مدیریت مصرف آب، آموزش و استفاده از فناوری روز رافع مشکلات کم آبی در بخش کشاورزی سمنان

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
سیدحسن میرعماد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : فقط 25 درصد میانگین متوسط جهانی بارش باران و برف در کشور ایران می بارد که سهم استان سمنان از این مقدار ، اندک بوده که با توجه به این امر، راهبرد توسعه کشت در استان را نخواهیم داشت.
وی اظهار داشت : برای افزایش بهره وری در کشاورزی باید تکنولوژی روز و آموزش فرهنگ الگو مصرف در استان نهادینه شود.
میرعماد اضافه کرد : بحث انتقال آب به این استان در دستور کار مسئولان ارشد استانی در سال جاری قرار دارد اما برای افزایش بهره وری و توسعه بخش کشاورزی باید مدیریت در مصرف آب در استان نهادینه شود.
وی خاطرنشان کرد : در سال گذشته بیش از 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری نوین تجهیز شدند و 20 هزار هکتار اراضی دیگر نیز تا 2 سال آینده به این سیستم تجهیز خواهند شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان این که اکنون بیش از 60 درصد کانال های آبیاری بخش کشاورزی این استان سنتی است ْ گفت : مرمت کانال های آبیاری و لوله کشی ها این بخش در دستور این سازمان قرار دارد.
میرعماد اظهار داشت : در بیش از 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان عملیات آب و خاک اجرا شد و امیدواریم در سال جاری با هدفگذاری کلان بیش از یکهزار و 400 هکتار دیگر این طرح عملیاتی شود.
وی خاطرنشان کرد : اگر هدفگذاری های بخش کشاورزی در استان سمنان با کمک و همیاری دولت و بخش خصوصی همراه باشد می توان 168هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان را به سیستم های نوین آبیاری مجهز کرد.
میرعماد تصریح کرد : در زمان حاضر راندمان آبیاری واقعی در بخش کشاورزی 36درصد است که با احداث انتقال آب با فناوری روز این مقدار را می توان به 85درصد رساند که گام بلندی در صرفه جویی مصرف آب در استان است.
وی اضافه کرد : اگر در سال جاری هشت هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شود می توان 46 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی کرد که این مقدار برابر است با میزان آبی که در سد شهید شاهچراغی در شهرستان دامغان وجود دارد.
میرعماد تصریح کرد : در سال جاری با همکاری کشاورزان استان بیش از یکهزار هکتار از زمین های کشاورزی استان از نعمت سیستم های نوین کشاورزی برخوردار شدند که امیدواریم این رقم تا پایان سال افزایش یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به تخصیص 175 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای سیستم های نوین آبیاری از سوی دولت ْ گفت :
این رقم برای افزایش بهره وری در این حوزه رقم قابل توجهی نیست.
میرعماد افزود : سازمان جهاد کشاورزی استان برای اجرای سیستم آبیاری 60 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته است که بیش از 80درصد انجام کار را تعهد خواهد کرد.
وی اظهار داشت: در اجرای طرح آبیاری کم فشار دولت 32 میلیون ریال اعتبار به کشاورزان تسهیلات پرداخت می کند.
میزان تولیدات بخش کشاورزی در استان سمنان در مجموع بیش از یک میلیون و 660 هزار تن است که شامل بیش از 331 هزار تن تولیدات باغی و 734 هزار تن تولیدات زراعی است.
تولیدات محصولات گلخانه ای در استان سمنان فقط 15 هزار و 29 تن است که با توجه به کویری بودن و وجود دمای مناسب و کمیود منابع آبی، نیازمند توجه برای تولیدات گلخانه ای است.
در استان سمنان دام سبک به میزان بیش از یک میلیون و 604 هزار راس و دام سنگین 104 هزار و 970 راس است.
7339/6026/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا