ناو آمریکایی پس از 30 سال عازم نیوزیلند شد

به گزارش ارک خبر، این ناو آمریکایی قرار است تا یک ماه دیگر در سواحل نیوزیلند پهلو گیرد که به معنای پایان بن بست بین ولینگتون و واشنگتن براساس سیاست های ضد هسته ای نیوزیلند است.
به نوشته روز سه شنبه تارنمای ‘رادیو نیوزیلند’، ‘جان کی’ نخست وزیر نیوزیلند در سخنانی از مسلح نبودن این کشتی نظامی به سلاح هسته ای که پس از در نظر گرفتن توصیه مقامات رسمی انجام شده است، ابراز رضایت کرد.
ورود کشتی به نیوزیلند مستلزم پیروی از قانون ‘عاری از هسته ای’ این کشور است. از آنجایی که آمریکا همواره از مطرح کردن تجهیز کشتی های این کشور به سلاح هسته ای و یا استفاده از انرژی هسته ای خودداری کرده بود، از سال 1983 تاکنون هیچ کشتی آمریکایی به نیوزیلند وارد نشده است.
دولت وقت نیوزیلند در سال 1981 قانونی وضع کرد که براساس آن حضور کشتی های با سوخت هسته ای و یا مسلح به سلاح هسته ای در این کشور ممنوع شد.
پس از این قانون، آمریکا با استناد به برخی از پیمان های مشترک پیشین با نیوزیلند، انجام برخی تعهدات خود را ملغی کرد، اما نیوزیلند همچنان به عنوان یکی از متحدان آمریکا باقی ماند و در جنگ علیه افغانستان از آمریکا حمایت کرد و نیروهای نظامی خود را نیز برای آموزش سربازان عراقی به این کشور اعزام کرد.
‘جان کی’ گفت که فرایند در نظر گرفتن حضور کشتی آمریکایی ‘یو.اس.اس سامپسون’ همانند دیگر ملاحظاتی است که برای حضور کشتی های سایر کشورها مدنظر قرار گرفته است.
نخست وزیر نیوزیلند همچنین تصریح کرد که علاوه بر حضور این کشتی آمریکایی در سالگرد تاسیس نیروی دریایی نیوزیلند، این حضور انعکاس دهنده ارتباطات دو جانبه عمیق بین دو کشور است.
آیین هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس نیروی دریایی نیوزیلند از 17 تا 22 نوامبر (27 آبان تا دوم آذر) در شهر بندری اوکلند برگزار می شود.
آمریکا به همراه 30 کشور دیگر برای شرکت در این آیین دعوت شده اند.
دولت آمریکا سال 1391 خورشیدی تصمیم گرفت کشتی های نظامی نیوزیلندی را در بنادر آمریکا یا پایگاه های این کشور در سراسر جهان بپذیرد.
تنش در روابط نظامی آمریکا و نیوزیلند پس از آزمایش هسته ای فرانسه در جنوب اقیانوس آرام در سال 1986 افزایش یافته بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا