تجدید میثاق فرهنگی مجدد ایران و اتریش در نصفجهان
پایگاه خبری ارک خبر- اصفهان:
در افتتاح نمایشگاه “این سو و آن سو”/
تجدید میثاق فرهنگی مجدد ایران و اتریش در نصفجهان
نمایشگاه “این سو و آن سو” کاری مشترک از هنرمندان ایران و اتریش از سوی موزه هنرهای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در این موزه برپا شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، برپایی این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر اصفهان در واقع نخستین نمایش آثار هنرمندان ایرانی و اتریشی در کنار یکدیگر به شمار میرود.
با این اتفاق آثار 17 هنرمند اتریشی شامل پیتر آسمن، مارکوس آنتون هوبر، اریک اشپیندلر، ایزا اشتاین، آندریاس اشتروهامر، هربرت اگر، توماس انزنهوفر، ژورف باور، کریستین باور، ژوزف رامازندر، ولفگانگ رایتر، مارکوس ریب، اکارت سونلایتنر، والتر کاینز، ماریون کیلیانوویچ، اوروسلا گوتمان و مریا مئوسبرگر-شافر و 15 هنرمند ایرانی به نامهای رضا آرامش، غزاله آورزمانی، علا ابتکار، مجتبی امینی، سعید انصافی، سهند حسامیان، فرناز ربیعی جاه، طرلان رفیعی، یاشار صمیمی مفخم، گلناز طاهری، سمیرا علیخانزاده، مزدک عیاری، بهناز قاسمی، فرح مهدوی و نرگس هاشمی در کنار هم به نمایش در آمد.
یاشار صمیمی مفخم، برنامهگزار ایرانی این برنامه در نشست تخصصی آن گفت: ایده اولیه این نمایشگاه، سه سال پیش با سفر پیتر آسمن به ایران و بر اساس خط فکری نان و نمک شروع شد، پیتر آسمن قصد داشت تا با برنامهگزاران ایرانی آشنا شود و یکی از دوستان مشترک ما سبب این آشنایی شد.
این هنرمند جوان هنرهای تجسمی ادامه داد: خطر فکری و شیوه انتخاب هنرمندان بر اساس تفکرات پروژه نان و نمک و نظر پیتر آسمن مشخص شد. نان و نمک بر اساس یک مفهوم قدیمی ایرانی که بسیاری از فرهنگهای دیگر هم مشاهده میشود، شکل گرفته است.
وی ادامه داد: در واقع نان و نمک، کمترین چیزی است که ما به میهمان خود تعارف میکنیم تا دوستی پایداری بوجود آید؛ نوعی دوستی که قرار نیست به سادگی شکسته شود و در واقع، پیوند نان و نمک ناگسستنی پیوندی است که در فرهنگ ما وجود دارد.
صمیمی مفخم در خصوص انگیزه برگزاری این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر اصفهان گفت: ابتدا دوست داشتیم نخستین رونمایی مشترک آثار در موزه هنرهای معاصر اصفهان صورت بگیرد که این موزه به دلیل شرایط و تفکر حاکم برآن بهترین گزینه بود.
وی ادامه داد: در فضای کنونی مدیریت موزه، توجه به اشاعه فرهنگ قالب است و در موزه هنرهای معاصر اصفهان دید خوبی در توسعه فرهنگ وجود دارد، در صورتی که در گالریهای خصوصی هدف منافع مالی است.
این هنرمند مطرح تصریح کرد: اولین بار سند دوستی ایران و اتریش در دوران صفویه و در اصفهان امضا شد و این تجدید میثاق فرهنگی مجدد و بعد از سالها در موزه هنرهای معاصر اصفهان اتفاق افتاد.