970 موتورپمپ چاه کشاورزی در رفسنجان خاموش می شود

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
علی احمدی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با خاموشی این موتور پمپ ها از اول آذر به میزان 40 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی خواهد شد.
وی تصریح کرد: یکهزار و 20 حلقه چاه آب کشاورزی در رفسنجان وجود دارد که از این تعداد 970 حلقه چاه فعال و بقیه نیز به دلیل نداشتن آب غیرفعال اعلام شده اند.
وی گفت: سالانه بیش از 154 میلیون متر مکعب آب به طور اضافه از سفره های آب زیرزمینی رفسنجان برداشت می شود و حفر چاه های غیر مجاز و برداشت آب از این چاه ها نیز منجر شده تا زنگ خطر بحران آب در این شهرستان به صدا درآید.
مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که کمبود منابع آبی را تشدید می کند افزایش سطح زیر کشت محصول پسته طی سال های اخیر است.
وی عنوان کرد: طی چند سال گذشته با تشکیل شورای حفاظت از منابع آب و بررسی های کارشناسی شده توسط نمایندگانی از موسسه تحقیقات پسته کشور، جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه ها تصمیم به خاموشی یک ماه موتور پمپ های چاه های کشاورزی این شهرستان گرفته شد.
احمدی پور گفت: براساس این تحقیقات و بررسی ها درختان پسته در زمستان به آب نیاز ندارند و در این مدت زمان اگر آبی به درختان نرسد هیچ آسیبی به آنها و خاک وارد نمی شود ضمن اینکه کشاورزان هم متحمل هزینه های خرید آب نمی شوند.
وی بیان کرد: این طرح یکی از بندهای طرح همیاران آب است که چند سال گذشته با همت استاندار کرمان تدوین و اجرایی شد، براین اساس در شهرستان های استان به میزان مصرف آب در هر شهرستان، مدت زمانی در زمستان به خاموشی موتور پمپ چاه های کشاورزی اختصاص می یابد.
وی افزود: سال گذشته با خاموشی موتور پمپ چاه های کشاورزی شهرستان رفسنجان حدود 30 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد.
مرکز شهرستان رفسنجان در 110 کیلومتری شمال کرمان قرار دارد.
خبرنگار: مریم رضایی ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7433/3028

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا