پیاده روی در شهرم را آرزوست! *فرزاد نویدی

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

در کنار انواع و اقسام مشکلاتی شهری از جمله ترافیک، ازدحام جمعیت و آلودگی های صوتی و بصری، موانعی هستند که اجازه یک پیاده روی خوب را از افراد می گیرد و نمی گذارد پای آسوده بر زمین بگذارند و ساعاتی را در سطح شهر بگردند.
ریختن نخاله ساختمانی و ابزارهای ساخت و ساز، پارک خودرو در پیاده رو، دستفروشان، وسایل برخی از مغازه داران تنها بخشی از موانعی هستند که اجازه پیاده روی از افراد می گیرند و کسی هم که به قصد پیاده روی بخواهد از منزل خارج شود شاید بار دیگر اشتیاق پیاده روی نداشته باشد.
نگارنده بسیاری از مسیرهای سطح شهر کرمانشاه را با پای پیاده طی کرده ام و با موانع و مشکلات فراوانی در حین پیاده روی روبرو شده ام که جا دارد دستگاه های ذیربط که توصیه به پیاده روی شهروندان می کنند برای رفع این موانع پا پیش بگذارند و موانع را از سر راه بردارند.
این موانع افراد سالم را از حرکت کردن می اندازند و اگر بخواهیم تصور کنیم که فردی معلول بخواهد از این پیاده روها استفاده کند دیگر مشکلات چندین برابر می شود چرا که پیاده روهای موجود در شهر استاندارد چندانی نه تنها برای معلولان برای افراد سالم هم ندارند.
اگرچه در برخی از خیابان های شهر از جمله هسته مرکزی شهر کرمانشاه مسیرهایی برای معلولان در پیاده روها در نظر گرفته اند اما در حالت کلی برخی دیگر از خیابان ها اصلا پیاده رو ندارند و مردم ناگزیر از عرض خیابان ها برای عبور و مرور استفاده می کنند.
در کف پوش پیاده روها باید از مصالحی استفاده کرد که در فصول سرد سال عابران را با مشکل روبرو نکند در برخی از مسیرها برای کف پوش پیاده روها از سرامیک یا سنگ های صاف و صیقل داده شده استفاده کرده اند که مناسب نیست و در فصول بارندگی هر آن احتمال لیز خوردن عابران می رود.
در برخی از مسیرها نیز کف پوش پیاده روها کنده شده و متاسفانه بعد از گذشت مدتها برای ترمیم آن هم اقدامی نمی شود و اغلب مردم برای تردد از عرض خیابان استفاده می کنند که این خرابی ها هم باید به سرعت ترمیم و مرمت شود.
کاهش ترافیک خودرویی و افزایش ترافیک مردمی می تواند هوای پارک را به شهر هدیه کند چرا که تردد افراد مزاحمتی برای آلودگی های بصری و صوتی ندارد و می تواند به آرامش خاطر هرچه بیشتر مردم نیز کمک کند.
البته در کنار همه این مشکلات و موانع، پیاده روی در سطح شهر باعث می شود افراد از جذابیت های نهفته در داخل شهر نیز استفاده کنند و جاهایی را که شاید به دلیل تردد خودرویی هرگز ندیده اند را به چشم ببینند.
مکان های برای استراحت عابران پیاده در سطح شهر نیز ضروری است جایی که بعد از یک پیاده روی بتوان آنجا نفسی تازه کرد که اکنون به ندرت در پیاده روها این مهم وجود دارد.
اگر موانع بر سر پیاده روی افراد برداشته شود به طور حتم مردم نیز از آن استقبال خواهند کرد به شرطی که بسترها برای این موضوع فراهم گردد و مردم به راحتی بتوانند در پیاده روها بدون دغدغه برای حفظ سلامتی خود قدم بزند.
متخصصان علوم ورزشی همواره توصیه می کنند که هر فرد در روز باید نیم ساعت پیاده روی کند و یا هزار گام بردارد که تحقق این موضوع مهم با فراهم کردن زیرساخت ها و بسترهای مناسب امکان پذیر است.
در شهر کرمانشاه شاید بتوان بلوار طاق بستان را به دلیل داشتن استانداردهای لازم از جمله طول و عرض مناسب پیاده رو، وجود نیمکت برای استراحت، وجود درختان و فضای سبز مناسب یکی از مکان های بسیار مناسب برای پیاده روی در این شهر محسوب کرد که جای خالی چندین بلوار و خیابان این چنینی در این شهر خالی است.
برگزاری همایش های پیاده روی خانوادگی که در سال های اخیر به صورت مستمر برگزار می شود در نهادینه کردن فرهنگ این ورزش بسیار موثر است و باید تعداد این همایش ها را افزایش داد و مردم را بیشتر به پیاده راه رفتن تشویق نمود.
**خبرنگار ایرنا در کرمانشاه
3033/8066خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا