تعیین تکلیف افزون بر 5 هزار هکتار از اراضی مورد اختلاف در گلستان

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از روز پنجشنبه ایرنا ابوطالب قزلسفلو افزود: تعیین وضعیت این سطح از اراضی مورد اختلاف با رسیدگی به هزار و 436 پرونده در کمیسیون ماده 56 در شهرستان های استان انجام شد.
به گفته وی کمیسیون ماده 56 اکنون در شهرستان های استان فعال و به پرونده های اختلافی میان مردم و منابع طبیعی با عضویت چهار نفر شامل قاضی، مدیر جهادکشاورزی، روسای اداره امور اراضی و منابع طبیعی و آبخیزداری رسیدگی می شود.

*رشد 34 درصدی رفع تصرف اراضی در گلستان
قزلسفلو از رشد 34 درصدی رفع تصرف اراضی به نفع دولت نیز در سال 94 نسبت به سال قبل آن خبر داد و گفت: در سال گذشته از یکهزار و 16 هکتار از مراتع تصرف شده استان با پیگیری قضایی به نفع دولت خلع ید شد.
وی افزود: اکنون نیز تعیین تکلیف پرونده های تصرف اراضی از سوی برخی افراد با همکاری دستگاه قضایی استان در دست پیگیری برای برگشت آن به منابع طبیعی است.

* وجود 110 هزار هکتار اراضی با شیب‎ بالای 14 درصد در گلستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در ادامه گفت: 110 هزارهکتار اراضی با شیب بالای 14 درصد در این استان وجود دارد که باید نسبت به کنترل فرسایش خاک و استفاده بهینه از این ظرفیت اقدام موثر صورت گیرد.
وی اضافه کرد: از لحاظ فنی این اراضی شیب دار باید تبدیل به باغ مثمر و غیر مثمر شده و یا برای زراعت تراس بندی شود تا از فرسایش خاک و ورود رسوب ناشی از بارش ها به سد های استان ممانعت شود.
به گفته وی از ویژگی های خوب انجام تراس بندی در اراضی شیب دار، نگه داشتن رطوبت، عملکرد بالای محصول و افزایش در آمد ساکنان و ممانعت از فرسایش خاک می باشد.
قزلسفلو افزود: اکنون در اراضی شیب دار استان بیشتر گندم و جو کشت می شود که جز زیان چیزی عاید مردمان آن نمی شود.
استان گلستان دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک گرم و سرد می باشد که بارندگی در آن از 180 تا 850 میلیمتر متغیر و منابع طبیعی آن شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست و شوره زار و دریا است.
گلستان در شمال کشور و در همسایگی مازندران، خراسان شمالی، سمنان و ترکمنستان قرار دارد.
6204/1648

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا