177 روستای همدان تحت پوشش طرح بسیج همگام با کشاورزی است

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
سرهنگ محمد خوش نیت روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: طرح بسیج همگام با کشاورزی تبادل علم و تجربه از سوی دانش آموختگان بسیجی با کشاورزان است که توسعه تولید محصول ارگانیک را به همراه دارد و دستاوردهای بزرگی را به ارمغان می آورد.
وی اظهار کرد: توسعه طرح بسیج همگام با کشاورز نه تنها راندمان تولید را بالا برده بلکه موجب آشنایی کشاورزان با علوم روز می شود.
وی اظهار کرد: در صورتی که یافته های علمی و تجربیات کشاورزان نمونه، در اختیار آحاد کشاورزان قرار گیرد راندمان تولید در سطح افزایش یافته و فاصله عملکردی جبران خواهد شد که بسیج برای کمک به دولت و دست یافتن به امنیت غذایی طرح بسیج همگام با کشاورز را اجرایی کرده است.
وی با بیان اینکه پایگاه های علمی کردن کشاورزی نیز فعال شده است افزود: 354 روستا تحت پوشش کارگروه های علمی کشاورزی قرار گرفته که حدود 70 درصد فعالیت انجام شده است.
وی اولویت انتخاب روستاها را میزان محرومیت ذکر کرد و افزود: بالاترین اثر را علم در بالا بردن محصولات در جهان داشته است و کشور های توسعه یافته روش های علمی را به خوبی اجرا کردند و به موفقیت هایی دست یافتند.
وی ادامه داد: در راستای علمی کردن کشاورزی در روستاها چندین همایش کشوری و استانی در رابطه با آبیاری های نوین انجام شده و جدید ترین روش های آبیاری نوین و الگوی کشت برای کشاورزان و مهندسان برگزار شده است.
عضو شورای بسیج مهندسان و مسئول کارگروه تخصصی علوم دامی نیز گفت: هدف از طرح همگام با کشاورز محرومیت زدایی از روستاها است.
محمد شهبازی افزود: در طرح همگام با کشاورز، بسیج مهندسین موفق شد ضایعات سیب زمینی و کدو در تغذیه دام های پرواری سبک و سنگین استفاده کند.
وی اضافه کرد: در رابطه با پرورش مرغ بومی در روستا های بخش قهاوند و مرکزی اقدامات لازم انجام شده و این فرهنگ بار دیگر زنده شد که هر روستایی پنج مرغ بومی نگهداری کند تا مایحتاج روزانه رفع شود.
وی ادامه داد: در بخش قهاوند سه نمونه پرورش شترمرغ پرواری و بیش از 10 مورد پروش بلدرچین احداث شده است که این ها از برکات طرح همگام با کشاورز در دو سال گذشته بوده است.
وی پرورش هزار قطعه بوقلمون را از دیگر دستاوردهای این طرح ذکر کرد و افزود: در پرورش زنبور عسل بیش از 100 نفر توسط تعلیم داده که عسل سالم تولید می کنند.
گفتنی است طرح همگام با کشاورز با همکاری بسیج مهندسین رشته کشاورزی و دانش آموختگان رشته های کشاورزی در شاخه های مختلف دانشگاه بوعلی سینا همدان به مدت دو سال است در حال برگزاری می باشد.
استان همدان با یک و دو دهم درصد از مساحت کشور بخش اعظمی از تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است.
میزان تولیدات کشاورزی در استان همدان سالانه پنج میلیون تن است که 4.5 درصد محصولات کشاورزی کشور را شامل می شود.
استان همدان یک هزار و 950 هکتار وسعت دارد که 46 درصد آن منابع طبیعی ، 33 درصد اراضی زراعی ، 3.7 درصد باغ ها و حدود 13.1 درصد آن نیز آیش است.
استان همدان در بخش کشاورزی 142 هزار بهره بردار دارد که با داشتن 26 درصد اشتغال استان، سالانه حدود 4.5 میلیون تن محصول کشاورزی را تولید می کند.
7523/6993

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا