کشاورزان شاوور خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا تعدادی از کشاورزان شاوور از توابع شهرستان شوش در اعتراض به اقدامات سازمان آب و برق خوزستان، در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.
این کشاورزان می گویند که از سوی سازمان آب و برق خوزستان تحت فشار قرار گرفته اند.
افزایش غیرمتعارف آب بها، سنتی بودن انهار، محدودیت کشت و قیمت دو گانه (کشت های دائمی و فصلی) از دیگر دلایلی است که این کشاورزان برای تجمع خود عنوان کردند.
دبیر خانه کشاورز شوش در این باره گفت: این کشاورزان از اهالی روستاهای بیت جاسم و بیت زیدان از شاوور هستند که در سیل اخیر دچار خسارت شده اند.
حکیم خنیفری با اشاره به سازمان آب و برق خوزستان پیش ازهر فصل کشت، از کشاورزان آب بها دریافت می کند افزود: درخواست ما استمهال 6 ماهه برای پرداخت آب بها بوده تا کمکی به کشاورزان شود.
وی با بیان اینکه سازمان آب و برق خوزستان در تابستان ممنوعیت کشت شلتوک اعلام کرده بود اظهار کرد: ممنوعیت کشت شلتوک دیرهنگام به همین دلیل کشاورزان زمین های خود را زیر کشت برده بودند، این در حالیست که سازمان آب و برق اکنون بابت کشت شلتوک جریمه ای را مطالبه می کند که کشاورزان قادر به پرداخت آن نیستند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری کرخه و شاوور نیز در این باره گفت: این شرکت به عنوان بهره بردار تلقی می شود و از تاسیساتی که سازمان آب و برق احداث می کند را در اختیار می گیرد، بنابراین عملکرد آن دارای محدودیت است و مسئولیت احداث و توسعه شبکه ها و تغییر در انهار سنتی را ندارد.
شاهین کوه بزن با بیان اینکه مصوبات درباره سیل باید از سوی ستاد بحران ابلاغ شود افزود: تا کنون مصوباتی مبنی بر اعمال تخفیف و یا استمهال از سوی ستاد بحران به سازمان آب و برق اعلام نشده است.
وی اضافه کرد: وزارت نیرو پارسال تخفیفاتی در زمینه آب بها برای کمک به کشاورزان ابلاغ کرد که بر اساس آن عمل کردیم و 17 میلیارد ریال تخفیف در حوزه کرخه و شاوور داده شد.
کوه برزن همچنین گفت: شرکت بهره برداری کرخه و شاوور نقشی در تعیین آب بها ندارد و نرخ آن را وزارت نیرو معین می کند.
وی جریمه کشاورزان شالیکار را نیز رد کرد و افزود: به دلیل بارندگی مناسب در سال گذشته، علیرغم اعلام ممنوعیت کشت شلتوک در جنوب کشور از سوی وزارت نیرو، با شالیکاران این حوزه برخورد نکردیم، در حالی که افزایش چشمگیری در سطح زیرکشت شلتوک اتفاق افتاده بود.
وی با بیان اینکه برای عقد قرارداد آب با سازمان آب و برق مهلت تعیین می شود، تاکید کرد: در سازمان آب و برق، آب بها و جرایم بر اساس نرم افزارمحاسبه و به کشاورز اعلام می شود بنابراین کشاورزانی که در مهلت مقرر اقدام به عقد قرارداد نکنند به صورت خودکار مشمول جریمه می شوند.
به گفته وی، از شوش تا هورالعظیم 80 هزار هکتار اراضی کشاورزی تحت نظر شرکت بهره برداری کرخه و شاوور قرار دارد.
بر اساس این گزارش، این کشاورزان بعد از چند ساعت تجمع متفرق شدند و نامه ای شامل درخواست های خود به معاونت عمرانی استانداری تحویل دادند.
شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری کرخه و شاوور از سال 1370 به عنوان یک شرکت سهامی خاص آغاز به کار کرد. این شرکت در حال حاضر مسئولیت بهره برداری و نگهداری از شبکه های آبیاری و زهکشی کرخه و شاوورشامل حمیدیه، قدس، زمزم، کرخه نور، کوت، حمودی، جلالیه، ابوحمیظه، شاوور و کوثر و نیز ناحیه عمرانی یک خرمشهررا به عهده دارد.
شبکه های آبیاری و زهکشی شاوور شبکه مدرن و اراضی تلفیقی، سنتی را شامل می شود. شبکه مدرن شاوور در سال 1344به بهره برداری رسیده است.
/6002/7151
خبرنگار: نادره وائلی زاده
انتشار دهنده : کبری آقازری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا