اصفهان در برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه پیشتاز بوده است

پایگاه خبری ارک خبر- اصفهان:

اصفهان در برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه پپیشتاز  بوده است

 

محمدحسین لطیفی پیش از ظهر امروز در نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود گفت: حضور در کنار بچه های خوش ذوق ،خوش فکرومستند ساز برای من جای خوشحالی داردهرچند فیلم‌ها را ندیدم اما هیأت انتخاب نوید کارهای خوبی را داده‌اند.

وی با اشاره به داوری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود، افزود: بخشی از داوری به سلیقه بر می‌گردد اما امیدواریم بدون در نظر گرفتن سلیقه‌هایمان داوری کنیم و در سال‌های آینده هدفمندتر در بخش‌های مختلف ادامه پیدا کند

کارگردان مجموعه تلویزیونی کت جادویی برگزاری جشنواره های فیلم را نقاط قوتی در مسیر فیلمسازی دانست و گفت: بدون تردید اصفهان در زمینه برگزاری چنین جشنواره هایی پیشتار بوده و امیدوارم که اصفهان در حوزه جشنواره ملی فیلم مستند زنده رود یک برند شود و مجموعه‌ مستندسازان را وسعت بخشد.

 

وی اضافه کرد: در سینمای ایران سالانه به صورت میانگین 100 فیلم سینمایی تولید می‌شود که به غیر از فیلم‌هایی که بودجه مشخصی دارند، 80 فیلم داریم که به صورت متوسط 1 میلیارد تومان هزینه ساخت هر کدام است که بودجه آن در سال به 100 میلیارد تومان می‌رسد.

لطیفی با بیان این که بخش خصوصی با حضور آگاهانه‌اش کمک کننده سینماست اظهار کرد: تنها فیلم دولتی که ساخته‌ام روز سوم بود و مابقی فیلم‌ها سرمایه‌گذار خصوصی داشت؛ ساخت فیلم پیش زمینه‌هایی دارد که در حال حاضر امیدی به بخش دولتی نیست.

 

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در زمینه فیلمسازی ازسوی دولت و مسئولین با ضعف ها و کمبودهای بسیاری همراه است گفت: امروز بودجه بسیار محدودی برای ساخت فیلم ازسوی بنیادهای سینمایی تعیین می شود که کفاف هزینه های اولیه یک فیلم را هم نخواهد داد! اگر برای ساخت یک فیلم هزینه های بالغ بریک و نیم میلیارد تومان لازم باشد، تنها  صد و پنجاه میلیون تومان ازسوی نهادهای دولتی در اختیار فیلمسازان قرار می گیرد که در مقابل هزینه تمام شده فیلم بسیار است!.

لطیفی با بیان این که علاقه‌مند به ساخت فیلم در خصوص زاینده‌رود هستم عنوان کرد: خوش‌ترین خبری که در یک سال گذشته شنیدم جاری شدن آب در زاینده‌رود است؛ زاینده‌رود فقط یک رودخانه نبوده و در طول تاریخ فرهنگ  وزندگی ساخته است،هر ترک بر کف زاینده‌رود یک زخم روی صورت هر ایرانی است.

وی اضافه کرد: اصفهان بیشترین شهید را داده و این یعنی یک اصفهانی بیشتر از همه خودش را ایرانی می‌داند؛ تا گفته می‌شود اصفهان، کلمه فرهنگ هم به دنبالش  درذهنمان می‌آید و در تمام دنیا اسم ایران که می‌آید اصفهان را بیشتر از تهران می‌شناسند.

داور نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود یکی از دلایل سفرش به اصفهان در کنار داوری جشنواره را ساخت محصول مشترکی با چین اعلام کرد و گفت: مسؤولان استانی می‌توانند با فراهم کردن امکانات حتی به صورت غیرمادی مانند در اختیار قرار دادن هتل جاذبه کار در اصفهان را ایجاد کنند.

خشایار محمودآبادی یکی دیگر از داوران جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود اظهار کرد: در بخش بین‌الملل فیلم‌هایی که از دو جشنواره خارجی گرفتیم در حال زیرنویسی است و به صورت جانبی اکران می‌شود.

محمودآبادی ادامه داد: بخش بین‌الملل جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود از ایرلند وبیروت و لبنان با حدود 25 فیلم به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست ، نرگس صابری دبیر اجرایی جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند زنده رود گفت: 400 فیلم به دبیرخانه ارسال شده و مورد بازبینی قرار گرفته است؛ در این جشنواره محصولاتی از ابراهیمی حاتمی کیا تا کم تجربه‌ها حضور خواهد داشت.

وی افزود: بخش ویژه با موضوع شعار سال دارای 10 فیلم و بخش مهاجرت که یا کارگردان مهاجر ساختند یا با موضوع مهاجرت ساخته شده 5 فیلم به رقابت می‌پردازند.

صابری با اشاره به تاریخ برگزاری جشنواره عنوان کرد: 27 دی ماه افتتاحیه به صورت نمادین در گلستان شهدا برگزار می‌شود، 28 و 29 دی ماه هم اکران فیلم‌ها را در تالار فرشچیان خواهیم داشت واختتامیه جشنواره عصر روز 30 دی ماه در اتاق بازرگانی خواهد بود که از نفرات برتر تقدیر به عمل می‌آید.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا