وزارت نفت در احیای زمین های بیابانی هرمزگان همکاری کند

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، امید ذاکری سه شنبه افزود: هم اکنون ماسه های روان و 28 کانون بحران در شرق هرمزگان به عنوان کانون بحران بوده وحرکت شن های روان آسیب های فراوان به زندگی مردم در این مناطق زده است.
استان هرمزگان به لحاظ واقع شدن در مناطق بیابانی از استان های خشک و به نوعی خیلی خشک ایران به شمار می رود واز مساحت هفت میلیون و200 هزار هکتاری استان هرمزگان، شش میلیون و 900 هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که یک میلیون و 80 هزار هکتار آن جنگل، چهار میلیون و 93هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 565 هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می دهد.
حدود 16 سال خشکسالی در هرمزگان، کاهش نزولات جوی که افت شدید آب های زمینی را به دنبال داشته، پایین آمدن توان تولید اقتصادی مردم در مناطق بیابانی از مهم ترین تنگناها در زمینه بیابان زدایی است.
شن های روان مشکل بسیار بزرگی است که سال های سال مردم روستاهای شرق استان هرمزگان به خصوص در شهرستانهای جاسک، سیریک و میناب با آن دست و پنجه نرم می کنند و اگرچه مسئولان تلاش بسیاری برای حل این موضوع دارند، اما به نظر می رسد که رفع این معضل که گاهی زندگی مردم مناطق درگیر را مختل می کند، همت بالاتری را می طلبد.
برای مقابله با معضل شن های روان حصاری باید ایجاد شود، حصاری که برای تثبیت شنهای روان استفاده می شود شامل مالچ پاشی، باد شکن های طبیعی و مصنوعی است که در صورت ایجاد موارد، این معضل توان خودنمایی بالایی نخواهد داشت .
معاون برنامه ریزی ، توسعه مدیریت و منابع سازمان جنگل ها اواخر آذرماه سال گذشته در بازدید از طرح های جنگل کاری شرق بندرعباس گفته بود با تعهد وزارت نفت در قبال تهیه مالچ نفتی ، عملیات تثبیت شن های روان و نهال کاری به صورت موفقیت آمیز اجرا شده که از نمونه های قابل ارائه در کشور است.
مصطفی کیاکجوری اظهار داشت: طرح جنگل کاری و مبارزه با شن های روان در هرمزگان از دهه شصت و با هدف تثبیت ماسه های روان ، کاهش ریزگردها و ایجاد بستر و محیطی پایدار اجرا شده است.
7198/ 6048

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا