سونامی قیمت مسکن شایعه سازی سوداگران است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت:‌ متاسفانه نهادهای پولی و مالی کشور به‌ویژه بانک‌ها از فعالیت‌های اصلی خود منحرف شده و اقدام به بنگاه‌داری کرده‌اند.

مسعود خداپناه  اظهار کرد: کارکرد سیاست‌های پولی و مالی کشور تغییر کرده، زیرا نظمی که در قانون برای بانک‌ها پیش‌بینی شده، رعایت نمی‌شود.

وی افزود: اقتصاد هر کشوری برای تامین سرمایه و پشتیبانی بنگاه‌ها و صنایع به نهادهای مالی وابسته است که شامل بانک‌ها، بورس و صندوق‌های بازنشستگی است و بانک‌ها در این بین از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند اما متاسفانه این نهادها به ویژه بانک‌ها در کشور آن‌طور که باید فعال نیستند و سرمایه و نیازهای مالی بخش‌های مختلف اقتصادی را تامین نمی‌کنند.

خداپناه تصریح کرد: متاسفانه بانک‌ها شرایط انحصاری را برای خود ایجاد کرده‌اند به طوری که علاوه بر کسب درآمد از بانکداری، میزان نرخ و سود متقاضیان را خود تعیین می‌کنند. این نهادها همچنین قوانین و مقرراتی برای خود تعیین کرده‌اند که براساس آن بیشتر قراردادهای خود را به صورت مشارکتی و با نرخ‌های بالا منعقد می‌کنند که از این طریق سودهای کلانی به دست‌ می‌آورند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: ‌با توجه به نحوه بانکداری موجود در کشور، بانک‌ها در بیشتر موارد نرخ بهره‌ها و عقود را به نفع خود تعیین می‌کنند و به جای عقود مبادله‌ای، عقود مشارکتی را در سیستم بانکی پیاده کرده‌اند.

خداپناه خاطرنشان‌کرد:‌ متاسفانه بانک‌ها برای این‌که درآمد بیشتری کسب کنند، در بیشتر مواقع تخلفاتی را مرتکب می‌شوند، به طوری که مستقیما به ایجاد شرکت‌ها و نهادهای پولی و مالی اقدام می‌کنند که این فعالیت‌ها غیرقانونی و غیر رسمی است.

وی اظهار کرد: ‌به طور کلی این اقدامات برای اقتصاد کشور به‌ویژه بخش صنعت مشکل ایجاد می‌کند. این نهادها به دلیل اینکه توانمندی‌های بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها دارند، سهم بیشتری را در بازار به دست می‌آورند، به گونه‌ای که در بخش‌های مختلف حالت انحصاری ایجاد کرده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان‌کرد:‌ با توجه به فعالیت‌های انحصاری بنگاه‌داری بانک‌ها، بسیاری از بخش‌های دولتی مانند وزارتخانه‌ها و شهرداری‌ها اقدام به تاسیس بانک تخصصی برای خود کرده‌اند. این امر نشانگر این است که سیستم بانکداری ما نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی را تامین نکرده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا