کشاورزی استان اردبیل بر مبنای دانش بنیان محور اقتصاد مقاومتی توسعه می یابد

عدیل سروی روز پنجشنبه گفت: استعدادها و پتانسیل های بالقوه ای که در بخش کشاورزی و دامداری استان وجود دارد اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی را به امکان پذیر می کند زیرا اقتصاد بخش کشاورزی استان یک اقتصاد مردمی و فراگیر است.
او افزود: 120 هزار بهره بردار بخش کشاورزی استان عزم خود را جزم کرده اند تا توانمندتر از همیشه چرخ های اقتصادی کشور را در زیر بخش های کشاورزی و دامپروی به حرکت درآورند تا به این وسیله هم میزان سود خود را افزایش دهند و هم در افزایش تولیدات سهمی داشته باشند.
او اظهار کرد: بیش از یک سوم از شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند و هر سال بیش از چهارمیلیون تن انواع محصولات کشاورزی ، باغی و دامی تولید می کنند و این بخش در میان سایر تولیدات تاثیرگذارتر برای کاهش وابستگی به نفت است.
او افزود: اردبیل یکی از توانمندترین استان های کشور در اجرای منویات و دستورات مقام معظم رهبری است.
سروی در زمینه برنامه های اولویت دار این سازمان در سال جاری گفت: به مسوولان دستگاهها و زیر مجموعه های بخش کشاورزی استان تاکید شده از توسعه کشت متراکم از جمله توسعه گلخانه ها حمایت کرده و تسهیلات بانکی و آموزش های فنی و لازم را در اختیار متقاضیان این بخش قرار دهند.
وی گفت: سرمایه گذاران را نیز تشویق می کنیم که با جدیت در زیر ساخت های شهرک های کشاورزی ، دامی ، شیلاتی و گلخانه ای قدم بردارند.
به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، سروی افزود: الگوی جدید کشت در هر منطقه از استان با توجه به شرایط آب و هوایی و میکرو و ماکروکلیمایی آن تدوین شده و در پنج سال آینده در هر سال دو هزار هکتار از باغات مشگین شهر به مناطق شمالی استان که شرایط آب و هوایی گرم و مطلوبی دارند هدایت می شود.
وی بهینه سازی مصرف سوخت ، تهویه ، بهبود جیره غذایی دام ها و تولید حداقل 25 کیلوگرم شیر در گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی را از دیگر اهداف اقتصاد مقاومتی ذکر کر که کارشناسان و برنامه ریزان استان با جدیت آن را دنبال می کنند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
پارسال بیش از نیم میلیون تن محصول گندم که در تاریخ خرید این محصول بی سابقه است در کمترین زمان ممکن و با بهره گیری از حداکثر امکانات به صورت شبانه روزی خریداری شد و جایگاه استان در تولید گندم از رتبه 13 به 4 کشوری ارتقا یافت.
6018/6016

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا