سرمایه نخل کاران سیستان و بلوچستان قربانی بی احتیاطی

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور در منتهی الیه جنوب شرق ایران بزرگ قرار دارد که با دارا بودن آب و هوایی گرم و خشک در طول سال و بارندگی های محدود از کم بارش ترین استان های کشور محسوب می شود.
این استان با داشتن تنوع آب و هوایی انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری را تولید می کند، خرما یکی از عمده ترین محصولات کشاورزان استان است که به صورت انبوه در شهرستان های ایرانشهر، سراوان، دلگان، سیب سوران، مهرستان، نیکشهر، سرباز، زاهدان، خاش و چابهار کاشت و برداشت می شود.
سیستان و بلوچستان با سطح زیر کشت افزون بر 54 هزار هکتار و تولید سالانه 218 هزار تن از لحاظ سطح زیر کشت خرما رتبه نخست کشور و از نظر تولید محصول رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
این استان با تولید 70 رقم خرما از مهمترین تولید کنندگان و صادر کنندگان و زودرس ترین خرما در میان استانهای کشور محسوب می شود که در این میان ارقام ربی، مضافتی، زاهدی، دسکی، رنگنو، هلیله، کلگی، شکری و سنگ شکن از مهمترین و با کیفیت ترین محصولات است.
نخلستان های سیستان و بلوچستان علاوه بر تولید باکیفیت ترین خرما کشور به یکی از جاذبه های گردشگری استان نیز تبدیل شده اند به طوری که همواره گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.
برخی افراد و خانواده ها در هنگام گردش روزانه در این نخلستان ها و تهیه آتش برای پخت غذا و چای، بدون رعایت موارد ایمنی و یا خاموش کردن آتش این مکان ها را ترک می کنند که با وزیدن کمترین باد در منطقه آتش سوزی وسیع رخ می دهد.
این در حالیست که به گفته مردم محلی برخی افراد معتاد با پاتوق کردن باغات کشاورزی برای خوش گذرانی سرگرم کشیدن مواد مخدر می شوند که با یک لحظه غفلت باغ و یا باغهایی را به آتش می کشند.
متاسفانه در برخی موارد جمع آوری نکردن برگ‌ها و شاخه‌های زاید درختان که هر ساله از نخل جدا می‌ شود در کنار وزش باد در منطقه بر شدت این آتش سوزی می افزاید.
بسیاری از روستاها و برخی شهرستان های سیستان و بلوچستان نیز از امکانات کافی اطفای حریق محروم هستند و همین مساله سبب گسترش آتش در فاصله زمانی کوتاه به بخش قابل توجه ای از باغ ها و در نتیجه خاکستر شدن نخلستان های منطقه می شود.
بخشدار جالق از توابع سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: آتش سوزی در نخلستان های ناهوک این شهرستان علاوه بر خسارت به باغات افزون بر 500 نخل را خاکستر کرد.
عبدالحکیم شاهمیری اظهار داشت: آتش سوزی اردیبهشت گذشته در نخلستان های ناهوک سراوان پس از 2 ساعت تلاش بی وقفه نیروهای آتش نشانی جالق و سراوان با مدیریت مسئولان فرمانداری، دهیاری و هلال احمر این شهرستان مهار شد.
وی با بیان اینکه علت آتش سوزی هنوز معلوم نیست گفت: این آتش سوزی که به علت وزش باد به سرعت گسترش یافت آسیب های جدی به نخلستان دهستان ناهوک وارد کرد.
بخشدار جالق سراوان افزود: دهستان ناهوک قطب گردشگری این شهرستان بحساب می آید به طوری که گردشگران زیادی برای گذراندن اوقات مفرح باغات و نخلستان ها را انتخاب می کنند که در برخی موارد به علت روشن ماندن آتش از سوی مسافران، آتش سوزی در نخیلات رخ می دهد.
شاهمیری گفت: بخش جالق سراوان با دارا بودن سه دهستان ناهوک، جالق و کله گان با حدود 32 هزار نفر جمعیت 10 هزار هکتار نخلستان دارد.
وی ادامه داد: همه ساله در بخش جالق به دلیل برخی مشکلات از جمله جمع آوری نشدن ضایعات و غیره شاهد بروز آتش سوزی های کوچک و بزرگ هستیم.
وی تصریح کرد: سال 94 در بخش جالق حدود 200 مورد آتش سوزی کوچک و بزرگ رخ داد که ضمن آسیب به باغات و خاکستر شدن بیش از پنج هزار نخل 150 میلیون ریال خسارت به ماشین های آتش نشانی شهرستان سراوان وارد شد.
وی افزود: برای کاهش موارد آتش سوزی نیاز به اصلاح نخیلات، جمع آوری ضایعات باغات خرما، مجهز کردن 2 دهستان ناهوک و کله گان به ایستگاه آتش نشانی و همچنین تجهیز شهر جالق سراوان به ماشین آلات مورد نیاز است.
مدیر جهاد کشاورزی فنوج نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 27 خرداد امسال در بخش کتیج این شهرستان به دلیل سهل انگاری عوامل انسانی آتش سوزی در نخلستان این بخش رخ داد.
محمد هودیانی افزود: براثر این حادثه متاسفانه 360 نخل خرما و 80 درخت مرکبات این بخش طعمه حریق شد.
وی گفت: کشاورزان شهرستان فنوج با دارا بودن افزون بر 2 هزار هکتار باغات خرما سالانه بیش از 10 هزار تن محصول تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
درویش نارویی فرماندار سراوان در شرق سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براثر بی احتیاطی برخی افراد همواره در فصول گرم سال شاهد آتش سوزی در نخلستان های این شهرستان هستیم.
وی ادامه داد: ضروری است افراد با خاموش کردن آتش بعد یک روز تفریح در نخلستان های این شهرستان از بروز این گونه حوادث و وارد آمدن خسارت به کشاورزان جلوگیری کنند.
دهیار کارواندر خاش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: آتش سوزی حوالی ساعت 21 شب گذشته بر اثر بی احتیاطی شماری از افراد رهگذر در این منطقه بکر گردشگری رخ داده و با حجم وسیعی از آتش و خسارت ناشی از آن همراه است.
نادر ابراهیمی اظهار داشت: شب گذشته روستائیان و نیروهای مردمی برای خاموش کردن آتش و جلوگیری از خسارات بیشتر به باغات با نیروهای امدادی همکاری کردند.
وی گفت: با توجه به حجم وسیعی از آتش نمی توان به درستی برآورد کرد که چه میزان از باغات خسارت دیدند.
7316 / 6081

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا