میراث فرهنگی به وظایف خود در خصوص مرمت جداره تاریخی سرای شدادیه عمل کرده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت: عملیات استحکام بخشی جداره ثبتی بنای تاریخی شدادیه و مرمت بخشی از قسمتهای تخریب شده از سوی کارشناسان میراث فرهنگی صورت گرفته است.

100300

ارک خبر- ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، یعقوب طالبی در جلسه ای با حضور مسئولان شهرستان افزود: جهت رسیدگی به مشکلات بنای تاریخی شدادیه جلسه ای فوق العاده در فرمانداری تشکیل شد.

طالبی تشریح کرد: توافقنامه ای بین شهرداری و شرکت عمران و بهسازی شمالغرب و میراث فرهنگی در خصوص مرمت و نگهداری سرای شدادیه در سال 88منعقد شده بود که عملیات استحکام بخشی جداره توسط میراث فرهنگی طی سالهای 88 و 91 براساس این توافقنامه صورت گرفت.

وی در ادامه گفت: استحکام بنا و نگهداری این جداره مستلزم بازسازی و مرمت کلی دیوارها و خود بنا است که به صورت مخروبه مانده و هیچ اقدامی از سوی مالکین اصلی تا به امروز صورت نگرفته است.

وی افزود: طبق دستور دادستانی محترم شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازان به عنوان مالک چهاردانگ و بنیادمستضعفان وجانبازان مالک دو دنگ سرای شدادیه موظف به رفع خطر هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه اضافه کرد: حفظ و بازساز بناهای مشرف به خیابان و معابرعمومی ازنظرقانونی بند 14 ماده 55 برعهده شهرداری است و شهرداری مالک را موظف به ترمیم می کند و در صورت عدم اقدام مالک،ترمیم ومرمت توسط شهرداری انجام گرفته و هزینه آن بعلاوه 15 درصدجریمه ازمالکین دریافت میشود.

وی گفت: در این جلسه به مالکین این بنا 15 روز فرصت داده شد تا نسبت به رفع خطر  از این بنا اقدام کننددر غیر اینصورت شهرداری  راسا اقدام خواهد کرد.

ظفر محمدی، فرماندار شهرستان مراغه نیز در این جلسه عنوان کرد: به خاطر سست شدن دیوارهای بنای تاریخی سرای شدادیه امکان ریزش بنا وجود دارد و شهرداری، میراث فرهنگی و شرکت عمران و بهسازی می بایست نسبت به مرمت و استحکام آن برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند.

علی دلداری، دادستان مراغه نیز در این جلسه گفت: درصورت وقوع هرگونه حادثه و خسارت جانی به شهروندان دادستانی به عنوان مدعی العموم با عوامل بدون چشم پوشی برخورد می کند.

گفتنی است، این بنای تاریخی با نمای سنگی یکی از زیباترین آثار تاریخی مراغه است و قدمت آن به اوایل  دوره پهلوی برمی گردد.

مراغه یکی از قدیمی ‌ترین شهرهای ایران و دومین شهر بزرگ استان آذربایجان شرقی است که با 250 هزار نفر جمعیت و 25 کیلومتر مربع مساحت، بزرگ‌ ترین و پرجمعیت ‌ترین شهر آذربایجان شرقی پس از تبریز است.

دکمه بازگشت به بالا