تحقق اقتصاد مقاومتی با توسعه کشت گلخانه ای در خاتم

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

به گفته مسئولان صدور مجوز 155موردی کشت گلخانه ای اخیر در این شهرستان که در آینده نزدیک 72هکتار بر سطح زیرکشت گلخانه ای بارور این منطقه می افزاید خود تحولی بنیادین در کشاورزی خاتم بر مبنای محور اقتصاد مقاومتی را رقم خواهد زد.
رئیس شرکت تعاونی گلخانه داران استان یزد کیفیت آب و خاک خاتم را در جهت ایجاد گلخانه، مناسب دانست و از ظرفیت بالای آن در توسعه تولیدات گلخانه ای به عنوان یک ویژگی منحصر بفرد نام برد .
سیدمحمد پورحسینی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت : سطح زیرکشت با وجود کیفیت مناسب آب، خاک و آفتاب و همچنین علاقه مردم این شهرستان بخصوص جوانان در ایجاد کشت های گلخانه ای و پتانسیل خوبی که در این زمینه دارد در آینده ای نزدیک شاهد توسعه بیشتر در این بخش خواهیم بود.
وی گفت: به ازای هر یکهزار مترمربع در استان به طور میانگین حدود 25 تا 30 تن خیار از گلخانه های استان برداشت می شود که اگر بحث آموزش قوی تر شده و همچنین سازه ها را اصلاح و تجهیزات را به روز کنیم شاهد افزایش برداشت تا سقف 40 تن خواهیم بود.
بخشدار مرکزی خاتم نیز با اشاره به اینکه کشاورزان خاتم بیشتر رو به کشت ها و محصولات نوین آورده اند گفت: عمده محصولات خیار، گوجه گیلاسی و آلوئه ورا است اما طرح هایی در زمینه انواع فلفل دلمه، نهال درختان و خیار تیغ دار نیز داشته ایم.
محمد کاظمی نسب یادآور شد: در دولت تدبیر و امید روند توسعه گلخانه ها در روستاهای بخش مرکزی بخصوص دهستان چاهک افزایش 80 درصدی داشته است.
وی گفت: با توجه به طرح های درآمدزایی دهیاری که از استانداری به بخشداری ها ارسال شده است، موجب شده تا دهیاران نیز درصدد ایجاد و راه اندازی یک واحد گلخانه در روستاهای تحت مدیریت خودشان هستند.
معاون اداره جهاد کشاورزی خاتم نیز با اشاره به اینکه مجوز 155 واحد گلخانه صادر شده است افزود: این تعداد گلخانه سطحی برابر با 72 هکتار را در بر دارد.
علی اعتصام همچنین واحدهای فعال و اجرا شده را 62 واحد دانست و افزود: این گلخانه ها در سطح بیش از 23 هکتار اجرا شده و در حال کاشت و برداشت از گلخانه های مذکور هستند.
وی یادآور شد: متوسط عملکرد خیار در گلخانه های شهرستان 26 کیلوگرم در هر مترمربع است که 26 تن در یکهزار متر را در بر می گیرد.
اعتصام تاکید کرد: در سالجاری سه هزار متر مربع نیز آلوئه ورا کشت شده است که هنوز به بهره برداری نرسیده است.
وی سوخت و نداشتن گاز را مهمترین مشکل گلخانه داران شهرستان عنوان کرد و افزود: 70 درصد گلخانه های شهرستان بدون گاز هستند که در این خصوص نیز اداره جهاد کشاورزی پیشنهاداتی را ارائه کرده است وبزودی تعدادی گازدار خواهند شد.
این مسئول همچنین نوسان قیمت محصولات گلخانه ای را از دیگر مشکلات گلخانه داران دانست و افزود: قیمت تضمینی در بخش محصولات کشاورزی گلخانه ای وجود ندارد و این موجب ضرر و زیان کشاورزان می شود.
گلخانه ها یکی از مهم‌ترین صنایع، بخش کشاورزی هستند و وابستگی آینده اقتصادی بسیاری از مناطق به توسعه این صنعت کاملاً مشهود است در شهرها و روستاهای استان یزد نیز با اقداماتی که در این راستا انجام شده مجموعا 14هزار نفر به صورت مستقیم در این بخش فعالیت دارند.
کارشناسان کشاورزی می گویند :توسعه گلخانه ها علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی و راهکاری جدی در راستای صرفه جویی منابع آبی ناچیز یزد زمینه ساز اشتغالزایی و کارآفرینی بخصوص در مناطق روستایی است .
به گفته مسئولان تعداد بهره برداران گلخانه ها در شهرهای مختلف استان یزد سه هزار و 300 نفر است که در مجموع 14هزار نفر به صورت مستقیم در این بخش در استان فعالیت دارند.
محصولات کشاورزی این استان با مجموع یک میلیون و 460 هزار تن در سال 94 نسبت به سال 92 از رشدی حدود 18.8 درصد برخوردار بوده است.
در سه سال گذشته فعالیت دولت یازدهم تولید محصولات کشاورزی استان یزد در سالهای 92تا 94 به رشد 38.3 درصدی تولید محصولات زراعی، 5.7درصدی محصولات باغی، 9.8 درصدی در محصولات گلخانه ای، رشد 14.6 درصدی تولید محصولات دام و طیور و 17.3 درصدی در تولیدات شیلاتی استان رسیده است.
سطح زیر کشت محصولات باغی خاتم 16 هزارو 713 هکتار و سطح زیر کشت محصولات زراعی 16 هزارو 526 هکتار است.
خاتم در فاصله 240 کیلومتری یزد واقع شده است.
7534/ 5054 خبرنگار: صغری حیدری** انتشار : بهنام احمدی *
irnayazdd@

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا