اسناد عادی زمین های کشاورزی پس از طرح کاداستر نامعتبر می شود

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
رحیم برقی روز پنجشنبه در جمع بخشداران استان همدان خاطر نشان کرد: اجرای طرح کاداستر در دهه 30، 40 و 70 مطرح و بی نتیجه ماند.
وی اضافه کرد: اواخر سال 93 پس از تصویب مجلس شورای اسلامی دوباره این طرح به جریان افتاد و مقرر شد این طرح در مدت پنج سال تهیه شود.
وی اظهار کرد: طبق طرح کاداستر حتی باید تمامی ارگانهای سیاسی، نظامی و انتظامی نقشه در اختیار جهاد کشاورزی قرار داده و پس از طی فرایندی سند تک برگی دریافت کنند.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: با توجه به بالا بودن هزینه حدنگاری برای کشاورزان جهادکشاورزی با بخش خصوصی برای اجرای این طرح قرار داد منعقد کرده و هزینه را تا سه برابر کاهش داد.
برقی اضافه کرد: طبق توافق های صورت گرفته قرار شد 70 درصد بودجه این طرح از اعتبارات ملی و 30 درصد از محل منابع استانی پرداخت شود.
وی بیان کرد: سال گذشته 10 میلیارد ریال اعتبار ملی برای اجرای نقشه زمینی کاداستر به جهاد کشاورزی همدان تخصیص یافت و شهرستان نهاوند بعنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شد.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی همدان با ذکر اینکه سهم 30 درصدی استان تا کنون پرداخت نشده است افزود: امسال 40 میلیارد ریال برای اجرای این طرح پیش بینی شده و در صورت تامین 30 درصد بودجه استان این مبلغ پرداخت می شود.
برقی افزود: طرح کاداستر بیش از دو سال در حال اجرا است ولی به علت همکاری نکردن مردم در ارائه اطلاعات توصیفی ، مشاور طرح اعلام کرده که در مدت زمان تعیین شده طرح را به نتیجه نمی رساند.
وی تاکید کرد: دهیاران باید اهمیت طرح کاداستر را برای روستائیان و کشاورزان بیان کنند و عنوان کنند که طرح کاداستر برای اتخاذ مالیات نیست بلکه هدف سند دار کردن اراضی کشاورزی است.
وی تاکید کرد: در صورت پایان مهلت طرح کاداستر دیگر اسناد و مدارک موجود در دست کشاورزان از ارزش ساقط شده و کشاورزان برای رسیدن به حق و حقوق خود باید اقدام به انجام طرح کاداستر کرده و برای هر هکتار یک میلیارد و 500 میلیون ریالی بپردازند که این از توان آنها خارج است.
قانون جامع حد نگاری اراضی کشاورزی (کاداستر) به منظور سند دار کردن کل اراضی کشور در بهمن ماه سال 93 در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و وزارت جهاد کشاورزی این قانون را به امور اراضی کشور ابلاغ کرد.
حدنگاری (کاداستر) نقشه‌برداری ثبتی است که ارزش حقوقی داشته و بر اساس آن سند مالکیت صادر می شود
7526/6993

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا