پلاکت مورد نیاز بیماران خاص در زنجان فراهم است

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
سیامک اسدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از کارهای انجام شده در پایگاه انتقال خون زنجان طی سه سال گذشته راه اندازی پلاکت فرزیس بود که در این روش پلاکتی که از خون گرفته می شود، از کیفیت بالایی برخوردار است.
وی اظهار کرد: هر فرد سالم حداکثر در هر سال 24 بار مجاز به اهدای پلاکت خون است و تامین این نوع فرآورده های برای گروه های هدف اهمیت زیادی دارد.
اسدی افزود: پلاکت ها برای بیماران سرطانی، مبتلایان به اختلالات خونی، بیماران پیوند مغز استخوان و بیمارانی که شیمی درمانی می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیرکل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: دستگاه های گران قیمت تجزیه کننده خون جهت تامین این فرآورده با هماهنگی سازمان مرکزی از سوی پایگاه انتقال خون استان زنجان خریداری شده است که پس از ارائه آموزش های لازم به نیروهای متخصص، این نوع خدمت برای بیماران خاص استان ارائه می شود.
وی بیان کرد: پلاکت ها را می توان از خون کامل اهدایی جدا کرد، اما مقدار پلاکتی که با استفاده از فناوری ماشینی اهدا می شود شش تا 10 برابر پلاکتی است که از اهدای خون کامل به دست می آید.
وی اظهار کرد: یک بیمار نیازمند به پلاکت ممکن است برای یک مرحله از درمان همین مقدار احتیاج داشته باشد و بنابراین به جای شش تا 10 اهدا کننده خون، از پلاکت یک اهدا کننده برای رفع نیاز هر بیمار استفاده می شود.
اسدی خاطرنشان کرد: واحدهای پلاکت اهدایی با روش جدید در مقایسه با روش تهیه پلاکت از خون کامل اهدایی، حاوی گلبول های سفید اندک بوده و اثرات جانبی ناشی از انتقال گلبول های سفید مانند تب را در بیماران گیرنده ندارد.
پلاکت ها نقش اصلی را در بند آمدن طبیعی خون دارند و این سلول های خونی عمر کوتاهی دارند و باید حداکثر سه روز پس از اهدا به گیرنده تزریق شوند.
6085/7320

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا