بررسی کارنامه کاری فعالین تئاتر اصفهان در برنامه “کارنامه”

پایگاه خبری ارک خبر- اصفهان:
نخستین جلسه از سلسله نشست‌های کارنامه با محوریت گفت‌وگو و بررسی کارنامه کاری “مجید کیمیایی‌پور” کارگردان و نویسنده اصفهانی تئاتر کودک در تالار هنر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، “کارنامه” عنوان برنامه‌هایی است که از آذرماه جاری از سوی تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و به منظور معرفی هنرمندان شاخص شهر اصفهان آغاز به کار کرده است.
نخستین جلسه از سلسله نشست‌های کارنامه با محوریت گفت‌وگو و بررسی کارنامه کاری”مجید کیمیایی‌پور” کارگردان و نویسنده اصفهانی تئاتر کودک در تالار هنر برگزار شد.
مجید کیمیایی‌پور، کارگردان و نویسنده تئاتر کودک اصفهان در این برنامه با اشاره به کارنامه کاری خود در بخش کودک، خود را فردی تجربه‌گرا معرفی کرد و گفت: بیشتر فعالیت من در حیطه تئاتر تجربی بوده و علت اینکه بیشتر فعالیتم با گروه خودم بوده، مسئله توجه ویژه به تئاتر تجربی است.
وی با اشاره به آغاز فعالیت خود از سال 1366 در بخش دانش‌آموزی، بیان داشت: این کار ادامه داشت تا اینکه در سال‌های بعد در دبیرستان امام خمینی(ره) موفق به اجرای تئاتر “آنکه گفت آری، آنکه گفت نه” شدم.
کیمیایی‌پور با بیان اینکه در سال 69 به سرپرستی گروه تجربی آفرینش انتخاب شدم که این فعالیت تاکنون نیز ادامه داشته، تصریح کرد: در مدت فعالیتم در بخش تئاتر و نگارش برای مقالات متعدد به این نتیجه رسیدم که تئاتر مینی‌مالیست باید وارد سیستم آموزش و پرورش شود، این تئاتر بهترین راهکار برای آموزش کارگروهی و فعالیت جمعی به دانش‌آموزان است.
وی درباره تأثیر تئاترهای نمایشی و بازی‌های محلی در ذهن کودکان، افزود: هارمونیک به کار رفته در این تئاترها موجب به‌کارگیری ذهن کودکان و درمان اختلالات روانی آنان می‌شود.
این کارگردان تئاتر کودک موسیقی را یکی از عناصر تأثیرگذار در تئاتر کودک دانست و بیان داشت: بر این اساس در بسیاری از نمایش‌های خود به‌ویژه تئاتر خاله سوسکه سعی شد تا از عنصر موسیقی و رنگ به‌صورت ویژه استفاده شود.
کیمیایی‌پور به نمایش “حسنی و دیوها” اشاره کرد و علت انتخاب این نام برای تئاتر را تغییر نگرش کودک به نام حسنی به‌عنوان فردی کثیف و تنبل عنوان کرد و ادامه داد: در این نمایش حسن کچل فردی تمیز و اهل مطالعه نشان داده شده که خیلی اهل عمل نیست در نهایت با تغییر نگرش مخاطب نسبت به حسن کچل تلاش شد در مدت نمایش از ریتم و حرکت نیز استفاده شود.
وی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر توجه ویژه تالار هنر به تئاتر کودک و تأسیس آزمایشگاه تئاتر در این تالار، بیان داشت: این آزمایشگاه بهترین راهکار برای گروه‌ها و تمرین آنان قبل از ارائه به مخاطب است تا ایراد کار آنان نیز در این بخش بررسی شود.
گفتنی است؛ بررسی کارنامه کاری هنرمندانی همچون اکرم ابوالمعالی، احمدرضایی، امید نیاز، محمدرضا وزیری و بهمن گرامی در تاریخ های 16، 23 و 30 آذرماه و 7 و 14 دی ماه از دیگر برنامه های “کارنامه” است که از سوی تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا