کشاورزی پایدار و سودآور حاصل تعامل بخش خصوصی و دولتی

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، البته زیربخش های کشاورزی بدلایل مثبتی چون ورود فناوری های نوین، استفاده از مبانی علمی مرتبط با کشاورزی و علل منفی چون مهاجرت گسترده روستاییان به شهرها، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی دست خوش تحولاتی شده است.
هر چند عمده کشورهای جهان در زمینه ها و ابعاد مختلف بویژه در صنعت و مظاهر شهری به توسعه رسیده یا در حال توسعه هستند اما کشورهای توسعه یافته از رونق و پیشرفت حوزه کشاورزی غافل نشده اند چرا که به واقع حیات همه جوامع در گرو کشاورزی پایدار و سودآور است.
به هر میزان کشاورزی و زیربخش های آن توسعه یافته و قدرتمند باشند آن جوامع نیز از رونق و توسعه یافتگی و نرخ سودآوری بیشتری برخوردار هستند و اکنون عمده هدف کشورهای جهان تلاش برای صادارت هر چه بیشتر محصولات کشاورزی است.
در کشور ایران نیز تلاش برای مکانیزاسیون کردن و ایجاد انواع صنایع تبدیلی و پایین دست کشاورزی در دستور کار است و مسئولان گام های موثری برای ارتقای کشاورزی برداشته اند.
اما واقعیت اینکه توسعه بخش کشاورزی با توجه به گستردگی این حوزه توسط بخش دولتی به تنهایی امکان پذیر نیست ولی دستیابی به این هدف مهم با همکاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران دور از انتظار نیست.
ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی تحولی قابل توجه در زیربخش های کشاورزی ایجاد کرده است و این بخش به عنوان بازوی توانمند و قابل اتکا برای دولت حیات و دورنمایی امیدوار کننده به کشاورزی بخشیده است.
در این میان استان ایلام با وجود مساحت کم، از اراضی کشاورزی و مراتع مستعد زیادی برخوردار است و مسئولان استان نیز همواره با اتکا به همین نعمت های خدادادی سعی در تقویت زیربخش های کشاورزی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دارند.

** صنایع تبدیلی و تکمیلی و فراهم شدن 189 فرصت شغلی با ایجاد طرح های صنایع تبدیلی زیربخش کشاورزی
مدیر صنایع تبدیلی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران حوزه کشاورزی در ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و حمایت این سازمان از این افراد گفت: در سال گذشته طرح های فراوری بذر گندم، برنج کوبی و کشتارگاه مرغ با مجموع ظرفیت 22 هزار و 100 تن و جذب ماده خام به مقدار 25 هزار 660 تن و اشتغالزایی 71 نفر و میزان تسهیلات 59 میلیارد و 680 میلیون ریال در استان اجرایی شد.
سهراب پسندیده افزود: در سال 95 نیز طرح های صنعتی متعددی در زیر بخش های کشاورزی در دست اجراست که در صورت تامین اعتبار این طرح ها به مرحله بهره برداری می رسند.
وی اظهار کرد: طرح های کود آلی، بسته بندی حبوبات، تولید ترشی و شوری، سیلوی گندم، تولید فراورده های شیری، ذرت علوفه، بذر گندم مادری و ذرت پفک در سال جاری با ظرفیت 60 هزار و 600 تن، جذب ماده خام به مقدار 67 هزار و 510 تن با اشتغالزایی 118 نفر و با تسهیلات مورد نیاز 207 میلیارد ریال در دست اجرا است.
پسندیده به مقوله صادرات صنایع تبدیلی استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: در سال گذشته به میزان یک میلیون دلار فراورده های تولیدی استان و صنایع تبدیلی همچون واحد های بسته بندی به کشورهای منطقه خلیج فارس صادر شد.

** دام، طیور و زنبور عسل ، تلاش برای کاهش هزینه ها با استفاده از ماشین آلات مدرن
معاون بهبودات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: یکی از اهداف این معاونت توسعه زیربخش های دام و طیور با ورود بخش خصوصی در سال های گذشته بوده و این روند همچنان در سال جاری ادامه دارد.
مجتبی شیرخانی افزود: بهینه سازی مصرف سوخت در واحدهای دام و طیور و نصب تجهیزات و ماشین آلات مدرن و بهسازی تاسیسات موجود در راستای کاهش هزینه های تولید و افتتاح هشت پروژه در زیربخش دام و طیور با اعتبار 26 میلیارد و 340 میلیون ریال و با اشتغالزایی مستقیم 20 نفر در هفته دولت امسال از برنامه های این معاونت است.

** تکمیل زنجیره تولید مرغ
وی تکمیل زنجیره تولید مرغ و احداث مزارع مرغ مادر گوشتی به استعداد 100 هزار قطعه با کارخانه جوجه کشی با ظرفیت 25 میلیون قطعه، سرمایه گذاری در راستای تولید محصولات ارگانیک دام و طیور، ایجاد کشتارگاه های طیور مکانیزه در راستای تولید و بسته بندی مرغ منجمد جهت صادرات را از طرح های شاخص بخش طیور دانست.

** پرورش گاوهای 2 منظوره و سمینتال
به گفته وی، با توجه به اینکه گاو سمینتال (گاوهای 2 یا چندرگه حاصل از لقاح مصنوعی گاوهای بومی با غیر بومی و خارجی) دارای عملکرد مناسب، مدت بهره دهی طولانی تر، 2 منظوره بودن از نظر تولد شیر و گوشت، توان تولید گوشت بیشتر در زمان حذف دام، کاهش هزینه های تولید، افزایش درآمد وسود ناخالص برای پرورش دهندگان است یکی از اهداف سازمان توسعه پرورش اینگونه گاوها در استان ایلام است.
شیرخانی احداث واحد پرورش گاو شیری سمینتال به ظرفیت 2 هزار راس، اجرای طرح توسعه و ساماندهی گاوهای 2 منظوره استان با اعتبار 600 میلیون ریال و با ظرفیت 900 راس و با اولویت نژاد سمینتال را از جمله طرح های ایجاد شده توسط بخش خصوصی و با همکاری این سازمان برشمرد.
وی افزود: برای امسال نیز ایجاد گاوداری های 2 منظوره با اولویت پرورش گاو سمینتال تا پایان سال جاری با پرداخت تسهیلاتی بالغ بر 30 میلیارد ریال و هزینه عمرانی 600 میلیون ریال در دست اجراست که با ایجاد این گاوداری و بر اساس پیش بینی ها 11 هزار تن گوشت قرمز و 84 هزار تن شیرخام در این استان تولید شود.

** توسعه زنبورداری در سال جاری
وی توسعه کلنی های پرورش زنبور عسل را از دیگر برنامه های مهم سازمان جهاد کشاورزی ایلام دانست که طبق برنامه ریزی ها تا پایان سال جاری شرایط برای خرید کلنی برای 250 نفر و برای هر نفر 50 کندو فراهم می شود.
شیرخانی گفت: برای اجرای این پروژه ها مبلغ یک هزار و 875 میلیون ریال تسهیلات و 500 میلیون ریال اعتبار عمرانی برای آموزش و تشویق زنبورداران مورد نیاز است.

** شیلات و آبزیان، ایجاد مزارع پرورش ماهیان سرد و گرم آبی 2 منظوره
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: از سال 1375 که مدیریت شیلات استان شکل گرفت تنها یک واحد پرورش ماهی گرم آبی در سطح استان فعال بود و سرانه مصرف آبزیان در استان 250 گرم بود.
رضا سلیمانی افزود: با فعالیت های صورت گرفته در این سال ها بیش از 200 مورد مزرعه پرورش ماهی سردابی و گرم آبی و استخر 2 منظوره با تولید افزون بر هفت هزار تن و اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم 2 هزار نفر در نقاط مختلف استان ایجاد شده است.
وی یادآور شد: با انجام کارهای تبلیغی و فرهنگی صورت گرفته از طریق رسانه ها و تولید برنامه های رادیویی و تلویزیونی سرانه مصرف آبزیان در استان افزایش یافت و اکنون این مصرف از 250 گرم به هفت کیلوگرم رسیده است.
وی تاکید کرد: استان ایلام دارای 15 رودخانه مهم، بیش از 2 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق کشاورزی و دریاچه سدهای آبگیری شده سیمره، کنگیر، دویرج و کرخه (حوزه استان ایلام) است که این منابع آبی شرایط مساعد برای توسعه آبزی پروری را دارند.

** رونق آبزی پروری با استفاده از شیوه های نوین
به گفته سلیمانی، احداث مزارع پرورش آبزیان سرد و گرم آبی، پرورش ماهی در قفس در دریاچه های سدهای آبگیری شده، توسعه فعالیت صید و صیادی و احداث مراکز ویژه عرضه آبزیان، تلاش برای توسعه آبزیان به کشور عراق و صنایع فرآروی آبزی پروری و افزایش اشتغال زایی می تواند صنعت آبزی پروری استان را رونق بخشد.
وی اضافه کرد: پیش بینی شده در صورت مساعدت دستگاه های اجرایی و استقبال بخش خصوصی تا پایان سال 1404 بیش از 25 هزار تن انواع آبزیان در استان پرورش، تکثیر و به بازاهای مصرف داخل و خارج استان عرضه شود.

** پرورش ماهی در قفس
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار کرد: در سال جاری که بنام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده موضوع پرورش ماهی در قفس در دریاچه سدهای سیمره، کنگیر و دویرج در دست برنامه ریزی است.
وی افزود: متقاضیانی برای اخذ مجوز پرورش ماهی در قفس به امور آب استان معرفی شده اند که برخی در حال پیگیری مراحل صدور مجوز و افراد دارای مجوز نیز در حال ساخت و ساز قفس هستند که امید است در ابتدای نیمه دوم سال جاری پروژه پرورش ماهی در قفس در استان عملیاتی شود.
میزان تولید و صید آبزیان در جهان حدود 160 میلیون تن و سرانه مصرف 19.2 کیلوگرم است.

** باغبانی ، توسعه گلخانه ها هدف اصلی مدیریت باغبانی/ یکپارچه سازی سایت های باغبانی
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام می گوید: یکی از پروژه های مهم سازمان در بخش باغبانی توسعه طرح های گلخانه ای است.
بابک افراز اظهار کرد: میزان طرح های گلخانه ای استان در مقطع فعلی 13 هکتار است که در پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی می شود این میزان اراضی گلخانه ای به 86 هکتار برسد.
وی کشت گل نرگس در 130 هکتار، زعفران، کشت و تولید انواع گیاهان دارویی و گل محمدی به میزان 10هکتار با مشارکت بخش خصوصی و کشاورزان را از جمله فعالیت های این سازمان در حوزه توسعه باغبانی با مشارکت بخش خصوصی در سال جاری دانست.
افراز تاکید کرد: برای ارتقای باغبانی در استان این طرح ها به صورت سایت و مجتمع و به شیوه های نوینی ایجاد شده اند که یکپارچه سازی و استاندارد سازی همه مراحل داشت، کاشت، برداشت و حرس و حتی چیدن محصول نیز با امکانات و روش های مکانیزه و مدرن انجام می پذیرد این در حالیست که باغات قدیمی به روش سنتی اداره می شوند.
وی یادآور شد: عمده این طرح ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت سازمان جهاد کشاورزی، بانک های عامل و مسئولان استانی ایجاد و باعث اشتغالزایی چندین نفر و بهره مندی خانواده های متعدد و رونق اقتصاد کشاورزی استان شده اند.
البته تداوم حیات این طرح ها، دلگرمی و امید به آینده صاحبان این پروژه ها و تلاش برای توسعه و رونق آنها و نیز یافتن بازارهای مصرف طولانی مدت داخلی و خارجی منوط به حمایت های پیگیرانه دولت است.
طبق آخرین بررسی ها و آمار سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام 2 میلیون و 500 هزار راس دام سبک و سنگین و 386 واحد مرغداری با ظرفیت پرورش هفت میلیون قطعه در هر دوره پرورش در این استان وجود دارد.
مقدار کلنی های زنبور عسل استان 67 هزار کندو با تعداد یک هزار و 350 نفر فعال در این حوزه است.
واحدهای پرورش ماهی گرم و سردآبی استان 200 واحد شامل 155 مزرعه ماهی گرم آبی و 45 مزرعه سردآبی با تولید شش هزار و 925 تن در سال است.
گستره باغات استان هم شش هزار هکتار و میزان تولید سالانه محصولات باغی 16 هزار تن است.
7172/9002

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا