کارخانه ها ازنظر وجود غبار سیلیس، تحت پایش دائم هستند

خسرو صادق نیت ، سه شنبه شب در حاشیه دومین همایش ارگونومی (استانداردسازی بهداشتی محیط کار) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر موارد منجر به مرگ دراین زمینه اتفاق افتد ، وزارت بهداشت مسئولیت پیگیری و برخورد قانونی دارد و با عاملان اختلال در سلامت کارگران و با کارفرمایان خاطی برخورد قاطع می کند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد :در کارخانه هایی که با سیلیس کار می کنند و افراد تحت تنفس غبار سیلیس قرار می گیرند اگر جوانب ایمنی رعایت نشود می تواند باعث نارسایی تنفسی و مرگ شود.
صادق نیت گفت: در موردی که اخیرا در یکی از کارخانه های نزدیک تهران رخ داد به خوبی کارگر مورد کنترل قرار نگرفته بود و متاسفانه باعث آسیب جدی ریوی و تنفسی و به مرگ کارگر منجر شد.
وی اضافه کرد : در این مورد خاص فرایند تولید کارخانه تعطیل و منوط به اصلاح سیستم شد ، کنترل سیلیس در کشور در همه کارخانه های کشور در حال اجرا است .
این مقام وزارت بهداشت افزود: دو عامل مخل تنفسی سیلیس و آزبست در کارخانه ها وجود داشته است ، آزبست با پیگیری های مداوم وزارت بهداشت اکنون در کشور تعطیل شده و استفاده نمی شود ، در یکسال گذشته آزبست از سطح تولید کارخانه ها جمع شده ، سیلیس هم در حال کنترل است با کارخانه هایی که کنترل ندارند برخورد می شود .
سیلیس دومین ماده معدنی رایج درساختارزمین است. در ماسه ، تعدادی از سنگ ها مانند گرانیت ، ماسه سنگ ها ، تخته سنگ ها ، سنگ چخماق، زغال و تعدادی از سنگ های معدنی و آلی متالیک یافت می شود.
کارهایی مانند بریدن ، شکستن ، خرد کردن ، سوراخ کردن ، آسیاب کردن و منفجر کردن ممکن است باعث انتشار سیلیس در محیط شود .
سیلیس در موادی مانند شیشه ، پلاستیک و خاک وجود دارد .
مشاغلی مانند سیلیس کوبی و دانه بندی سیلیس ، شیشه سازی ، ظروف چینی ، ریخته گری ، موزائیک سازی و کاشی سازی ، کار در معادن روبسته و کارخانه های سیمان امکان مواجهه و انتشار سیلیس و آسیب دارند .

دکمه بازگشت به بالا