100 روستای آذربایجان شرقی به عنوان الگوی توسعه روستایی انتخاب شد

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
اسماعیل جبارزاده روز چهارشنبه در نشست فرمانداران این استان با محور توسعه روستایی افزود: آذربایجان شرقی علاوه بر اینکه جزو سه استان آزمونه /پایلوت/ کشور در اقتصاد مقاومتی است، در ردیف سه استان مطرح کشور در توسعه روستایی قرار دارد و در این راستا مورد توجه وزارت کشور است.
وی اظهار کرد: تولید در هیچ مکانی با صرفه تر از مناطق روستایی نیست و این 100 روستا با مشارکت فرمانداران جهت توسعه روستایی و تحقق اقتصاد مقاومتی انتخاب شده است.
وی گفت: فرمانداران در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل باید بدون قید و بند ساعت اداری تلاش بیشتری برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی در شهرستان ها داشته باشند.
وی در پاسخ به درخواست افزایش اختیارات فرمانداران جهت تسهیل در فعالیت های ستاد اقتصاد مقاومتی افزود: اختیارات استاندار در فرمانداران آذربایجان شرقی وجود دارد و در سال اقتصاد مقاومتی نباید منتظر نامه نگاری و بوروکراسی باشیم.
وی گفت: به عنوان نماینده دولت در شهرستان هر تصمیمی بدون تعدی به قانون بگیرید، به خاطر تحقق اقتصاد مقاومتی، حمایت می شوید.
وی با مسئولیت پذیری در این ارتباط افزود: از میان هزاران تصمیم فرمانداران شاید چند مورد دارای ایراد باشد ولی چون این تصمیم ها با نیت خیر و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است، قابلیت دفاع دارد.

*** ما مدیر روزهای خوشی نیستیم
استاندار آذربایجان شرقی گفت: ما مدیران روزهای خوشی و نفت 140 دلاری نیستیم، مدیریت بحران را در کشور عهده دار هستیم و باید تصمیم بگیرم.
اسماعیل جبارزاده افزود: اگر اقدامی را برای توسعه روستا و شهرستان مفید دانستید، در ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان مصوب کنید تا در ستاد استانی نیز از آن حمایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه سال سختی پیش رو داریم، گفت: همه چشم ها به سمت مسئولان دولتی در آذربایجان شرقی دوخته شده و استان به واسطه انتخاب به عنوان آزمونه اقتصاد مقاومتی کشور مورد توجه است و باید پاسخگو باشیم.
وی با ابراز امیدواری نسبت به تحقق اقتصاد مقاومتی در این استان اظهارامیدواری کرد: در اسفند سال جاری در سایه اشتغال زایی شاهد لبخند رضایت بر چهره مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی باشیم زیرا همه دغدغه ما خشنودی رهبری و رئیس جمهوری است.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: یکی از تبعات نفت 140 دلاری در زمان دولت قبل فراموشی توسعه روستایی، صنایع دستی و کشاورزی بود و در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید اعتبارهای بخش کشاورزی آذربایجان شرقی حدود 4.5 درصد از اعتبارهای استان را تشکیل داده بود.
جبارزاده افزود: دولت تدبیر و امید هر خانه روستایی را به عنوان یک واحد تولیدی بالقوه تلقی می کند و توسعه روستایی را جهت تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری می داند.
وی با اشاره به موفقیت های بخش کشاورزی درسه سال گذشته افزود: در آغاز به کار دولت یازدهم ذخیره گندم استان تنها سه روز بود اما امروز تولید گندم استان به 800 هزار تن رسیده و 500 هزار تن آن خرید تضمینی شده است.
وی با اشاره به اینکه این موفقیت ها باید تداوم داشته باشد، گفت: آذربایجان شرقی در سال جاری باید توسعه روستایی و مهاجرت معکوس را به ظهور برساند.
وی توسعه را موجب مهاجرت معکوس روستاییان عنوان کرد و افزود: در طول سه سال گذشته مهاجرت معکوس در برخی از روستاهای شهرستان اسکو محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه اهالی روستاها می توانند تولید کننده باشند، گفت: ایجاد شغل های روستایی هزینه بر نیست و در سال جاری با کمی توجه می توانیم با هم افزایی به توسعه روستایی برسیم.
وی گفت: بسیج سازندگی آذربایجان شرقی در سال جاری درهر شهرستان 10 شرکت فعال در بخش کشاورزی تشکیل می دهد و با هماهنگی فرمانداران و جهاد کشاورزی توسعه این بخش را رقم می زند.

*** فرمانداران در توسعه روستایی رقابت کنند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: فرمانداران این استان در توسعه مناطق روستایی رقابت کنند.
محمد صادق پورمهدی افزود: فرمانداران در صف اول اقتصاد مقامومتی شهرستان ها قرار دارند و باید به صورت مستمر عملکرد توسعه روستایی را ارایه دهند.
وی ادامه : پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مناطق روستایی کارهای زیادی انجام شده و همه دستگاه ها عملکردهای چشمگیری در زمینه زیرساخت ها داشته اند اما نسبت جمعیت شهر به روستا از 30 به 70 درصد در زمان حاضر 70 به 30 شده است.
در این نشست فرمانداران و برخی از مدیران کل دستگاه های اجرایی راهکارهای توسعه روستایی در مناطق مختلف آذربایجان شرقی را مطرح کردند.
آذربایجان شرقی با سه میلیون و 800 هزار نفرجمعیت، دارای 21 شهرستان، یک هزار و 892 دهیاری است.
3072/518

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا