22 کانون آلوده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی شناسایی مدیریت شد

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

سعید فرخی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:16 کانون آلوده استان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حوزه واحدهای صنعتی پرورش طیور است که 15 واحد مربوط به مرغ تخمگذار و یک واحد مرغ گوشتی بوده است.
وی توضیح داد: حدود 440 هزار قطعه طیور در این مرغداری های آلوده معدوم شده است.
وی بیان کرد: در این مدت همچنین پنح روستا نیز به عنوان کانون آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شناخته شدند که دو روستا در اراک، 2 روستا در شازند و یک روستا در خنداب بوده است و در مجموع در این مناطق 6 هزار قطعه طیور خانگی معدوم شده است.
رئیس قرارگاه مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی خاطر نشان کرد: در یک مرکز نگهداری دامی نیز کانون محدودی از بیماری در پرورش طیور بومی در زرندیه وجود داشت که اقدامات قرنطینه و معدوم سازی برای آن نیز انجام شده است.
فرخی بیان کرد: جمع بندی دقیقی از میزان خسارات وارد شده از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان هنوز صورت نگرفته است اما، با دستور استاندار مرکزی به صورت ویژه موضوع بیمه بهره برداران از طریق صندوق بیمه کشاورزی در دست انجام است.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون هشت مرغدار خسارت دیده در تشکیل و ارسال پرونده برای صندوق بیمه کشاورزی کشور اقدام کرده است و مراحل پیگیری پرونده های دیگر نیز در دست انجام است.
رئیس قرارگاه مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی بیان کرد: کانون اصلی و اولیه بیماری آنفلوآنزای پرندگان از تالاب میقان اراک و تلفات در پرندگان مهاجر بود و قرنطینه این منطقه و جمع آوری لاشه های پرندگان تلف شده نیز با جدیت انجام شده است.
فرخی گفت: تاکنون 2 هزار و 500 قطعه لاشه پرنده تلف شده بر اثر آنفلوآنزا پرندگان از تالاب میقان اراک جمع آوری و معدوم شده است که اغلب آن ها از جمعیت غازهای خاکستری وحشی است.
وی یادآور شد: 90 درصد عرصه تالاب میقان با حضور تیم های محیط زیست از لاشه پرندگان پاکسازی شده است و هم اکنون عملیات جمع آوری لاشه ها تا عکس برداری هوایی و شناسایی نواحی احتمالی جامانده متوقف است.
نخستین مورد تایید شده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب کویری اراک در نیمه آذرماه امسال رخ داد و از 22 آذر ماه با دستور مستقیم استاندار مرکزی و مصوبه شورای تامین استان قرارگاه مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی فعالیت دارد.
استان مرکزی دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی، 191 کارگاه پرورش آبزیان، 638 واحد زنبورداری، هشت کشتارگاه صنعتی طیور و 23 واحد کارخانه تولید خوراک و مکمل دام و طیور است.

6013/خبرنگار: مژگان حیدری***انتشار دهنده:حسین مهدی زاده اصفهانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا