جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در کنفرانس بین المللی ضد جنگ در لندن: حمله نظامی راه حل مشکلات نیست/ فروش سلاح به عربستان باید متوقف شود

به گزارش ایرنا، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر گفت: 15سال پیش مردم انگلیس با برگزاری تظاهرات گسترده مخالفت شان را با حمله به افغانستان و عراق اعلام کردند، اما پیام آنها به گوش های بسته ی سیاستمداران برخورد کرد و امروز بهای آن را با کشته شدن جان هزاران انسان بی گناه می پردازیم.
وی تشدید بحران مهاجرت را ناشی از همین سیاست های جنگ افروزانه غرب در خاورمیانه دانست و گفت: مهاجران قربانیان اشتباهات دولت های ما هستند و آنها با گاز اشک آور ناپدید نمی شوند.
کوربین گفت: سیاستمداران ما بایستی درک کنند که راه حل نظامی مشکلات جهان را حل نمی کند، جنگ تلفات دارد و جان انسان ها را می گیرد؛ به همین خاطر من از راه حل سیاسی حمایت می کنم.
رهبر حزب کارگر در همین حال به بحران انسانی در یمن و مشارکت انگلیس در فروش اسلحه به عربستان پرداخت و تصریح کرد: من خواهان توقف فروش اسلحه به رژیم آل سعود هستم.
وی ادامه داد: سیاست خارجی انگلیس بایستی بر اساس حقوق بشر و دفاع از دمکراسی در دنیا باشد و دست از آتش افروزی بردارد.
این سیاستمدار انگلیسی در بخش دیگری از سخنانش به بحران سوریه اشاره کرد و خواستار برقراری آتش بس در این کشور و احترام تمامی طرف های به این مساله شد.
کوربین افزود: تمام طرف های درگیر در جنگ سوریه بایستی هرچه سریع تر راه حلی را برای پایان بخشیدن به بحران در این کشور به اجرا بگذارند.
«دیانه آبوت» وزیر کشور کابینه سایه در انگلیس نیز در سخنانی در این کنفرانس ضمن انتقاد از سیاست های جنگ طلبانه دولت انگلیس گفت: سیاستمدارانی که در سال 2003 میلادی به مشارکت انگلیس در حمله به عراق رای مثبت دادند، دروغ گفتند و امروز در فجایع انسانی در این منطقه سهیم هستند.
وی گفت: برخی از سیاستمداران در آن زمان ادعا کردند که بر اساس شواهد دولت عراق دارای سلاح کشتار جمعی است، اما خود آنها نیز از صحت این اسناد اطمینان نداشتند.
آبوت تصریح کرد: نمایندگان مجلس عوام آن زمان بنا بر منافع اقتصادی به این جنگ عراق رای مثبت دادند.
این سیاستمدار انگلیسی همچنین به سفر اخیرش به بندر کاله در فرانسه اشاره کرد و گفت: بسیاری از آوارگانی که در اردوگاه های مهاجران در این شهر مرزی در تلاش برای ورود به انگلیس هستند از عراق، سوریه و افغانستان هستند.
وی بیان داشت: این امر نشان دهنده عمق فاجعه سیاست های غلط و جنگ طلبانه غرب در این کشورها است.
در این کنفرانس همچنین فعالان سیاسی و مخالف جنگ نیز در سخنانی تصریح کردند که زمان توقف جنگ دردنیا سر رسیده است و مردم انگلیس از سیاست های جنگ طلبانه کشورشان خسته شده اند
«اندرو ماری» رئیس دفتر اتحادیه کارگری «یونایت» و رئیس پیشین ائتلاف توقف جنگ در سخنانی علاقه مندی دوباره تونی بلر (نخست وزیر پیشین انگلیس) را به بازگشت به عرصه سیاسی مضحک و فاجعه بار توصیف کرد و گفت: ما اعلام می کنیم که مردم انگلیس هیچ علاقه ای به بازگشت این جنایتکار جنگی به عرصه سیاسی در این کشور ندارند.
ماری افزود: دست های او و شریکش جورج بوش (رئیس جمهوری پیشین آمریکا) همچنان به خون های ریخته شده در جنگ های افغانستان و عراق آلوده است و بایستی نسبت به اقداماتش پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه تلفات جنگ های یک دهه گذشته از جمع جنگ های جهانی اول و دوم به مراتب بیشتر است، گفت: مردم انگلیس خواهان پایان بخشیدن به سیاست جنگ طلبانه و گسترش صلح در سراسر دنیا هستند.
این فعال مدنی در همین حال بیان داشت: ‘مخالفت گسترده مردم انگلیس با جنگ هایی که طی یک دهه گذشته رخ داده ثابت کرد که «ما بر حق بودیم» و «دولت انگلیس اشتباه کرده است»’ که این سخنان وی با تشویق شرکت کنندگان مواجه شد.
موری همچنین با اشاره به تشدید اختلافات میان مسکو و واشنگتن بر سر سوریه و اوکراین هشدار داد که چنانچه اکنون جلوی درگیری های منطقه ای گرفته نشود، وقوع جنگ جهانی سوم میان روسیه و آمریکا دور از انتظار نیست.
«مگی مارتین» سرباز بازنشسته آمریکایی نیز در سخنانی به بیان تجربیاتش در جریان حمله به عراق اشاره کرد و گفت: در سال 2003 ما اشتیاق داشتیم با مشارکت در امر مبارزه با تروریسم در عراق، سهمی را در تاریخ داشته باشیم.
وی با اشاره به جنایت های صورت گرفته در عراق از سوی نیروهای آمریکایی، ادامه داد: در سال 2005 متوجه شدم که همکاری ام با ارتش آمریکا به بهای توهین به شعور فردی ام خواهد بود و من برای دولت آمریکا تنها «یک شماره» هستم.
مارتین افزود: به همین دلیل در سال 2006 از ارتش آمریکا کناره گیری کرده و به شغل معلمی روی آوردم.
وی اضافه کرد: در سال 2009 و همزمان با انتخابات باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا متوجه شدم که هیچ سیاستمداری خواهان صلح در دنیا نیست چراکه شروع جنگ به مراتب راحت تر از پایان دادن به آن است.
این سرباز بازنشسته آمریکایی در پایان تصریح کرد که جامعه جهانی بایستی متحد شده تا نسل آینده را از دام استمرار جنگ های بی پایان برهاند.
«شلی اسکیث» معاون اتحادیه ملی دانشجویان انگلیس نیز در سخنانی گفت: در حالی که دولت اعلام می کند با کسری بودجه مواجه است ، هزینه های رفاهی را کاهش و شهریه دانشگاه ها را افزایش می دهد این در حالی است که میلیاردها پوند بابت خرید اسلحه جهت شرکت در جنگ های بین المللی صرف می کند.
وی افزود: 15 سال پیش جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که برای مبارزه با تروریسم به افغانستان و عراق حمله می کند و تونی بلر (نخست وزیر پیشین انگلیس) با وی همراه شد؛ این در حالی است که جرمی کوربین به طور صریح با مشارکت انگلیس در جنگ عراق مخالفت کرد.
خانم اسکیث تصریح کرد: من به عنوان عضو اتحادیه ملی دانشجویان انگلیس اعلام می کنم که ما طرفدار به قدرت رسیدن جرمی کوربین به مقام نخست وزیری هستیم و تا آن زمان، با سیاست های جنگ طلبانه دولت انگلیس، به ویژه فروش اسلحه به عربستان برای کشتن مردم بیگناه یمن، نوسازی سامانه هسته ای ترایدنت و تصویب قوانین مبارزه با تروریسم که تنها منجر به رانده شدن مسلمانان در جامعه شده است، مخالفت خواهیم کرد.
«کریسن ناینهام» نویسنده و عضو ارشد ‘ائتلاف توقف جنگ’ و از دیگر سخنرانان این کنفرانس نیز سیاست خارجی انگلیس را شکست خورده، توصیف کرد.
وی گفت: به آنهایی که هنوز این واقعیت را درک نکرده اند توصیه می کنم گزارش کمیته چیلکات در مورد نقش انگلیس در جنگ عراق و گزارش کمیته های پارلمانی در خصوص همدستی انگلیس در جنایت های جنگی عربستان سعودی در یمن را مطالعه کنند.
ناینهام تصریح کرد: این اسناد نشان می دهد سیاست خارجی دولت انگلیس فاجعه آمیز بوده است.
این فعال مدنی طرح بازگشت تونی بلر به عرصه سیاست در انگلیس را ناشی از عمق فساد و فاجعه در دستگاه حکومتی انگلیس برشمرد.
وی تصریح کرد که مردم انگلیس خواهان پاسخگو بودن بلر نسبت به جنایت های گذشته اش در عراق و توقف مشارکت کشورشان در جنگ های کنونی در خاورمیانه هستند.
«جان هیلاری» نویسنده و مدیر موسسه «جنگ علیه میل»، دسترسی به منابع انرژی را اصلی ترین عامل بروز درگیری در منطقه توصیف کرد و گفت: در سال 1920 انگلیس متوجه منابع عظیم نفتی در عراق شد و تصمیم گرفت تا به هر قیمتی دسترسی اش را به خاورمیانه حفظ کند.
وی افزود: آن چیزی که جان چیلکات ( رئیس کمیته بررسی نقش انگلیس در جنگ عراق در سال 2003) عنوان نکرد این بود که جنگ عراق برای نفت بوده است.
هیلاری گفت: زمانی که 15 سال پیش در تظاهرات علیه مشارکت انگلیس در جنگ عراق شرکت کردیم تصور نمی کردیم که این جنگ ادامه و گسترش پیدا کند؛ این در حالی است که با کمال تاسف هنوز هم نمی دانیم پایان این فجایع به کجا ختم می شود.
وی بیان داشت تا زمانی که ما نتوانیم آنهایی که متهم به جنگ افروزی هستند را پاسخگو بدانیم، جنگ ادامه خواهد داشت.
این فعال مدنی در همین حال هشدار داد: انگلیس اکنون به دنبال استقرار امپریالیسم جدید در خاورمیانه است و این سیاست را از طریق آموزش نظامی سربازان متحدانش در منطقه و فروش اسلحه برای سرکوب مخالفانشان دنبال می کند.
«سعید شهابی» دبیر کل جنبش احرار بحرین نیز در سخنانی در این کنفرانس از حمایت های دولت انگلیس از رژیم آل خلیفه در بحرین انتقاد کرد.
وی با اشاره به خروج انگلیسی ها به دنبال استقلال بحرین در سال 1971 از این کشور گفت: درحالی که مردم تصور می کردند این امر منجر به بازگشت دمکراسی در کشورشان خواهد شد اما تاکنون شاهد افزایش سرکوبگری ها، خشونت و نقض حقوق بشر در این کشور بوده اند.
شهابی بیان داشت: فیلیپ هاموند وزیر خارجه پیشین انگلیس در سخنانی در سال 2014 در خصوص وضعیت بحرین گفت: امنیت شما (مردم بحرین) امنیت ماست… ما دوباره به بحرین بازگشتیم.
وی افزود: اما بعدا شاهد بودیم که انگلیس تنها به دنبال تاسیس پایگاه نظامی اش در منامه بوده است.
شهابی بیان داشت: مشکل سیاست خارجی انگلیس این است که از دیکتاتورهای منطقه حمایت می کند.
وی اضافه کرد: این کشور به رغم گزارش های مکرر مجلس عوام در خصوص جنایت های جنگی عربستان در یمن، همچنان به این کشور سلاح می فروشد و قطعنامه های سازمان ملل متحد علیه عربستان را وتو می کند.
شهابی بیان داشت: اما مردم انگلیس از سیاست های ستیزه جویانه کشورشان خسته شده است و سیاست های جنگ طلبانه دولت انگلیس نمی تواند دوام بیاورد.
کنفرانس بین المللی ضد جنگ که از سوی گروه ‘ائتلاف برای توقف’ جنگ برنامه ریزی شده بود، با حضور جمع کثیری از اعضای کارزارهای مخالف جنگ، فعالان مدنی، تحلیل گران سیاسی، خبرنگاران و رسانه ها برگزار شد.
این کنفرانس به مناسبت پانزدهمین سالگرد تشکیل ائتلاف توقف جنگ برگزار شده بود.
ائتلاف توقف جنگ در سپتامبر سال 2001 میلادی به دنبال اظهارات جورج بوش بعد از یازدهم سپتامبر سال 2001، در مورد ‘جنگ علیه ترور’ تشکیل شد.

دکمه بازگشت به بالا