طرح خادم تا پایان1400، خانوار ایرانی را در برابر مخاطرات آماده می کند

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از روز جمعه ایرنا از جمعیت هلال احمر، مهدی نجفی با اعلام آغاز اجرای آزمایشی برنامه ملی خانواده آماده در مخاطرات به مناسبت روزجهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی، افزود: ازسال گذشته طرح خادم و یا همان خانواده آماده در مخاطرات با محوریت ارتقاء سطح آمادگی خانوارهای ایرانی در برابرحوادث مختلف توسط معاونت آموزش، پژوهش و فناوری در جمعیت هلال احمر مطرح شد و اکنون زمان اجرای عملی آن است.
وی با تأکید براینکه ایجاد آگاهی و دغدغه دربین عموم افراد جامعه از اهم موضوعات این برنامه است، اظهارکرد: هدف از برگزاری این آموزش ها این است که مردم کشور نسبت به مخاطراتی که آنها را تهدید می کند به فهم و درک بیشتر و عمیقتری برسند.
مدیرکل دفتر امورآموزش عمومی، پایه و همگانی در توضیح برنامه ملی خادم گفت: با توجه به اینکه تمامی خانواده های کشور برای دریافت آموزش های آمادگی در برابر مخاطرات به مراکز آموزشی مرتبط مراجعه نمی کنند، تصمیم گرفتیم به تناسب مسئولیتی که درقبال عموم افراد جامعه داریم به درمنازل آن ها مراجعه کرده و آموزش های لازم را به ایشان بدهیم. بدین ترتیب طی برنامه ریزی های بعمل آمده، در یک اقدام آزمایشی برخی از شهرهای استان های کشور تا پایان سال 95 تحت آموزش قرار می گیرند.
وی همچنین از شاخص های مختلف آموزشی و ارزیابی موجود در این برنامه ملی سخن گفت وتشریح کرد: پس از پایان اجرای آزمایشی این برنامه در پایان سال 95، طی یک برنامه پژوهشی نقاط قوت و ضعف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و از سال 96 اجرای آن در بعد وسیعتری صورت می گیرد.
به گفته وی بر اساس این طرح قرار است تمامی خانواده ها در یک بازه زمانی 5 ساله تا پایان سال 1400 آموزش های آمادگی در برابر مخاطرات را ببینند.
نجفی همچنین از برنامه خادم به عنوان یک جنبش ملی یاد کرد و گفت: چنانچه این برنامه با مشارکت مردم، نهادها و سازمان هایی که می توانند یاریگر جمعیت هلال احمر در اجرای آن باشند، به درستی و مطابق با برنامه ریزی های انجام شده، صورت پذیرد، در واقع انقلابی در آموزش های همگانی رخ داده است.
وی توضیح داد: مراجعه به درمنازل خانوارهای ایرانی توسط داوطلبان در12نوبت انجام شده و درهرنوبت آموزش های کوتاه و سرپایی به مدت 5 تا 10 دقیقه داده می شود، سپس به هر کدام از خانواده ها کد ثبت شده در شعبه جمعیت هلال احمر تعلق می گیرد.
وی در تبیین نقش رسانه ها بمنظور ایجاد حس مطالبه گری و زمینه سازی ذهنی در جامعه گفت: انتظار ما این است که رسانه ها با پرداختن به این امر مهم در خانواده ها احساس خطر و نیاز را بوجود آورند، بطوریکه افراد جامعه پیگیر حضور داوطلبان و آموزش دهندگان جمعیت هلال احمر به درب منازلشان باشند.
مدیرکل دفتر امور آموزش عمومی، پایه و همگانی در تکمیل صحبت های خود، همکاری با صداوسیما برای ساخت برنامه های مختلف آموزشی، استفاده از شبکه های اجتماعی و راه اندازی کانال های تلگرامی استانی و سایت خادم را بعنوان مراجع و ابزارهای کمک آموزشی در برنامه ملی خادم برشمرد که خانواده ها پس از دریافت آموزش های ضروری، جهت تکمیل اطلاعات خود می توانند به آنها مراجعه کنند.
وی با اعلام آمار آخرین بررسی بعمل آمده از آمادگی خانواده ها در برابر مخاطرات به میزان 3/9% بیان داشت: هدف اصلی، ارتقاء سطح آمادگی خانواده ها در برابر مخاطرات است و قصد داریم در مدت زمان 5 سال این رقم را حداقل تا 30% افزایش دهیم و با تحقق این هدف است که می توانیم بگوییم آموزش همگانی به معنای واقعی انجام شده است.
مدیرکل دفتر امور آموزش های عمومی، پایه و همگانی در تشریح نقش آموزش همگانی در فعالیت های خانه های هلال گفت: آموزش اعضای این خانه ها بخشی از برنامه ملی خادم بوده و بودجه ای هم برای آن در نظر گرفته شده است.
اجتمام**3377* 1724 تنظیم کننده: سمانه زین العابدین * انتشاردهنده: حسین فتح الهی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا