهره گیری از توان بالای سپاه می توان به احداث زیرساخت های مرتبط با این طرح بزرگ امیدوار بود.
صادقلو در ادامه بر ضرورت زهکشی 280 هزار هکتار از زمین های شوره زار گلستان تاکید کرد و گفت: در صورت انجام این طرح و استفاده از آن برای کشت گندم علاوه بر ارتقای جایگاه استان در میان استان های تولید کننده این محصول، رونق اقتصادی بیشتر در انتظار بهره برداران خواهد بود.
وی افزود: زهکشی بخشی از این زمین ها توسط دستگاههای دولتی انجام می شود اما به دلیل کم بودن اعتبارات امیدواریم شاهد مشارکت سپاه برای تکمیل آن باشیم.
استاندار گلستان گفت: مذاکرات اولیه با بنیاد برکت برای تقبل بخشی از هزینه های اجرای این طرح آغاز شده که قرار شد این موسسه تا 2100 میلیارد ریال اعتبار برای زهکشی زمین ها هزینه کند.
صادقلو به طرح های مرتبط با اقتصاد مقاومتی در گلستان اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر بیش از هزار طرح در راستای پروژه اقتصاد مقاومتی به ثبت سامانه رسیده و در حال بررسی است.
وی ادامه داد: همه ارگان ها و دستگاه ها موظف به همکاری برای تحقق هر چه بیشتر اهداف اقتصاد مقاومتی هستند و با هرگونه کارشکنی و ایجاد مانع در راستای اقدامات اقتصاد مقاومتی گلستان به طور جدی برخورد قانونی خواهد شد.
فرمانده سپاه نینوا گلستان هم در این جلسه با اشاره به هدف سپاه در تحقق کامل شعار اقتصاد مقاومتی گفت: امسال 473 واحد تولیدی در استان با حمایت سپاه راه اندازی می‌شود.
سرتیپ دوم رحمت‌الله صادقی اظهار کرد: برای راه اندازی این طرح ها بیش از هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و با راه اندازی کامل آن ها برای بیش از 6 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می شود.
وی افزود: پارسال هم در مسیر تحقق این هدف، هزار و 300 واحد تولیدی با اشتغال‌زایی 3 هزار و 500 نفر و اعتبار 250 میلیارد ریال راه اندازی شد.
3091/6203

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا