میزان بی سوادان کردستان در یک سال 10 هزار نفر کاهش یافته است

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار ایرنا رشید قربانی شامگاه شنبه در نشست شورای پشتیبانی سواد آموزی کردستان در سنندج افزود: 70 درصد از تعداد بی سوادان در رده سنی 30 تا 40 سال قرار دارند و دو سوم آنها نیز خانم هستند.
وی با بیان اینکه در سال 93 حدود 11 هزار نفر را تحت پوشش قرار دادیم که سه هزار نفر بی سواد مطلق بودند، ادامه داد: در برنامه داریم که امسال 9 تا 10 هزار نفر از بی سوادان استان را تحت پوشش آموزش قرار دهیم.
وی اظهار کرد: اکنون در زمینه تعداد باسوادان زیر میانگین کشوری قرار داریم که باید تلاش کنیم به این میانگین برسیم.
قربانی از دستگاه های مختلف خواست با توجه به اینکه اداره آموزش و پرورش 95 درصد بی سوادان استان را شناسایی کرده است به جای شناسایی در آموزش بی سوادان به این اداره کمک کنند.
معاون نهضت سواد آموزشی اداره آموزش و پرورش نیز در این نشست با اشاره به اینکه وزارتخانه 18 هزار نفر را برای سوادآموزی ابلاغ کرده بود، اظهار کرد: از این میزان در دوره سوادآموزی 61 درصد، در دوره انتقال 102 درصد و در دوره تحکیم 64 درصد تحت پوشش قرار گرفتند.
رمضان یوسفی افزود: هزار و 700 نفر در تدریس بی سوادان شرکت داشته اند که بابت آموزش هر فرد بیش از شش میلیون ریال پرداخت شده است.
وی مسابقه انشانویسی استانی در 11 شهرستان و کتابت آیات نور توسط سوادآموزان را از جمله فعالیت های نهضت سوادآموزی بیان کرد.
یوسفی با اشاره به دستورالعمل ابلاغ شده گفت: امسال باید 20 مرکز یادگیری محلی تاسیس کنیم.
او ادامه داد: مراکز یادگیری محلی می تواند توسط دولت یا به شیوه مشارکتی و یا به شکل واگذاری به بخش خصوصی ایجاد شود.
به گفته وی این مراکز می توانند با 75 نفر شامل 30 نفر بیسواد و 45 نفر کم سواد آغاز به کار کنند.
وی گفت: کودکان آسیب پذیر زیر 10 سال را هم می توان در این مراکز تحت آموزش قرار داد.
وی تاکید کرد: در این مراکز تنها سوادآموزی نخواهیم داشت بلکه آموزش مهارت های زندگی، حقوق شهروندی و مهارت های شهروندی را نیز آموزش می دهد.
6108/1904

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا