34 هزار روستا و آبادی کشور در 50 سال اخیر خالی از سکنه شده است

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، ناصر زرگر یکشنبه شب در اولین کارگروه توسعه روستایی و عشایری استان سمنان با موضوع اقتصاد مقاومتی در روستاها،در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان، شمار جمعیت حاشیه‌نشین کشور را 11 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: همچنین 9 میلیون نفر ساکنین مناطق فقیرنشین شهری هستند.
زرگر اظهار داشت : بعد از انقلاب اسلامی با وجود رشد خدمات در روستاها، شتاب مهاجرت بیشتر بوده است و متأسفانه باید بگوئیم نظام برنامه‌ریزی کشور از گذشته تاکنون و تخصیص منابع نادرست بوده است و صحیح عمل‌نکرده است.
وی عدم تطبیق برنامه‌ریزی را ازجمله مشکلات و موانع بیان کرد و گفت: باید زنجیره ارزش در روستاها و در پهنه گسترده ایران شکل گیرد و باید چرخه زنجیره را عوض کنیم و طرح‌های اقتصادی و زنجیره ارزش به سمت روستاها منتقل شوند.
زرگر با تاکید بر اینکه باید ظرفیت ها و خلاءهای روستاها را شناسایی کنیم، شناسایی فناوری‌های بومی روستایی را ازجمله برنامه‌ها برشمرد و یادآور شد: روستاهای ایران دارای غنا و جاذبه‌های موسیقیایی است که می‌توان با شناسایی این ظرفیت‌های عظیم، زمینه بومگردی را فراهم کنیم.
وی تاکید کرد : تخلیه روستاها و پناه آوردن روستا نشینان به شهرها و حاشیه نشینی، مشاغل کاذب را افزایش می دهد و موجب بروز آسیب های اجتماعی می شود.
این مسئول با بیان این که روستاها تولید کننده محصولات کشاورزی هستند، خاطرنشان کرد: در پنج دهه اخیر به دلیل مشکلات موجود در روستاها بیش از 34 هزار روستا و آبادی در کشور تخلیه و خالی از سکنه شده که این موضوع برای ما نگران کننده است.
زرگر با ارائه پیشنهاد و راه کار اساسی دراین خصوص اظهار کرد : می توان با اجرای طرح های اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، رونق از دست رفته را به این مناطق باز گرداند و مهاجرت را معکوس کرد.
معاون امور سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم کشور مهم ترین راه کار جلوگیری از مهاجرت روستاییان و بازگرداندن افراد به روستاها را افزایش فناوری های جدید در روستاها جهت رونق بخشی به مسائل اقتصادی ،اجتماعی و دیگر زمینه های روستاییان اعلام و خاطرنشان کرد: با تغییر سطح معیشتی مردم می توان به احیا وضعیت روستاها و ایجاد جذابیت جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان کمک کرد.
معاون سرمایه گذاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: خوشبختانه دولت تدبیر و امید نگاه و توجه ویژه ای به بخش روستایی کشور دارد و سیاست دولت در رونق بخشی اقتصاد روستاییان استوار است.
7470/6026/**1565

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا