پنج هزار هکتار مناطق کوهستانی سمنان زیر کشت گیاه باریجه می رود

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، علینقی حیدریان در نشست شورای هماهنگی و برنامه ریزی این اداره کل، افزود: سامانه عرفی رویشگاه 35 گونه گیاهی دارویی در استان سمنان شناسایی شده است که با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در آبان 95 با مشارکت مردم، در پنج هزار هکتار از اراضی کوهستانی و جنگلی استان گیاه باریجه کشت می شود.
وی خاطرنشان کرد: استان سمنان 500 دانش آموخته در رشته گیاهان دارویی دارد که باید به شکل درست از آن ها بهره برد و با ایجاد فضای کار برای آن ها، گامی مهم برای ایجاد این اقتصاد نوبنیاد برداریم.
حیدریان ادامه داد: از آذر 94 تاکنون در 15 منطقه با وسعت یک هزار 200 هکتار با مشارکت مردم، بذر و نهال های گیاهان دارویی کشت شده است.
وی با بیان این که بذر کتیرا یکی از بهترین نوع گیاهان دارویی برای بهره گیری اقتصادی است، اظهار داشت: با همکاری و مشارکت مردم در بیش از 927 هکتار از اراضی و مراتع استان سمنان، طرح حفاظت از جنگل اجرا شده است.
وی خاطر نشان کرد: هدف از ایجاد جمعیت های پرشور نهال کاری، ایجاد مشارکت همگانی برای کاشت و نگهداری نهال و بذرهای جنگل و مراتع است که این کار از سال 93 آغاز شده است و ادامه دارد.
حیدریان اضافه کرد: ایجاد مرتع برای دامداران استان سمنان و آموزش در حفظ و نگهداری از علوفه در مراتع، به دلیل کاهش قیمت تولید، می تواند نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی ایفا کند و حفظ مراتع از مهم ترین کار در این حوزه است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: در سال 95 نیز طرح های مشارکت مردم نهاد برای کاشت نهال و بذرهای دارویی و جنگل کاری ادامه خواهد داشت.
در این نشست علیرضا رهایی و امیر حسین شاه حسینی به عنوان رؤسای جدید اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های سمنان و آرادان معرفی شدند.
از 9.7 میلیون هکتار مساحت استان سمنان، بیش از سه میلیون و 700 هزار هکتار را مراتع تشکیل می دهد.
کشت گیاهان دارویی در 10 هزار هکتار از اراضی استان سمنان یکی از برنامه های تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری است که در 33 سامانه برنامه ریزی برای توسعه و احیا آن اقدام شده است.
در استان سمنان 120 گونه گیاهان دارویی وجود دارد که پنج گونه آن به بهره برداری می رسد.
7339/6103

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا