تلخندهای پسته خندان کرمان – نجمه حسنی*

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
اکنون که زمان برداشت پسته به عنوان یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران که سهم مهمی در ارزآوری و رونق اقتصادی استان کرمان و کشور دارد، روزهای پایانی خود را می گذراند، کشاورزان به امید کسب روزی حلال و فروش منصفانه همان پسته ای که در بازار با نرخ های صعودی به فروش می رسد، همچنان منتظرند.
کشاورزان که در طول ایام سال با مشکلات عدیده ای چون سرما و گرمازدگی، آفات و بیماری های محصول پسته، خرید کود و سم با قیمت های گزاف و البته آبیاری و زحمات شبانه روزی همراهند، حالا چشم امیدشان به فروش منصفانه محصول پسته است که آنهم با وجود واسطه یا دلالان این بخش و البته مشارکت اندک دولت، بی نتیجه می ماند.
در حالی که حدود 80 درصد پسته کشور از باغ های این استان برداشت می شود اما همچنان اوضاع خرید و فروش پسته در کرمان بی سر و سامان است و کشاورزان به دلیل این بی سر و سامانی، ضرر و زیان فراوان نصیبشان می شود.
حالا بی سر و سامانی در بازار پسته کرمان و در کنار آن خشکسالی های اخیر و البته آفات و بیماری های ناشی از بروز کم آبی، اندک اندک پسته کرمان را از میدان خارج می کند و به حاشیه بازار می راند و این مهم خنده های پسته خندان کرمان را بیش از پیش برای کشاورزان به نیشخند و تلخند بدل می کند.
آنچه پر واضح است این است که رقابت در بازارهای جهانی نیازمند تصمیمات تخصصی در این عرصه است.
حالا کشاورزان پسته کار کرمانی علاوه بر مداخله دولت در خرید پسته، منتظر واگذاری اعتبارات مناسب دولتی هستند که با توسل به آن برخی از مشکلاتشان را تعدیل کنند و از بین ببرند تا همچون گذشته یکه تاز بازارهای جهانی باشند.
می طلبد دولتمردان در راستای کوتاه کردن دست واسطه ها از بازار پرسود و منفعت طلای سبز کرمان و همچنین ساماندهی این عرصه، گامی مهم در راستای تقویت بخش صادرات غیرنفتی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در این استان بردارند.
و اما اقدام ماندگار استاندار کرمان در این عرصه با اجرایی کردن طرح همیاران آب یا پلیس آب در کرمان و با هدف ساماندهی به معضل کم آبی در این استان، تدبیری نیک است که از بین بردن اصل مشکل باغداران و کشاورزان این استان را نشانه رفته است.
طرح های انتقال آب از سایر مناطق به استان کرمان که با حمایت و هدایت سکاندار دولت تدبیر و امید در این استان در حال عملیاتی شدن است، کاری مهم در راستای رونق کشاورزی در کرمان و البته بازار پسته این استان است که جای قدردانی دارد.
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز چندی قبل از پیش بینی حداقل 2 هزار و 410 میلیارد ریال تسهیلات به صورت فوری و کوتاه مدت برای خرید پسته در این استان خبر داده که قرار است در اختیار تعاونی ها و صادرکنندگان پسته قرار گیرد.
استاندار کرمان هم گفته، دولت یازدهم در نظر دارد وام های ارزی کم بهره از محل صندوق توسعه ملی برای صادرات در اختیار متقاضیان بگذارد و این اخبار نویدی برای بازار صادرات غیرنفتی در کرمان است.
*نجمه حسنی خبرنگار دبیر ایرنا کرمان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا