رشد اقتصادی 5.5درصدی بخش کشاورزی گلستان

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار ایرنا مختار مهاجر روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران استان در آستانه دهه مبارک فجر اظهار داشت: بخش کشاورزی توانسته رشد اقتصادی کشور را مثبت کند.
وی بدون توضیح دیگری اضافه کرد که این موفقیت در گلستان از سال 92 تاکنون با سرمایه گذاری در بخش تحقیقات، مدیریت سه گانه کاشت، داشت و برداشت محصول، کیفی سازی فعالیت بخش خصوصی، عملکرد مثبت تحقیقات در حوزه توسعه کشت دانه های روغنی، تزریق اعتبار برای نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی، گذر از سه سال کمی و یکسال پرآبی و رشد تولیدات کشاورزی در استان کسب شده است.

*زهکشی 10 هزار هکتار اراضی شمال گلستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان اعلام کرد: زهکشی 53 هزار هکتار از اراضی شمال استان و تامین اعتبار آن از محل منابع ملی پیش بینی شده است.
وی افزود که عملیات زهکشی برای پوشش انتقال آب در سطح 10 هزار هکتار از این اراضی طی هفته جاری با اعلان مناقصه کلید می خورد و انجام آن طی سال جاری آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: در مجموع عملیات زهکشی برای 250 هزار هکتار از اراضی شمال استان در قالب اقتصاد مقاومتی توسط دولت تدبیر و امید برنامه ریزی شده است که در صورت اجرایی شدن بین 600 تا 500 هزار تن بر میزان تولیدات کشاورزی استان افزوده می شود.

* تحقق 86درصدی مصوبه های اقتصاد مقاومتی حوزه جهاد کشاورزی گلستان
وی گفت: مصوبه های اقتصاد مقاومتی حوزه جهادکشاورزی استان در بخش های مختلف از 86 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
مهاجر به افزایش تولید گندم در استان بیش از سهمیه پیش بینی شده نیز اشاره کرد و افزود: سهمیه گلستان در تولید گندم در سال 95-94 یک میلیون و 100هزار تن تعیین شده بود ،اما کشاورزان استان یک میلیون و 510 هزار تن محصول برداشت کردند.
وی همچنین از اجرایی شدن طرح کشت نشایی پنبه و ذرت در بهار و تابستان سال آتی خبر داد و گفت: تاکنون متقاضیان برای کشت نشایی در سطح 400 هکتار اعلام آمادگی کرده اند.
مهاجر از موفقیت آمیز بودن کشت نشایی کلزا توسط مرکز تحقیقات جهادکشاورزی استان نیز خبر داد و افزود: امیدواریم کشت نشایی کلزا از سال آتی در گلستان اجرایی شود.
وی بکارگیری ناظران فنی کشاورزی را از دیگر اقدام ها در راستای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: این طرح در قالب مدیریت پهنه بندی کشاورزی و نظام نوین ترویج در استان پیگیری و اجرایی شده و در افزایش تولید محصولات کشاورزی موثر خواهد بود.
به گفته وی؛ سهمیه سال 93 بکارگیری 577 ناظر فنی در بخش کشاورزی گلستان بود که به تازگی عملیاتی شده است.

*درخواست رئیس جهادکشاورزی گلستان برای اصلاح نحوه خرید تضمینی محصولات
رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین از بخش های دست اندرکار درخواست کرد که نحوه پرداخت بهای خرید تضمینی محصولات را تغییر دهند.
وی افزود که براساس این اصلاحیه در بودجه پیش بینی شود که به هنگام خرید تضمینی محصول بهای آن به کشاورز پرداخت و سپس محصولات در بورس ارائه شود.
به گفته وی؛ ارائه محصول خرید تضمینی شده در بورس باعث تاخیر در پرداخت بهای آن به کشاورزان می شود.
به گزارش ایرنا در این نشست معاونان جهادکشاورزی گلستان در حوزه های تحقیقات، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، تولیدات دامی و اعتبارات جذب شده در سه سال اخیر مطالبی بیان کردند.
همچنین در حاشیه این نشست و در آستانه سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رونمایی از چند عنوان کتاب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در خصوص دستاوردهای تعیین کننده صنوبر سازگار با هوای استان، دستاورد دو رقم هیبرید جدید دیر رس ذرت سینگل کراس 703 و 704، انجام شد.
استان گلستان واقع در شمال کشور یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 49 درصد آنان در مناطق روستایی زندگی کرده و از طریق کشاورزی و دامپروری تامین معاش می کنند.
طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان این استان دارای 650 هزار هکتار زمین کشاورزی، بیش از سه میلیون واحد دامی و حدود یکهزار واحد مرغداری است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار : پری سالارنیا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا