پیش بینی سالیانه 600 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در برنامه ششم توسعه

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، خداکرم جلالی روز شنبه در حاشیه مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی که در محل این سازمان برگزار شده بود در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته حدود 40 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در زمین های مختلف انجام شده که بخش مهم آن به دریاچه ارومیه، خوزستان، کرمان و مناطق شرقی کشور مربوط می شود.
وی اظهار داشت: در کل کشور از حدود 32.5 میلیون هکتار عرصه بیابانی 20 میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی و 7.5 میلیون هکتار کانون بحران بیابان زا وجود دارد که سه میلیون هکتار آن کانون بحران درجه یک به شمار می رود.

** ایران در مقابله با پدیده بیابان زایی در جهان پیش رو است
معاون وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر این که ایران جزو کشورهای پیش رو و موفق در پدیده مقاله با بیایان زایی است گفت: در کارنامه سازمان جنگل ها حدود 2 میلیون و 300 هزار هکتار جنگل کاری بیایان و حدود 6 میلیون هکتار سایر اقدامات بیابان زدایی انجام شده است.
به گفته وی ایران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع است به طوری که میزان درجه حرارت هوا به طور میانگین سالیانه در جهان 14.6 درجه سانتیگراد و در ایران 18.5 درجه سانتیگراد برآورد شده است.
وی اضافه کرد: نزولات آسمانی ایران یک سوم و از لحاظ تبخیر سه برابر میانگین جهانی است با این ویژگی ها اقلیم کشور ما یک اقلیم شکننده است که اقدامات ما در زمینه بیابان زدایی باعث شده بسیاری از مناطق مرکزی و شرق کشور از لحاظ مسائل زیستی، امنیت داشته باشد.

** سالیانه 16 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی آتش می گیرد
جلالی اظهارداشت: سالیانه بین 15 تا 16 هزار هکتار از عرصه های کشور دچار آتش سوزی می شود به طوری که پدیده آتش سوزی در جهان سالیانه یک درصد از سطح جنگل ها و مراتع را تحت تاثیر قرار می دهد که برای کشور ما از هر 700 هکتار یک هکتار دچار این پدیده می شود.
رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: اقدام های خوبی در زمینه تجهیز ناوگان زمینی صورت گرفته اما بسیاری از آتش سوزی های ما مربوط به مناطق صعب العبور و کوهستانی است که نیازمند واکنش سریع و بالگرد است.
وی با بیان این که متاسفانه در سازمان جنگل ها ناوگان هوایی اطفا حریق وجود ندارد، افزود: اما در دو سال اخیر ما از امکانات نیروهای مسلح و سازمان مدیریت بحران کشور استفاده کرده ایم و امیدواریم با سازماندهی مناسبی که صورت گرفته در 14 استان کشور بالگردهایی برای پوشش مناطق صعب العبور و کوهستانی مستقر شد.
جلالی با اشاره به آتش سوزی جنگل های استان فارس گفت: در مدت سه روز آتش سوزی حدود 968 هکتار از اراضی آسیب دید که به طور میانگین در هر هکتار جنگل 300 میلیون ریال(30 میلیون تومان) خسارت وارد شده است.
وی ادامه داد: البته برآورد خسارت ها نشان می دهد به طور میانگین در طول سال سه هزارو 200میلیارد ریال( 320 میلیارد تومان) خسارات مستقیم زیست محیطی ناشی از آتش سوزی ها وارد می شود.
جلالی افزود: خوشبختانه بخش عمده درختان بنه سالم است و می تواند به طور مجدد بازسازی شود اما برنامه قرق و احیای مناطق در دست بررسی است که بازسازی آن در سال های آتی انجام می شود.
معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به این که 95 درصد آتش سوزی ها در کشور ناشی از بی احتیاطی گردشگران، دامداران و مسافران است، گفت: سامانه 1504 به صورت رایگان در سراسر کشور فعال است و انتظار می رود مردم به محض مشاهده هرگونه آتش سوزی مراتب را اطلاع رسانی کنند.
به گفته رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ، منشا اصلی آتش سوزی ها در جنگل ها ناشی از سهل انگاری است و برحسب قانون کسانی که مرتکب چنین خطاهایی می شوند بین دو ماه تا یک سال زندانی و جریمه نقدی خواهند داشت.

** پیش بینی 32 بالگرد اطفا حریق در برنامه ششم توسعه
جلالی اظهار داشت: برنامه جامع پیشگیری و اطفای حریق را پیش بینی کردیم که در این برنامه تجهیز و ایجاد ناوگان هوایی اطفای حریق در آن گنجانده شده که امیدواریم در برنامه ششم توسعه این موضوع پیگیری شود.
وی افزود: هر استان یک فروند بالگرد نیاز است که در همین راستا پیشنهاد تامین 30تا 32 بالگرد را در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته ایم.
به گزارش ایرنا، همایش روز جهانی مقابله با پدیده بیابانزایی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان سازمان های بین المللی مستقر در ایران در سالن غدیر سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد.
28خردادماه روز جهانی مقابله با بیابانزایی و شعار امسال «بیابانزایی را جدی بگیریم و زمین را احیا کنیم» است.
هدف از برگزاری این همایش استفاده از دانش مردم محلی در مقابله با پدیده بیابانزایی است.
اقتصام**9186**9132 **1561

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا