شاه بیت قضاوت عدالت است / معدل بالای سلامت در دستگاه قضای کیش

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا ، حجت الاسلام حسن علیدادی در دیدار رئیس دادگستری ،دادستان ، قضات ، کارکنان و اعضای شورای حل اختلاف کیش که به مناسبت هفته قوه قضائیه در دفتر امام جمعه کیش انجام شد با تسلیت شهادت حضرت علی (ع) و همچنین ایت الله بهشتی و 72 تن از یاران وی ،فرا رسیدن هفته قضا را به همه کارگزاران این حوزه و کسانی که برای رفع خصومت ها و مختومه کردن پرونده ها بر مبنای عدالت تلاش می کنند تبریک گفت .
وی به جایگاه رفیع قضا اشاره کرد و افزود : انسان و دستاوردهای بشر در دو بخش خلاصه می شود ، یک بخش ریشه در وحی دارد و بخش دیگر به تجربه های آدمی باز می گردد.
امام جمعه کیش اداره حکومت ها را الهام گرفته از خط وحی و انبیا الهی دانست و افزود : این ریشه داشتن سبب می شود تا حاکمان به ویژه حاکمان حکومت های توحیدی برای حل مشکلات مردم تلاش کنند .
حجت الاسلام علیدادی اضافه کرد : ایجاد حوزه قضا در نظام اسلامی هم ریشه در وحی دارد و هم متناسب با فطرت و ذات آدمی است و در طول تاریخ حکومت های توحیدی همواره تلاش کرده اند تا بین مردم رفع خصومت کرده و مشکلات آنان را حل کنند .
وی با بیان اینکه خداوند از همان ابتدا در وحی برای قضا جایگاهی ارزشمند قائل شده است افزود: دستگاه قضا مقدس و مجموعه ای ارزشمند است و هر فردی که بتواند در این حوزه کمک کند و گره ای از مشکلات را باز کند ثواب و پاداش زیادی برای او منظور می شود.
حجت الاسلام علیدادی در ادامه به ارکان قضا در اسلام اشاره کرد و گفت : شاه بیت قضاوت عدالت است و همواره یکی از دغدغه های جدی در این حوزه بوده است .
وی قاطعیت را یکی دیگر از ارکان این حوزه عنوان کرد و افزود : قاضی باید قدرت ، صولت و شکوت داشته باشد و کسی حق ندارد جایگاه وی را تحقیر کند ، قدرت وی باید بگونه ای باشد که مجرمان از وی هراس داشته باشند .
امام جمعه کیش تصریح کرد : در کنار قدرت، قاضی باید متواضع باشد ، داشتن تواضع در دستگاه قضا سخت است و کار ساده ای نیست .
به گزارش ایرنا ، وی با بیان اینکه داشتن علم از دیگر ارکان حوزه قضا است افزود : داشتن سلامت نفس نیز از اهمیت زیادی در این حوزه برخوردار است .
امام جمعه کیش در ادامه به سلامت بالای دستگاه قضا در جزیره کیش اشاره کرد و افزود : معدل سلامت در این حوزه بالا و قابل دفاع است و این معدل بدست نمی آید مگر اینکه هر کس تک درس های حوزه خود را به درستی فرا گرفته و در جایگاه خود به درستی عمل کرده باشد .
وی با بیان اینکه عده زیادی در هر پرونده ای درگیر هستند گفت : از همان ابتدای گشوده شدن یک پرونده احتمال نفوذ و توصیه وجود دارد و هر کس به نوبه خود تلاش می کند خود را در پرونده صاحب حق بداند باید مراقب بود تا در این حوزه به درستی عمل شود.
امام جمعه کیش در ادامه با بیان اینکه داشتن یک شهر پاک الزاماتی دارد افزود : همه باید برای داشتن شهری پاک تلاش کنند و تمامی دستگاه های اجرایی در خدمت این پاکی باشند .
وی اجرای یک حرکت فرهنگی درست را نیازمند تبلیغ مناسب و همت جمعی دانست و گفت :برای ریشه کن کردن دخانیات و حمع آوری قلیان ها باید با مردم خوب حرف زد ، دستگاه های فرهنگی ، صدا و سیما و مطبوعات باید دست به دست هم دهند و با اقدامی درست برای کیش تبلیغ واقعی کنند.

* راه ، تفکر ، قدم و قلم شهید بهشتی معیار دستگاه قضا است
رئیس دادگستری کیش نیز در این دیدار گفت : همانگونه که ظلم و ظالم در دوران حضرت علی (ع) وی را به شهادت رساند پس از انقلاب نیز عده ای، افرادی را که تفکرعلی گونه داشتند را تحمل نکردند و با به شهادت رساندن آیت الله دکتر بهشتی و یارانش دست به جنایتی دیگر در تاریخ زدند .
محمد شنبه زاده افزود: از زمانی که انقلاب اسلامی شکل گرفت راه ، قلم ، قدم و تفکر بهشتی نیز شکل گرفت و دستگاه قضا نیز این افکار بزرگ را فراموش نخواهد کرد و همواره این راه را به عنوان معیار دستگاه قضا ادامه خواهد داد .
وی با بیان اینکه کارکنان دستگاه قضا برای رفع اختلاف و خدمت به مردم جزیره حرکت و به آن افتخار می کنند اظهارداشت : دستگاه قضا برای جلب رضایت مردم ، تسریع در رسیدگی ها ، اطاله دادرسی ، تکریم ارباب رجوع و رعایت حرمت افراد تمام تلاش خود را بکار بسته و خواهد بست.
به گزارش ایرنا ، شنبه زاده به احیای دادگستری کیش در سال 95 و کمبود نیروی اداری در آن اشاره کرد و گفت: ارتقای دادگستری از دادگاه بخش به دادگستری شهرستان با پیگیری و حمایت های امام جمعه کیش انجام شد که باید کیش به عنوان مبنا در کشور قرار بگیرد .
وی در ادامه از ساخت ساختمانی برای دادگستری کیش سخن گفت و افزود : محل آن مشخص شده است که با ساخت آن دستگاه قضای کیش نیز با زیبایی های جزیره متناسب خواهد شد .
رئیس دادگستری کیش در پایان این دیدار به ارائه گزارش از عملکرد این دستگاه در کیش پرداخت .
رئیس دادگستری کیش ، دادستان و جمعی از کارکنان دادگستری ، قضات و اعضای شورای حل اختلاف شامگاه یکشنبه و به مناسبت هفته قوه قضائیه با امام جمعه کیش دیدار و گفت وگو کردند.
یکم تا هفتم تیر به یاد آیت الله شهید بهشتی و 72 تن از یارانش که در جریان بمب گذاری به دست منافقان در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه سال 1360 به شهادت رسیدند به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.
1630**1641

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا