کشیده شدن درگیری‌ها به اطراف کوبانی

به دنبال آزادسازی شهر کوبانی (عین العرب) سوریه توسط نیروهای کرد و پیشمرگ‌ها، ساکنان این شهر آماده بازگشت به کوبانی هستند اما در همین حال مسئولان شهر کوبانی نسبت به بازگشت ساکنان هشدار داده و اعلام کردند که درحال حاضر امکانات لازم شامل غذا، دارو، برق و آب در این شهر وجود ندارد. همچنین درگیری‌هایی میان کردها و اعضای داعش در اطراف شهر کوبانی همچنان ادامه دارد.

1422427706018_7a259799-3249-4a77-a540-f91519676811

به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، پس از آنکه نیروهای کرد و پیشمرگ‌ها کنترل شهر کوبانی را در دست گرفتند، ساکنان این شهر آماده بازگشت به منازل خود هستند و حدود 150 هزار ساکن این شهر در پی بازسازی کوبانی هستند.

به گزارش مسئولان در حال حاضر درگیری‌ها به حومه کوبانی منتقل شده و بیشتر روستاها همچنان تحت کنترل داعش است اما پس از گذشت ساعاتی از آغاز جنگ آزادسازی حومه کوبانی نیروهای کرد موفق شدند روستای “طنج” را آزاد کنند و آزادسازی حومه کوبانی طول نخواهد کشید.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد که درگیری‌هایی میان داعش و کردها در جنوب شرقی و جنوب غربی کوبانی رخ داد.

در همین حال هزاران کرد به درخواست حزب اتحادیه دموکرات کرد به نزدیکی گذرگاه‌ مرزی مرشد پینار رفتند تا پیروزی آزادسازی کوبانی را جشن بگیرند. نیروهای امنیتی ترکیه نیز برای ممانعت از عبور کردها از مرزهای سوریه به شهر کوبانی از گاز اشک آور و شیلنگ‌های آب استفاده کردند.

آسیا عبدالله، مسئول حزب اتحادیه دموکرات کرد، اعلام کرد: بیش از نیمی از کوبانی ویران شده و این شهر هنوز آماده استقبال از ساکنان نیست چرا که مراکز خدماتی و زیرساخت‌ها باید بازسازی شوند برای همین نشست‌هایی میان مسئولان برای بررسی طرح‌های بازسازی و تامین امکانات لازم برای بازگشت اوضاع عادی به کوبانی آغاز شده است.

در همین راستا ادریس نعسان، یکی از مسئولان شهر کوبانی نیز اعلام کرد: مردم کوبانی از این پیروزی بسیار خوشحالند اما مقامات محلی از آن‌ها خواسته‌اند تا در بازگشت به منازل خود تعلل بورزند.

وی گفت: حجم ویرانی بسیار بالاست. نیمی از شهر ویران شده است. برای همین از ساکنان می‌خواهیم تا در ورود به شهر عجله نکنند چرا که امکانات لازم از جمله غذا، دارو، برق و آب وجود ندارد.

نعسان خاطرنشان کرد: ما نیاز به کمک و کارشناسان زیادی برای بازسازی شهر داریم همانطور که برای ادامه جنگ به سلاح نیاز داریم. مقامات محلی نیز از جامعه جهانی درخواست کمک کرده‌اند.

مصطفی عبدی، خبرنگار منطقه‌ای در مرز ترکیه با سوریه اعلام کرد: ده‌ها تن از مرزها عبور کرده‌اند اما به دلیل تدابیر امنیتی شدید نتوانستند وارد کوبانی نشوند. چرا که اوضاع شهر فاجعه بار است و حجم ویرانی بسیار بالاست. حتی جسد تروریست‌های داعش در زیر آوارها مانده است، جسدهایی که سوزانده شده‌اند.

سگ‌ها در خیابان‌ها می‌چرخند و این خطری برای بهداشت و سلامت ساکنان است.

وی افزود: در برخی منازل بمب‌های کار گذاشته شده و زیرساخت‌ها به طور کامل ویران شده است.

از سوی دیگر، یک مسئول در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: راندن تروریست‌های داعش از شهر کوبانی پیشروی داعش را متوقف کرده اما نقطه تحول مهمی در حمله فراگیر علیه این گروه نبوده و به معنای پایان جنگ نیست.

وی گفت: هنوز برای اعلام پایان جنگ در کوبانی زود است و حدود 90 درصد این شهر پس گرفته شده است.

در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از توجه جهان به عقب نشینی داعش از کوبانی و بی‌توجهی به دیگر شهرهای سوریه انتقاد کرد.

وی گفت: عقب نشینی داعش از کوبانی اقدام خوبی است اما چه کسی می‌تواند این شهر را بازسازی کند.

در همین حال نیروهای کرد در بیانیه‌ای اعلام کردند که به عملیات نظامی خود علیه تررویست‌هایی که پس از عقب نشینی از شهر به روستاهای اطراف فرار کرده‌اند، ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا