خرید تضمینی 35 هزار تن جو در خراسان رضوی

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
سیداحمد دلقندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خرید جو از 25اردیبهشت در برخی شهرستان ها آغاز شده و پیش بینی می شود امسال حدود 150 هزار تن جو به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شود.
سال گذشته کل جو خریداری شده استان در قالب این طرح 107 هزار تن بوده است.
بر اساس پیش بینی جهاد کشاورزی، امسال 550 هزار تن جو از سطح مزارع استان برداشت می شود.
وی گفت: هم اکنون قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم جو با حداکثر سه درصد افت مفید و 2 درصد افت غیرمفید 10 هزار و 28 ریال است که نسبت به قیمت بازار خیلی بالاتر است.
به گفته وی، تا کنون بیش از 100 مرکز خرید در استان فعال شده که طی روزهای آینده به 120 مرکز افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه خرید تا بیش از یک ماه آینده ادامه دارد، گفت: قیمت این محصول در بازار با نوساناتی همراه است اما هم اکنون قیمت خرده فروشی هر کیلو جو در بازار هشت هزار و 300 ریال است.
دلقندی افزود: خرید محصول از کشاورز هم بر اساس معرفی نامه مدیریت های جهاد کشاورزی انجام می شود و این امر تا حد زیادی جلو دلالی و واسطه گری در خرید و فروش این محصول را می گیرد.
وی عنوان کرد: برنامه ریزی شده محصول جو با کیفیت کشاورزان با قیمت مناسب خریداری شده و در شرایط مناسب هم ذخیره سازی شود.
وی عنوان کرد: محصولی که خریداری می شود در بورس کالا عرضه و پول آن پس از فروش، بلافاصله به کشاورز پرداخت می شود.
وی با توصیه به تولید کنندگان و دامداران و تشکل های مربوط برای تامین نیاز جو از بورس گفت: شرایط بورس برای خرید جو مورد نیاز دام بسیار مناسب است و قیمت محصول عرضه شده پایین تر از قیمت بازار است و می توانند نیاز دام و طیور خود را از این طریق با قیمت بسیار مناسب تر تهیه کنند.
دلقندی ادامه داد: با فروش محصول هر دامدار که شناسنامه مربوطه را دارا باشد، پول کشاورز بر اساس قیمت پایه خرید داده می شود و مابه التفاوت قیمت فروش محصول در بورس و نرخ خرید تضمینی از سوی دولت پرداخت می شود.
وی با اشاره به محدودیت های مالی و کمبود نقدینگی مورد نیاز برای خرید جو از سوی اتحادیه ها و تعاونی های دامداران و نیز کسانی که می خواهند مستقیم خرید کنند، پیشنهاد داد این نقدینگی در قالب تسهیلات کم بهره و بلندمدت برای آنان تامین شود تا محصول مورد نیاز خود را خرید کنند.
1906/5132

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا