ضرورت انجام بوته کاری و احداث بادشکن زنده برای بیابان زدایی در سمنان

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، علی ترابی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مناطق بیابانی صوفی آباد سرخه افزود : با کاشت بوته و درخت متناسب با محیط بیابانی در اطراف مناطق کشاورزی و منازل مسکونی بادشکن های زنده به وجود می آید و اجرای طرح های تثبیت تپه های ماسه ای از رویکرد های اساسی این اداره کل برای مقابله با بیابان زدایی است.
وی اظهار داشت : بذرکاری، نهال کاری و ایجاد بادشکن های غیر زنده از اقدامات موثر بیابان زدایی است و در بیشتر مناطق بیابانی استان گونه های گیاهی مقاوم تاغ، آتریپلکس، قره داغ و اسکنبیل می توان کاشت.
وی اجرای طرح کنترل هرزآب، بذرکاری جهت توسعه پوشش گیاهی در اراضی بیابانی استان سمنان، حفاظت و مدیریت جنگلهای بیابانی دست کاشت و طبیعی و مبارزه با آفات و بیماریها را از دیگر اقدامات موثر در بیابان زدایی برشمرد.
ترابی مساحت کانون های بحرانی فرسایش بادی در استان سمنان را بیش از 47 هزار هکتار اعلام کرد و افزود : خسارت ناشی از فرسایش بادی در استان 32 هزار و 359 میلیون ریال در سال است.
وی تصریح کرد : مساحت کانونهای بحرانی فرسایش بادی با اولویت درجه یک 15 هزار و361 هکتار است که باید در 20 کانون شناسایی شده در استان پر خطرترین فرسایش بادی محسوب می شود.
رئیس امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد : فرسایش بادی یکی از مهم ترین جنبه های ظهور پدیده بیابان زایی است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و کاهش بارش باران روند بیانان زایی در استان سمنان در حال افزایش است.
در این بازدید احمد همتی، نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان حضور داشتند.
16 درصد از مناطق بیابانی کشور در استان سمنان قرار دارد.
استان سمنان 9.7 میلیون هکتار مساحت دارد که از این مقدار 5.2 میلیون هکتار از آن مناطق بیابانی است.
/۶۰۲۶/7339

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا