دست فرمانم عالیه، برخی حسادت می کنند!

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار ایرنا؛ بعد از پوشش برنامه ای با همکارم منتظر تاکسی بودیم که قسمت جوری شد مسافر یکی از بانوان راننده تاکسی شهر شویم و بعد از سلام و خسته نباشید دوربین و تجهیزات ما را که دید از شغلمان پرسید و ما هم گفتیم خبرنگاریم و این شد سرآغاز یک مصاحبه در داخل تاکسی.
آنچه توجه ما را به عنوان مسافر در نگاه اول به خود جلب کرد دست به فرمان این بانوی راننده بود که از کوچکترین منفذ در میان خودروها تاکسی را بیرون می کشید و با رعایت کامل تمام قوانین راهنمایی و رانندگی حرکت می کرد.
خانم مومنه بانوی 48 ساله کرمانشاهی در این گفت و گوی کوتاه می گوید که از 10 سال قبل به این شغل روی آوردم و این دومین تاکسی من در این سالهای کار است.
او تامین معیشت خانواده را مهمترین دلیل روی آوری به شغل رانندگی تاکسی ذکر کرد و گفت: همسرم هم راننده تاکسی است اما به دلیل فعالیت های کاری تاکنون سه عمل جراحی انجام داده و مانند گذشته نمی تواند کار کند و از این رو من برای کمک خرج وارد این عرصه شدم.
این بانوی پرتلاش کرمانشاهی همچنان که از لای خودروها و از ترافیک شدید ظهر خیابان ها عبور می کند حواسش هم به گفت و گو هست و می گوید: 6 صبح تاکسی را روشن می کنم و بیشتر روزها تا 9 شب در شهر می چرخم و به طور میانگین هر روز بین 400 تا 500 هزار ریال درآمد دارم و از اینکه می توانم کار کنم و کمک خرج خانواده باشم خوشحالم و پروردگارم را روزی هزار بار شکر می کنم.
خانم مومنه 2 فرزند دختر و پسر دارد و می گوید با درآمد همین تاکسی هر فرزندم را راهی زندگی کرده ام و برای آنها مراسم ازدواج گرفتم و اکنون هم با همسرم زندگی می کنم.
خانم مومنه همچنین گفت با درآمد این تاکسی مسکن خریده ام و اکنون برای پرداخت قسط هایش باید بیشتر کار کنم تا بتوانم مخارج زندگی ام را تامین نمایم.
این بانوی راننده تاکسی در مورد نحوه برخورد مردم نیز می گوید: جلو پای هر مسافری که می ایستم ابتدا کمی جا می خورد اما بسیاری از روی کنجکاوی سوار می شوند و در مورد کارم می پرسند و من هم جواب می دهم.
ترافیک نیمه سنگین ظهر سه شنبه و طولانی بودن مسیر اگرچه برای خیلی از مسافران آزار دهنده است اما به ما کمک کرد که گفت و گو را بیشتر ادامه دهیم و سوالات بیشتری از این بانوی سخت کوش بپرسیم که او هم با روی باز و با حوصله پاسخگوی سوالات ما بود.
همکار همراهم در این گفت و گو از او اجازه خواست در حین رانندگی عکس بگیرد و آن را همراه با گفت و گو منتشر کنیم که خانم مومنه اعلام آمادگی کرد و مجوز عکس گرفتن را هم به ما داد و گفت: چند بار با رسانه های مختلف مصاحبه کرده ام و خواست متن مصاحبه را برایش بفرستیم.
او گفت و گو را با سوالی در مورد واکنش مردم و سختی کار این گونه ادامه داد که ابتدا این شغل برایم سخت بود نگاه های مردم و حرف های اطرافیان اذیتم می کرد اما بعد از مدتی این مسایل عادی شد و خودم هم به کار علاقه مند شدم و اکنون با تاکسی ام دوست شده و به این شغل وابستگی پیدا کرده ام.
وی به واکنش بستگانش نیز اشاره کرد و گفت: فامیل و آشنا ابتدا مخالف کارم بودند و این شغل را شغلی تنها مردانه می دانستند و هر روز با حرفهای کنایه دار به دنبال منصرف کردن من بودند اما چون علاقه ام به کار و از طرف دیگر به شدت نیاز به درآمد بودم مانع از منصرف شدنم شد و امروز دیگر فامیل هم به این کارم عادت کرده اند و واکنشی نشان نمی دهند.
این بانوی تلاشگر در ادامه سخنانش می گوید؛ در زندگی به برنامه ریزی معتقدم و با برنامه کارها را پیش می برم و در طول هفته به مسایل زندگی و سرکشی به فامیل و آشنایان هم می رسم و خللی چندانی در زندگی ام به واسطه کار کردنم ایجاد نشده است.
خانم مومنه که حواسش همزمان به رانندگی و گفت و است در ادامه از اینکه خدماتی به همشهریانش ارایه می دهد اظهار خوشحالی می کند و می گوید: در زمان آغاز کارم از هر نظر شرایط سخت بود، مسیرها را بلد نبودم، تجربه کار نداشتم اما امروز همه مسیرهای شهر را می دانم و نگاه مردم هم تغییر کرده است.
او می گوید مدرک دانشگاهی ندارد اما مدارک مختلف فنی و حرفه ای در رشته های مختلف را دارد و 20 سال هم کارش خیاطی بوده و اکنون 23 سال سابقه بیمه دارد و هفت سال دیگر بازنشسته می شود.
او همچنین گفت: در شهرم احساس امنیت و آرامش دارم و چون خودم اهل همین شهرم مشکلی ندارم و هیچگاه احساس ناامنی نکرده ام و بیشتر اوقات حتی جمعه ها، شب هم در شهر کار کرده ام و مشکلی پیش نیامده است.
او که تاکسی گردشی دارد می گوید به همه مسیرها می رود و مسیر ثابتی ندارد و به دلیل آشنایی به تمام شهر در زمان ترافیک مسافران را از کوچه ها و راه های فرعی می رسانم و معتقدم که باید مسافر را زودتر به مقصد رساند اما به امنیت و رعایت قوانین و مقرات راهنمایی و رانندگی نیز پایبندم.
خانم مومنه در مورد ترافیک نیز می گوید اگر بتوانند خودروهای مسافرکشی غیر از تاکسی را جمع آوری کنند و اجازه کار به آنها ندهند شهر به نسبت خلوت تر می شود.
به گفته او از زمانی که برخی از خودروها از جمله پراید 2 گانه سوز شده بسیاری از افراد با شغل های مختلف روی به مسافر کشی آورده اند که به نظر می رسد اگر خودروها فقط بنزین سوز باشند به دلیل بالا بودن هزینه ها، دیگر افراد رغبتی به مسافر کشی ندارند.
رفته رفته به مقصد که نزدیک می شویم گفت و گو را هم به پایان می بریم و به این بانوی زحمتکش قول دادیم که گزارش را بعد از انتشار برایش بفرستیم.
در شهر یک میلیون نفری کرمانشاه براساس آمار سازمان تاکسیرانی شهرداری 9 هزار و 800 تاکسی فعالیت دارد.
سازمان تاکسیرانی تعداد بانوان راننده تاکسی در شهر کرمانشاه را حدود 137 نفر ذکر کرده و همچنین هشت آژانس تاکسی بانوان نیز زیرنظر تاکسیرانی در کرمانشاه فعال است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا