بخوان تا اجابت کنم تو را/برگزاری مراسم نخستین شب از لیالی قدر

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
به گزارش ایرنا، در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان شب ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین(ع)،مراسم احیا شب قدر اول که در روایات رسیده از امامان معصوم (ع) فضیلت آن از هزار ماه بیشتر است، در کشور با حضور گسترده مردم در مساجد، حسینیه‌ها و مکان‌ های مذهبی و زیارتی برگزار شد.
در این آئین معنوی و روحانی که با حضور گسترده مردم در سراسر کشور برگزار شد، دعاهای افتتاح، جوشن کبیر و ذکر استغفار قرائت و قرآن به سر گرفته شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، آئین معنوی و روحانی شب نوزدهم ماه مبارک رمضان جمعه شب با حضور گسترده مردم تهران در مساجد، حسینیه‌ها، مکان‌های مذهبی و زیارتی و از جمله در حرم مطهر حضرت امام خمینی ( ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار شد.
در این مراسم که از ساعت 22:30 دقیقه جمعه شب آغاز و تا ساعت 2 بامداد روز شنبه ادامه داشت پس از تلاوت دعای جوشن کبیر توسط مداحان اهل بیت(ع) آقایان خلف زاده و جعفری، مراسم احیاء شب نوزدهم توسط حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم هاشمیان برگزار شد.
در شهر ری نیز احیای اولین شب از لیالی پر فضیلت قدر مصادف با ضربت خوردن مولای متقیان و امیرمومنان، حضرت علی علیه السلام با حضور جمع کثیری از زائران و ارادتمندان خاندان نبوت علیهم السلام در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام برگزار شد.
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید علی غروی در سخنانی با اشاره به فضیلت شبهای قدر و بهره گیری از آن، برای سایر اوقات عمر، این شب ها را بزرگترین و ممتازترین فرصت برای ارتباط بندگان با خداوند متعال برشمرد .
وی به نقل از میرزاجوادآقای ملکی تبریزی درکتاب المراقبات فرمود: توبه همه بندگان در شب قدر پذیرفته میشود مگر 4 گروه : 1- کینه توزان 2ـ قاطعان رحم 3ـ شراب خواران و 4- عقوق الوالدین ، لذا از همه شب زنده داران بالاخص جوانان خواست با توکّل بر خدا و با انرژی مضاعف و باور قلبی و اعتقاد راسخ از خداوند طلب مغفرت کنیم و از رحمت خداوند ناامید نشویم که بعداز شرک به خدا ، ناامیدی بالاترین گناه است .
غروی مراسم احیاء را برگزار نمود و مومنین، با سر گرفتن قرآن کریم و مناجات با پروردگار متعال، حال و هوای خاصی از معنویت را به این مراسم بخشیدند.
بر اساس این گزارش تلاوت آیات کلام الله مجید توسط احمد ابوالقاسمی قاری ممتاز و بین المللی، مرثیه سرائی ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سیّد علی رضوی و قرائت دعای جوشن کبیر توسط آقایان زین العابدین فرد و غلامرضازاده از دیگر برنامه های این مراسم روحانی بود.
همچنین به گزارش خبرنگار ایرنا از مشهد همزمان با شب 19 ماه مبارک رمضان، طنین «الغوث، الغوث» هزاران زائر و مجاور حرم مطهر ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) در پر ارج ترین و زیباترین شبهای سال به آسمان برخاست.
همه صحن ها، رواق ها و خیابان های مشرف به حرم مطهر رضوی در نخستین شب قدر مملو از مومنان و ارادتمندان به عالم آل محمد (ع) بود، آنان که قدر شب قدر را می دانند، شبی که قلمها در وصفش می شکنند، زبانها از توصیفش قاصرند و عاقلان در فهم عظمت این شب مبهوت و متحیرند.
در چنین شب بزرگی چه مکانی بهتر و پربرکت تر از حرم امام رضا (ع) که میلیون ها مسلمان در سراسر دنیا آرزوی همجواری با این حرم مقدس را دارند و در شب قدر که همتراز با هزار ماه است، در حسرت استشمام عطر رضوی و چشم دوختن به گنبد طلایش، بغض در گلویشان می شکند و اشک از چشمانشان سرازیر می شود.
این شب بزرگ متعلق به امیرمومنان علی (ع) و سالگرد ضربت خوردن آن حضرت به دست دشمنان دین خداست و به همین مناسبت پس از قرائت دعای جوشن کبیر، ذاکران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به مرثیه سرایی و عزاداری پرداخته و زائران و مجاوران همنوا با آنان سوگواری کرده و اشک ماتم ریختند.
در ادامه این مراسم و پس از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، زائران و مجاوران قرآن ها را بر سر گذاشته و خدا را به پیامبر بزرگوارش و 13 معصوم (ع) قسم دادند تا از سر تقصیرات آنان گذشته و حاجات آنان را برآورده سازد.
همچنین همزمان با سراسر کشور، خداجویان و عاشقان امامت و ولایت در شهر مقدس قم نیز در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) فریاد الغوث الغوث سر دادند.
به گزارش خبرنگار ایرنا از قم، مردم مومن و خداجوی شهر مقدس قم نیز در نخستین شب قدر در حرم مطهر دخت موسی بن جعفر (ع) حضرت فاطمه معصومه (س) ،مسجد مقدس جمکران و دیگر مساجد، تکایا، حسینیه ها و بقاع متبرکه امامزادگان گرد هم آمده و تا هنگام سحر با قرائت قرآن و دعای جوشن کبیر، اسماء اعظم الهی را زمزمه کردند.
بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) در تمامی صحن ها و شبستان ها مملو از زائران و مجاورانی بود که خود را از دور و نزدیک به حرم مطهر ایشان رسانده بودند و با سر گرفتن قرآن و مناجات با پروردگار متعال، حال و هوای خاص معنوی را به مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان بخشیده بودند.
در مراسم احیای نخستین شب قدر در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) پس از قرائت قرآن توسط یکی از قاریان نوجوان استان قم، زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در شب قدر و دعای جوشن کبیر توسط حجت الاسلام محمدپور قرائت شد و سپس سخنرانی و مراسم سر گرفتن قرآن توسط حجت الاسلام والمسلمین رفیعی انجام شد.
در این مراسم معنوی و باشکوه، مردم مومن و ولایتمدار شهر مقدس قم با توسل به انوار الهی ائمه اطهار(ع) از درگاه خداوند متعال بخشش و توفیق بندگی را طلب کردند و در دعاهای خود، عزت و سربلندی نظام اسلامی و نابودی دشمنان اسلام و انقلاب را خواستار شدند.
همچنین آئین احیای نخستین شب از شب های پر خیر و برکت قدر با حضور سیل مشتاقان ائمه اطهار و زائران و مجاوران سومین حرم اهل بیت (ع) در صحن حرم حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا از شیراز، در این آئین ارادتمندان به خاندان نبوت با قرائت دعاهای جوشن کبیر از محضر خداواند بزرگ در این شب نورانی طلب عفو و بخشش کردند.
در ادامه این آئین معنوی حجت الاسلام سید احمد دارستانی پیرامون نقش دعا در زندگی، ویژگی ها و فضیلت های شبهای قدر و خصوصیات مولای متقیان امام علی (ع) سخنرانی کرد.
این روحانی با اشاره به اینکه شبهای قدر بهترین فرصت برای بازبینی عملکرد یک ساله است افزود: آنچه در مجموعه سیره حکومتی مولاامیرالمومنین(ع) مطرح بوده عدالت و تقوا است.
وی همچنین با بیان این مطلب که در عصر غیبت واقع شده ایم و نمی توانیم ان حضرت را ببینیم اظهار داشت: در عصر غیبت تنها وظیفه ای که داریم این هست که با کردار و اعمال خود زمینه ظهور را فراهم کنیم .
حجت الاسلام دارستانی ایجاد رفاقت و دوستی با یکدیگر را از ملزومات این زمینه سازی عنوان کرد و تصریح کرد باید با هم رفیق و مهربان و یکدل شویم تا زمینه ظهور فراهم گردد.
وی با بیان این مطلب که ما آفریده شده ایم برای رفاقت و خدا بهترین رفیق است اظهار داشت: رفاقت یعنی مناجات امیر مومنان (ع) در مسجد کوفه با خدای متعال.
این روحانی افزود: رفاقت یعنی اینکه اغنیا دست فقرا را بگیرند و عالمان نیز دست جاهلان را و در یک کلام بالا دست ها دست پایین دست ها را بگیرند و با یکدیگر رفاقت داشته باشند.
براساس این گزارش در دیگر شهرهای استان فارس آئین های مشابه ای در اولین شب قدر برگزار شد.
شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان، به عنوان لیالی پرفیض و برکت قدر در نزد شیعیان و بسیاری از مسلمانان جهان دارای جایگاه با عظمتی است که در این شب ها به قرائت ادعیه، اقامه نماز و انجام مستحبات و شب زنده داری مشغول می شوند.
در شهر تهران نیز مومنان و دلباختگان حضرت امیرالمومنین ع در جوار مراقد مطهر امامزادگان از جمله حضرت امامزاده صالح ، امامزاده سید ناصرالدین س ، امامزاده زید بازار ، امامزاده حسن س و دیگر اماکن مقدسه حضور یافته و ندای العفو العفو در اولین شب از لیالی قدر سر دادند.
شبد**1953**1095

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا