مکتب تعزیه‌خوانی اصفهان باید احیا و تقویت شود

پایگاه خبری ارک خبر- اصفهان:

مکتب تعزیه‌خوانی اصفهان باید احیا و تقویت شود
ویژه‌برنامه آلاچیق 3 با عنوان نشست تخصصی موسیقی و با محوریت شناخت عناصر موسیقیایی تعزیه‌خوانی با حضور پیشکسوتان و علاقه‌مندان به این هنر در هنرسرای خورشید برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، سومین نشست از نشست‌های آلاچیق با حضور اساتید و علاقه‌مندان به موسیقی آئینی و تعزیه‌خوانی عصر جمعه در هنرسرای خورشید اصفهان برگزار شد.
موضوع اصلی این نشست، شناخت عناصر موسیقیایی تعزیه بود که با سخنرانی محمدتقی سعیدی، تعزیه‌خوان پیشکسوت اصفهانی همراه شد.
در این مراسم از کتاب “آموزش موسیقی پیش‌خوانی” نوشته اسداله علی عسگری نیز رونمایی شد. این کتاب که با موضوع پیش‌واقعه ‌خوانی در تعزیه‌خوانی تألیف شده، نکات بسیاری را در خود به دنبال دارد موضوعاتی نظیر پیش‌خوانی که امری بسیار مهم در این هنر به شمار می‌آید.
محمدتقی سعیدی، پیشکسوت تعزیه‌خوانی اصفهان در این نشست با بیان اینکه از هنر‌های موسیقی بسیار با ارزش و مهم در تاریخ هنری به شمار می‌رود، اظهار داشت: تعزیه‌خوانی هنری بسیار مهم بوده و نباید این هنر را دست کم ارزیابی کرد؛ از نظر من هنر تعزیه‌خوانی را می‌توان فراتر از موسیقی اپرا دانست زیرا در این هنر تغییر سبک بدون فاصله و پرده انجام می‌شود.
وی افزود: موزیک در تعزیه‌خوانی در زمان های گذشته به صورتی که اکنون از موسیقی در تعزیه استفاده می‌شود نبوده است و تنها از موسیقی به بهانه پر کردن فواصل و خلأهای زمانی استفاده می‌شد. در تعزیه‌های قدیمی زمانی که یکی از یاران امام(ع) برای اجازه گرفتن از ایشان به سمت امام حسین(ع) می‌روند فاصله یک دقیقه‌ای رفت و برگشت وی را با موسیقی پر می‌کردند.
این پیشکسوت تعزیه‌خوانی اصفهان با اشاره به استفاده بسیار زیاد تعزیه‌خوانان تهرانی از موسیقی در تعزیه گفت: در سبک تعزیه‌خوانی تهران، استفاده از موسیقی طی 50 سال گذشته تاکنون بسیار زیاد شده است. با این حال، طبق مکتوبات تنها از موسیقی برای پر کردن فواصل زمانی در تعزیه استفاده می‌شود.
این پیشکسوت تعزیه اصفهان با بیان اینکه دغدغه بزرگان موسیقی آئینی ما باید تعزیه باشد، تصریح کرد: این پیشکسوتان باید به فکر احیا و تقویت مکتب تعزیه‌خوانی اصفهان باشند زیرا اکنون شهرهای دیگر چنین برنامه‌ای را برای تعزیه‌خوانی خود دارند و برای اصفهان که کانون تعزیه‌خوانی ایران است، صحیح نیست که چنین برنامه‌ای وجود نداشته باشد.
حسینعلی مومن‌زاده، مدیر انجمن تعزیه‌خوانان استان اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه تعزیه‌خوانی در اصفهان اکنون در جایگاه‌ اصلی خود قرار ندارد، گفت: در این سال‌ها ادعا داشته‌ایم که اصفهان مرکز تعزیه‌خوانی ایران است اما اکنون می‌توانیم بگوییم تنها از لحاظ کمی اصفهان مرکز تعزیه‌خوانی ایران است.
وی ادامه داد: شاید بتوان گفت که ما اکنون در این زمینه مانند مسابقه خرگوش و لاک پشت عمل کرده‌ایم زیرا اصفهان با وجود استعداد‌های فراوان و همچنین بزرگانی که در این عرصه فعال هستند، باید به خوابی برود تا دیگر شهرها از این فرصت استفاده کنند.
وی با انتقاد از اینکه اکنون از مکتب‌ها و فرهنگ اصیل تعزیه‌خوانی دور شده‌ایم و این موضوع مطلوبی برای شهری مانند اصفهان نیست، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از تعزیه‌ها بر مبنای تعزیه‌خوانی خوانده نمی‌شود و این موضوع اکنون نه‌تنها در اصفهان بلکه در تهران نیز اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه اگر با چنین عملکردی در تعزیه‌خوانی پیش برویم در سال‌های آینده حرفی برای گفتن در این زمینه نداریم، خاطرنشان کرد: مدتی پیش تعزیه‌خوانان زنجانی تعزیه‌ای خواندند و بااینکه زبان ترکی در این تعزیه می‌خواندند ولی مردم را به مدت سه ساعت به دیدن تعزیه نشاندند.

 

دکمه بازگشت به بالا