ضرورت تامین منابع مالی طرح های عمرانی از همه ظرفیت های کشور/بودجه جاری هر سال در حال افزایش است
به گزارشپایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، عباس آخوندی عصر سه شنبه در آیین اختتامیه نخستین نمایشگاه بین المللی راه سازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته در محل مصلی تهران، در نشست با انجمن های صنفی تشکل های مسافری و باری در کشور افزود: امسال تاکنون 800 میلیارد ریال برای وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته و 2هزار و 560 میلیارد تومان نیز اسناد خزانه اسلامی در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته است.
وی بودجه ابلاغی به این وزارتخانه در سال جاری را هفت هزار و 700 میلیارد تومان اعلام کرد.
وی گفت: باید تلاش کنیم با توجه به کاهش اعتبارات عمرانی و افزایش اعتبارات جاری کشور، از همه ظرفیت های اقتصادی کشور به شیوه مناسبی استفاده کنیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت های درونی اقتصاد ایران به توسعه کشور توجه بیشتری داشته باشیم زیرا بودجه عمومی کشور هر روز توان خود را از دست می دهد و همواره بدلیل افزایش هزینه های جاری، روند کاهشی یافته است.
وی گفت: امسال بودجه کشور 320 هزار میلیارد تومان بسته شده که از این مبلغ 57 هزار میلیارد تومان آن در ردیف اعتبارات عمرانی است؛ اما مشخص نیست چه مقدار از آن برای انجام پروژه های عمرانی هزینه می شود زیرا اعتبارات جاری را نمی توان تخصیص نداد.
وی گفت: پایان دولت سالاری در ایران فرا رسیده است و باید منبع تامین مالی پروژه های عمرانی و آبادانی ایران را در کل اقتصاد ایران پیش بینی کنیم نه در بودجه سالیانه کشور که هزینه های جاری آن به طور دائم در حال افزایش است.
آخوندی گفت: ما در نهایت به دنبال این هستیم که برای توسعه زیرساخت های ایران از توان درون اقتصاد ملی استفاده کنیم و هرگونه سرمایه گذاری نیز در این زمینه باید بتواند زمینه های برگشت سرمایه گذاری ها را فراهم کند.
در ادامه این مراسم «سیدحسن موسوینژاد» رییس انجمن صنفی شرکتهای ریلی گفت: متاسفانه فعالیتهای جدی توسعه و ارتقای کیفیت ریلی کشور به صورت ناجوانمردانه و دور از صداقت زیر سوال رفته و باید از این امر جلوگیری شود.
وی اظهار داشت: باید به خصوصیسازی صنعت ریلی بپردازیم ، اما این امر به این معنی نیست که دولت تمام هزینهها را به بخش خصوصی بسپارد بلکه میخواهیم ساختار تجاریسازی مورد توجه قرار گیرد.
موسوینژاد گفت: نیازمند تغییر ساختار بخش ریلی هستیم و باید 1500 تا 2 هزار واگن مسافری و 6 هزار واگن باری به مجموعه ریلی ما اضافه شود.
در این مراسم «مقصود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تقدیر از توجه ویژه دولت پس از برجام به شرکتهای هواپیمایی گفت: تحولات مثبتی در یک سال و نیم گذشته اتفاق افتاده، اما در حوزههای خارج از مجموعه وزارتخانه با مشکلات گمرکی مواجه هستیم که قطعات هواپیماها مشمول معافیت نیستند و نیز قانون ارزش افزوده و عوارض شهرداری برای ما مشکلساز شده است.
به گفته وی، با وجود آنکه ورود هواپیما به کشور معافیت گمرکی دارد، اما ورود قطعه و موتور هواپیما مشمول معافیت مالیاتی نیست، و بر آن مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه می شود و این برای دستاندکاران صنعت مشکل ساز است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: در قانون ارزش افزوده 5 درصد عوارض شهرداری بابت هر بلیت از ایرلاینها دریافت میشود و شهرداری فرودگاههای مبدأ و مقصد این رقم را طلب میکنند و اگر دریافت نکنند، با استفاده از کمیسیون ماده 77 شهرداری خود از حساب ایرلاینها برداشت میکنند و این برای شرکتهای هواپیمایی مشکلات بزرگی را به وجود آورده است.
« حسین احمدیزاده» رییس کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایان موسسات و شرکتهای حمل و نقل داخلی کالای کشور با بیان اینکه بیش از 90 درصد نقش حمل و نقل کالا و مسافر داخلی و بینالمللی کشور برعهده بخش خصوصی است، بر ضرورت افزایش اختیارات شرکتهای حمل و نقل هوایی خصوصی تاکید کرد و گفت: دریافت عوارض 5 درصدی به صورت مستمر در جابه جایی کالا در مسیرهای مختلف از رانندگان دریافت می شود که باید قطع شود.
به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه بین المللی راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته از یکشنبه این هفته (28آذرماه) به مدت سه روز، با حضور بیش از 115 شرکت فعال در بخش حمل و نقل کشور در محل مصلی تهران برگزار شد و 12 شرکت خصوصی و دولتی به عنوان غرفه های برتر این نمایشگاه معرفی شدند.
اقتصام**1108**1540** 2023** خبرنگار: ایرج منصوری** انتشار دهنده: لطیف نکوئی